Pedagogika dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-2PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Podstawowy kurs przeznaczony dla przyszłych nauczycieli. Nie ma specyficznych wymagań wejściowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ogólna wiedza o temacie: ruchy pedagogiczne, o najważniejszych osobach w dziedzinie pedagogiki |
Pełny opis: |
Procesy i ruchy zachowań i kultury pedagogicznej w ciągu wieków zostały przedstawione, życie i dzieła ważnych pedagogów Europy |
Literatura: |
1. Egger, Rudolf, 1995, Biographie und Bildungsrelevanz. Eine empirische Studie über Prozeßstrukturen moderner Bildungsbiographien, Profil: München. 2. Foucault, Michel, 1989, Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses. Suhrkamp: Frankfurt am Main. 3. Freire, Paulo, 1990, Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit. Rowohlt: Reinbek bei Hamburg. 4. Innerhofer, Franz, 2009, Schöne Tage. Roman. DTV: München. 5. Kampmann, Elisabeth, Schwering, Gregor, 2017, Teaching Media. Medientheorie für die Schulpraxis – Grundlagen, Beispiele, Perspektiven. Bielefeld: transcript-Verlag. 6. Mattig, Ruprecht / Mathias, Miriam, Zehbe, Klaus (Hg.), 2018, Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit. Bielefeld: transcript-Verlag. 7. Miller, Alice, 1983, Du sollst nicht merken. Variationen über das Paradies-Thema. Suhrkamp: Frankfurt am Main. 8. Mitterer, Felix, 1994, Kein Platz für Idioten. Das Stück und Fernsehfassung. Haymon Verlag: Innsbruck/Wien. 9. Montessori, Maria, 1987, Kinder sind anders (Il segreto dell´infanzia). DTV: München. 10. Nalaskowski, Aleksander/ Rubacha, Krzysztof (red.), 2001, Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń. 11. Negt, Oskar, 1999, Kindheit und Schule in einer Welt der Umbrüche. Steidl Verlag, Göttingen. 12. Neill, Alexander S., 2006, Summerhill. Open University Press, Maidenhead/ New York. 13. Postman, Neil, 1988, Wir amüsieren uns zu Tode. Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie (Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business). Fischer TBV: Frankfurt am Main. 14. Steiner, Rudolf, 1996 (5. Aufl.), Vom Lebenslauf des Menschen. Hrg. von Erhard Fucke, Verlag Freies Geistesleben: Stuttgart. 15. Tomatis, Alfred A., 1990, Der Klang des Lebens. Vorgeburtliche Kommunikation – die Anfänge der seelischen Entwicklung. Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg. 16. Utri, Reinhold, 1999, Das Scheitern der Schule, w: E. Centon, W. Lenz, A. Sprung [red.], Modernisierungsaspekte in Bildung und Weiterbildung. Strobl: Bundesinstitut für Erwachsenenbildung, s. 25-29. 17. Winn, Marie, 1988, Die Droge im Wohnzimmer. Für die kindliche Psyche ist Fernsehen Gift. Es gibt nur ein Gegenmittel: Abschalten! (The Plug-In Drug), Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg. 18. Lewandowska-Tarasiuk Ewa, Łaszczyk Jan, Śliwerski Bogusław, 2016, Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, wyd Difin. 18. Janina Kostkiewicz (red.), "Polska Myśl Pedagogiczna" R, IV (2018) nr 4, Kraków. 19. Bobrowska, Ewa/ Gierszewski, Dorota/ Kluzowicz, Julia (red.) Civic Education in the context of migration. Politische Bildung im Kontext der Migration. Wydawnictwo UJ, Kraków 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student: - rozumie różne aspekty tego tematu - potrafi opisać problematykę występująca w relacji rodzica/ nauczyciel/k/a – wychowanka oraz przedstawić zagadnienia psychologii społecznej - definiować pojęcia związane z tematyką - posiada niezbędną wiedzę specjalistyczną w zakresie przerobionego materiału |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne uczestnictwo w zajęciach, pozytywny wynik przedstawienia jednego wybranego tematu (referat) z zakresu problematyki prowadzonych zajęć oraz pozytywną ocenę końcowego egzaminu pisemnego. Metody oceny pracy studenta: ocena ciągła (aktywność), ocena przedstawionego referatu, końcowy egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.