Analiza jakościowa i ilościowa w naukach humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-ANJ-NU-2D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza jakościowa i ilościowa w naukach humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnika studiów doktoranckich cechuje ciekawość intelektualna. Dobra znajomość języków europejskich, takich jak język angielski, niemiecki, francuski, etc. jest pożądana, ale nie wymagana. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Treść kursu: 1. Przedmiotowy podział dziedzin naukowych z perspektywy badań korpusowych. 2. Różnice metodologiczne w zakresie badań korpusowych w zależności od typu obiektów poddawanych diagnozie. 3. Zastosowanie w naukach humanistycznych adekwatnej perspektywy poznawczej. 4. Tworzenie problemowego korpusu danych badawczych, z uwzględnieniem aspektów jakościowych i ilościowych. 5. Stosowane metody jakościowe i ilościowe w naukach humanistycznych, oraz wspomagające instrumenty analityczne. 6. Wprowadzenie do indywidualnych zadań oraz przedsięwzięć badawczych. 7. Tworzenie programów badawczych z uwzględnieniem aspektów jakościowych oraz ilościowych. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Bryman, A. (2012). Quantity and Quality in Social Research (4th edition). Oxford: Oxford University Press. Dillthey, W. (1833). Einleitung in die Geisteswissenschaften. Versuch einer Grundlegung für das Studium der Gesselschaft und der Geschichte. Leipzig: Duncker und Humblot. Grucza, F. ([2009] 2017). Metanaukowa i metalingwistyczna wizja lingwistyki (stosowanej). In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, M. Łączek (Eds.), Dzieła zebrane (2). O nauce i naukach. O lingwistyce stosowanej (pp. 301-322). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. Grucza, F. (2017). Konstytutywne współczynniki nauki. In S. Grucza, M. Olpińska-Szkiełko, M. Płużyczka, I. Banasiak, A. Bonek, M. Łączek, A. Sztuk, A. Kaleta (Eds.), Dzieła zebrane (9). Lingwistyka stosowana. Historia – zadania - osiągnięcia (pp. 96-109). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI UW. Hull, D.L. (1990). Science as a Process. An Evolutionary Account of the Social and Conceptual Development of Science. Chicago & London: The University of Chicago Press. Kant, I. ([1790] 1922) Kritik der Urteilskraft. Leipzig: Verlag von Felix Meiner. Kuhn, T. ([1962] 2012). The Structure of Scientific Revolutions (4th edition). Chicago & London: The University of Chicago Press. Leavy, P. (Ed.). (2014). The Oxford Handbook of Qualitative Research. Oxford & New York: OUP. Nagórka, P. (2017) Conceptual Maps of European Values [in:] International Journal on Language, Literature and Culture in Education (pp. 3-33). Warsaw: De Gruyter Open. Morgan, David L. (2014). Integrating Qualitative & Quantitative Methods. A Pragmatic Approach. London: SAGE Publications. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Keegan, S. (2009). Qualitative Research. Good Decision-Making through Understanding People, Cultures and Markets. London & Philadelphia: Kogan Page. Merton, R.K. ([1942] 1973). The Normative Structure of Science. In N.W. Storer (Ed.) The Sociology of Science. Theoretical and Empirical Investigations (pp. 267-280). Chicago & London: The University of Chicago Press. Nagórka, P. (2011). Struktura wiedzy zawodowej [w:] W. Zmarzer (red.), Języki wiedzy (ss. 69-96). Warszawa: Instytut Rusycystyki, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski; Nagórka, P. (2012). Analiza semantyczna a struktura jednostki informacyjnej [w:] W. Zmarzer (red.), Struktura jednostek informacyjnych (ss. 23-50). Warszawa: Instytut Rusycystyki, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Warszawski. O’Dwyer, L.M & Bernauer, J.A. (2013). Quantitative Research for the Qualitative Researcher. London: SAGE Publications. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W_01 Doktorant posiada wiedzę ogólną na najbardziej zaawansowanym światowym poziomie z dziedziny badań nad językiem oraz na styku dziedzin pokrewnych. W_02 Doktorant zna najnowsze teorie, metody badawcze, zasady i pojęcia dziedzinowe z zakresu badań nad językiem oraz na styku dziedzin pokrewnych, szczegółową wiedzę specjalistyczną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w wybranej specjalizacji. W_03 Doktorant rozumie najbardziej złożone zależności w dziedzinie swoich badań, a także w dziedzinach pokrewnych, z uwzględnieniem interakcji pomiędzy dziedzinami. Umiejętności U_01 Doktorant posiada zdolność diagnozowania zjawisk na najbardziej zaawansowanym poziomie w oparciu o wiedzę z różnych źródeł. Kompetencje społeczne K_01 Doktorant wykazuje krytyczne zrozumienie wkładu wyników własnej działalności badawczej i / lub twórczej w rozwój swojej dziedziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - praca uczestnika studiów doktoranckich będzie oceniana poprzez indywidualne prezentacje w drugiej części semestru. Kryteria oceny: - stopień wykorzystania przez doktoranta poznanych metod jakościowych oraz ilościowych w jego indywidualnym programie badawczym, przedstawionym w prezentacji. - stopień uzasadnienia użycia wybranych metod jakościowych i ilościowych w badaniach indywidualnych doktoranta. - stopień kreatywnego wykorzystania w programie badawczym perspektyw poznawczych stosowanych w dziedzinach pokrewnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.