Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-BANDURA-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Historia instrumentu i repertuar przeznaczony na bandurę" jest adresowany do studentów wydziału historycznego. Zajęcia będą prowadzone w trybie konwersatorium aby studenci również mogli brać aktywny udział w dyskusji odnośnie żadko spotykanego w Polsce instrumentu. Przeanalizujemy epokę w której bandura powstałą i aspekty historyczne, które wpłynęły na jej akademizacje. W trakcie zajęć będzie możliwosc zobaczyć instrument na żywo, wysłuchać słynne kawałki na bandurę zagranych przez mistrzów tego instrumentu oraz sróbować zrozumieć instrument od strony technicznej. Na zajęciach omówimy oryginalny repertuar na bandurę oraz możliwości, który posiada insrument dla wykonania utworów klasycznych w oryginale przeznaczonych na organy, fortepian, harpę oraz gitarę. |
Pełny opis: |
Zajęcia są zaproszniem do zapoznania się z żadko spotykanym na terenach Europy Zachodniej instrumentem bandurą. Niesamowitym wątkiem historii bandury jest fakt że sięga ona polskich zródeł XV wieku. Proces akademizacji instrumetu ciągle trwa, wpływają na to różnorodne aspekty historyczne, o których będzie mozliwość dyskutowac na wykłądach. Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi rodzajami bandury, nauczą się zauważyć różnicę między nimi i określić indydualną rolę każdego z instrumentów w praktyce koncertowej. Będziemy omawiać repertuar na bandurę. Studenci zapoznaja się z terminem "kobzarstwo", który wpłynął na kształtowanie oryginalnego repertuaru oraz zobaczą jak współcześnie zmieniła się bandura oraz wraz z tym jej techniczne możliwości. Dzisiaj bandura jest uniwersalnym instrumentem, posiada wielu barw tembralnych. Dzęki temu może brzmieć jako klawesyn, organ, harpa alo fortepian. Czasami bandura wykorzystuje się w orkiestrach symfonicznych dla wykonania partii instrumentów którzy już nie istnieją. Wysluchamy różnorodnych utworów przeznaczonych na bandurę zagranych przez mistrzów tego instrumentu. Wysłuchamy równiez klasyczne utwory, omówimy w jaki sposób one sprawdziły sie na bandurze, czy zyskali na tym że zostały wykonane na tym instrumencie, porównamy walory brzmieniowe. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza - student posiada wiedze z zakresu historii instrumentu bandury; - student rozumie na czym polega wyjątkowość instrumentu; - student charakteryzuje instrument, jego techiczne mozliwości, zna jaki repertuar jest wykonywany 2.Umiejętności - student potrafi odróżnić rodzaje instrumentu; - student potrafi dyskutować na temat sposóbu gry na instrumencie - student potrafi omówic wszytskie etapy ewolucji instrumentu - student orijentuje się w jaki sposób brzmi bandura 3. Postawy - student wykazuję chęc do ciągłego samodoskonalenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecnośc i aktywne uzestnictwo w konwersatorium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.