Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L1-2PED
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Podstawowy kurs przeznaczony dla przyszłych nauczycieli. Nie ma specyficznych wymagań wejściowych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Ogólna wiedza o temacie: ruchy pedagogiczne, o najważniejszych osobach w dziedzinie pedagogiki

Pełny opis:

Procesy i ruchy zachowań i kultury pedagogicznej w ciągu wieków zostały przedstawione, życie i dzieła ważnych pedagogów Europy

Literatura:

1. Egger, Rudolf, 1995, Biographie und Bildungsrelevanz. Eine empirische Studie über Prozeßstrukturen moderner Bildungsbiographien, Profil: München.

2. Foucault, Michel, 1989, Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses. Suhrkamp: Frankfurt am Main.

3. Freire, Paulo, 1990, Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit. Rowohlt: Reinbek bei Hamburg.

4. Innerhofer, Franz, 2009, Schöne Tage. Roman. DTV: München.

5. Kampmann, Elisabeth, Schwering, Gregor, 2017, Teaching Media. Medientheorie für die Schulpraxis – Grundlagen, Beispiele, Perspektiven. Bielefeld: transcript-Verlag.

6. Mattig, Ruprecht / Mathias, Miriam, Zehbe, Klaus (Hg.), 2018, Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit. Bielefeld: transcript-Verlag.

7. Miller, Alice, 1983, Du sollst nicht merken. Variationen über das Paradies-Thema. Suhrkamp: Frankfurt am Main.

8. Mitterer, Felix, 1994, Kein Platz für Idioten. Das Stück und Fernsehfassung. Haymon Verlag: Innsbruck/Wien.

9. Montessori, Maria, 1987, Kinder sind anders (Il segreto dell´infanzia). DTV: München.

10. Nalaskowski, Aleksander/ Rubacha, Krzysztof (red.), 2001, Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń.

11. Negt, Oskar, 1999, Kindheit und Schule in einer Welt der Umbrüche. Steidl Verlag, Göttingen.

12. Neill, Alexander S., 2006, Summerhill. Open University Press, Maidenhead/ New York.

13. Postman, Neil, 1988, Wir amüsieren uns zu Tode. Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie (Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business). Fischer TBV: Frankfurt am Main.

14. Steiner, Rudolf, 1996 (5. Aufl.), Vom Lebenslauf des Menschen. Hrg. von Erhard Fucke, Verlag Freies Geistesleben: Stuttgart.

15. Tomatis, Alfred A., 1990, Der Klang des Lebens. Vorgeburtliche Kommunikation – die Anfänge der seelischen Entwicklung. Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg.

16. Utri, Reinhold, 1999, Das Scheitern der Schule, w: E. Centon, W. Lenz, A. Sprung [red.], Modernisierungsaspekte in Bildung und Weiterbildung. Strobl: Bundesinstitut für Erwachsenenbildung, s. 25-29.

17. Winn, Marie, 1988, Die Droge im Wohnzimmer. Für die kindliche Psyche ist Fernsehen Gift. Es gibt nur ein Gegenmittel: Abschalten! (The Plug-In Drug), Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg.

18. Lewandowska-Tarasiuk Ewa, Łaszczyk Jan, Śliwerski Bogusław, 2016, Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, wyd Difin.

18. Janina Kostkiewicz (red.), "Polska Myśl Pedagogiczna" R, IV (2018) nr 4, Kraków.

19. Bobrowska, Ewa/ Gierszewski, Dorota/ Kluzowicz, Julia (red.) Civic Education in the context of migration. Politische Bildung im Kontext der Migration. Wydawnictwo UJ, Kraków 2018

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student:

- rozumie różne aspekty tego tematu

- potrafi opisać problematykę występująca w relacji rodzica/ nauczyciel/k/a – wychowanka oraz przedstawić zagadnienia psychologii społecznej

- definiować pojęcia związane z tematyką

- posiada niezbędną wiedzę specjalistyczną w zakresie przerobionego materiału

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne uczestnictwo w zajęciach, pozytywny wynik przedstawienia jednego wybranego tematu (referat) z zakresu problematyki prowadzonych zajęć oraz pozytywną ocenę końcowego egzaminu pisemnego.

Metody oceny pracy studenta: ocena ciągła (aktywność), ocena przedstawionego referatu, końcowy egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)