Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-HGMSXVII/XIX-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
II rok I st. Muzykologia Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tytuł wykładu: Teatr muzyczny Ryszarda Wagnera Tematem wykładu będzie twórczość sceniczna Ryszarda Wagnera - jednego z najważniejszych reformatorów opery nie tylko w wieku XIX, ale w całej historii gatunku. W ramach cyklu zajęć planowane jest omówienie wszystkich oper i dramatów muzycznych tego niemieckiego kompozytora. |
Pełny opis: |
Ryszard Wagner należy do najważniejszych postaci w historii muzyki. Rozwój jego twórczości scenicznej stanowi odzwierciedlenie ewolucji gatunku opery na gruncie niemieckim, od jej romantycznego wcielenia inspirowanego twórczością Webera, Marschnera i Meyerbeera, do dramatu muzycznego i związanej z tym idei totalnego dzieła sztuki (niem. Gesamtkunstwerk). Twórczość sceniczna Wagnera omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Wagnera i jego terminologia. Słuchacze zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii dramatu muzycznego, tak jak ujął je Wagner w swoich najważniejszych pismach teoretycznych. Wykłady będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD i DVD w realizacjach najwybitniejszych reżyserów współczesności. Zajęcia przeprowadzone zostaną w dziesięciu 3-godzinnych blokach i zakończą się rozmową zaliczeniową. |
Literatura: |
Wybrana literatura przedmiotu (w języku polskim): Zdzisław Jachimecki, Ryszard Wagner, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1973; Joachim Köhler, Richard Wagner. Ostatni Tytan, Robert Reszke (tłum. polskie), Warszawa: Wydawnictwo KR; Barry Millington (red.), Wagner Kompendium. Przewodnik po życiu i twórczości kompozytora, Weronika Jarzyńska, Anna Mikołajczak, Rafał Monita i in. (tłum. polskie), Kraków: Wydawnictwo astraia 2014; Richard Wagner, Dramaturgia opery. Wybór pism z lat 1871-1879, Egon Voss (wybór, wstęp), Anna Igielska, Krzysztof Kozłowski (tłum. polskie), Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Naliwajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Naliwajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.