Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-BANDURA-F
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot "Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę" jest adresowany do studentów wydziału historycznego. Zajęcia będą prowadzone w trybie konwersatorium aby studenci również mogli brać aktywny udział w dyskusji odnośnie żadko spotykanego w Polsce instrumentu. Przeanalizujemy epokę w której bandura powstałą i aspekty historyczne, które wpłynęły na jej akademizacje. W trakcie zajęć będzie możliwosc zobaczyć instrument na żywo, wysłuchać słynne kawałki na bandurę zagranych przez mistrzów tego instrumentu oraz sróbować zrozumieć instrument od strony technicznej. Na zajęciach omówimy oryginalny repertuar na bandurę oraz możliwości, który posiada insrument dla wykonania utworów klasycznych w oryginale przeznaczonych na organy, fortepian, harpę oraz gitarę.

Pełny opis:

Zajęcia są zaproszniem do zapoznania się z żadko spotykanym na terenach Europy Zachodniej instrumentem bandurą. Niesamowitym wątkiem historii bandury jest fakt że sięga ona polskich zródeł XV wieku.

Proces akademizacji instrumetu ciągle trwa, wpływają na to różnorodne aspekty historyczne, o których będzie mozliwość dyskutowac na wykłądach.

Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi rodzajami bandury, nauczą się zauważyć różnicę między nimi i określić indydualną rolę każdego z instrumentów w praktyce koncertowej.

Będziemy omawiać repertuar na bandurę. Studenci zapoznaja się z terminem "kobzarstwo", który wpłynął na kształtowanie oryginalnego repertuaru oraz zobaczą jak współcześnie zmieniła się bandura oraz wraz z tym jej techniczne możliwości.

Dzisiaj bandura jest uniwersalnym instrumentem, posiada wielu barw tembralnych. Dzęki temu może brzmieć jako klawesyn, organ, harpa alo fortepian. Czasami bandura wykorzystuje się w orkiestrach symfonicznych dla wykonania partii instrumentów którzy już nie istnieją.

Wysluchamy różnorodnych utworów przeznaczonych na bandurę zagranych przez mistrzów tego instrumentu. Wysłuchamy równiez klasyczne utwory, omówimy w jaki sposób one sprawdziły sie na bandurze, czy zyskali na tym że zostały wykonane na tym instrumencie, porównamy walory brzmieniowe.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

- student posiada wiedze z zakresu historii instrumentu bandury;

- student rozumie na czym polega wyjątkowość instrumentu;

- student charakteryzuje instrument, jego techiczne mozliwości, zna jaki repertuar jest wykonywany

2.Umiejętności

- student potrafi odróżnić rodzaje instrumentu;

- student potrafi dyskutować na temat sposóbu gry na instrumencie

- student potrafi omówic wszytskie etapy ewolucji instrumentu

- student orijentuje się w jaki sposób brzmi bandura

3. Postawy

- student wykazuję chęc do ciągłego samodoskonalenia

Metody i kryteria oceniania:

Obecnośc i aktywne uzestnictwo w konwersatorium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)