Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-2PED-ĆW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Podstawowy kurs przeznaczony dla przyszłych nauczycieli. Nie ma specyficznych wymagań wejściowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowy kurs pedagogiki dla przyszłych nauczycieli. Prezentuje zagadnienia mające zastosowanie w procesie nauczania i zarządzania procesami grupowymi, które są niezbędne dla kształcenia przyszłych nauczycieli. Wzbogaca wiedzę zdobytą podczas 30-godzinnego wykładu w I semestrze. |
Pełny opis: |
Program kursu obejmuje tematy istotne dla efektywnego prowadzenia procesu nauczania języka obcego. Poruszane są zagadnienia związane z pedagogiką (od edukacji ogólnej do bardziej szczegółowych aspektów). Studenci zachęcani są do samodzielnego zgłębiania wiedzy pedagogicznej (praktycznej) niezbędnej do efektywnego wykonywania zawodu nauczyciela. Kurs może omawiać następujące zagadnienia: System szkolnictwa w różnych krajach Rozwój szkolnictwa w Polsce Reformy w szkolnictwie i jego konsekwencje Nauczanie domowe jako alternatywa do tradycyjnego szkolnictwa Doszkalanie nauczycieli Współpraca: nauczyciel - dyrektor - pedagog - rodzice Nauczanie osób z dysleksją Potrzeby specjalne (ADHD, Asperger) Szkoły alternatywne (społeczne, Waldorf, Montessori) Nowoczesne technologie w nauce Osobowość nauczyciela Radzenie sobie z stresem (wypalenie zawodowe) Jak uczyć kulturę? Ile wolność w nauce w szkole / w domu? Jak wspierać zdolnych / słabszych uczniów? Nakład pracy studenta: 30 godzin obecność na ćwiczeniach – 1.5 ECTS |
Literatura: |
- Prokop, Jiri, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej, Wyd.: Instytut wydawniczy Erica, 2013. - Leppert, Roman / Jaworska, Teresa: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Wyd.: Kraków: Oficyna Wyd. Impuls, 2001 - Okoń, Wincenty: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, 1998. - Łobocki, Mieczysław: W trosce o wychowanie w szkole, Wyd.: Kraków: Oficyna Wyd. Impuls, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma wiedzę o specyfice pedagogiki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej zna terminologię z zakresu pedagogiki ma wiedzę o współczesnych aspektach dot. szkół, edukacji, reform i problemów występujących w życiu nauczyciela Umiejętności: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności przez: współpracę w małych grupach, dzielenie obowiązków; umie prezentować ciekawy tekst na dany aspekt pedagogiki; umie prowadzić dyskusje i umie podejmować decyzję, jaka forma dyskusji będzie korzystna na dany temat umie podsumować odbytą dyskusję umie zasugerować sposoby na wprowadzenie praktycznych zmian w edukacji Kompetencje społeczne: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania potrafi prezentować swoje poglądy i/lub doświadczenie jak również refleksje na dany temat |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa to ocena z przygotowania i przeprowadzenia dyskusji jak również testu zaliczeniowego przeprowadzonego w trakcie semestru (100 %). 55%-69% = 3 70%-74% = 3+ 75%-84% = 4 85%-89% = 4+ 90%-100% = 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Reinhold Utri | |
Prowadzący grup: | Reinhold Utri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Reinhold Utri | |
Prowadzący grup: | Reinhold Utri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.