Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne tendencje w badaniach literaturoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-M1-0WTBL
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne tendencje w badaniach literaturoznawczych
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza o literaturze uzyskana w szkole średniej oraz na zajęciach w ramach studiów licencjackich

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia skierowane są do studentów, którzy zamierzają pisać pracę magisterską dotyczącą literatury, jej recepcji lub przekładu literackiego. Ich zasadniczym celem jest poznanie najważniejszych tendencji w badaniach literackich na przełomie XX i XXI wieku. Szczególny nacisk zostanie położony na związki współczesnego literaturoznawstwa z innymi dziedzinami humanistyki, takimi jak językoznawstwo, socjologia, translatoryka, filozofia. Dzięki temu studenci powinni być w stanie wybrać właściwe podstawy teoretyczne pracy oraz adekwatne do tematu narzędzia badawcze.

Pełny opis:

W programie kursu są zawarte treści związane z rozwojem myśli teoretycznoliterackiej na przełomie XX i XXI wieku. W ramach kursu zakłada się rozwijanie umiejętności krytycznej lektury tekstów teoretycznych oraz refleksji nad ich treścią. Istotne jest zrozumienie, w jaki sposób i w jakim stopniu przekazywane treści mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu części teoretycznej pracy magisterskiej dotyczącej literatury lub przekładu literackiego. Ponadto studenci winni poszerzyć znajomość terminologii z zakresu teorii literatury i nauczyć się nią posługiwać.

Zajęcia mają charakter konwersatorium, w związku z czym studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusjach, samodzielnego poszukiwania opracowań poruszających interesujące ich zagadnienia oraz do przygotowania referatów lub prezentacji.

Ramowy program kursu obejmuje wymienione poniżej zagadnienia, przy czym wykładowcy prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach językowych modyfikują go, uwzględniając tradycję specyficzną dla danego obszaru kulturowego.

1. Strukturalizm w badaniach literackich

2. Problemy socjologii literatury

3. Komparatystyka literacka

4. Dekonstrukcjonizm

5. Poststrukturalizm

6. Zwrot kulturowy w badaniach literackich

7. Feminizm, gender, queer w badaniach literackich

8. Postkolonialne podejście w badaniach literackich

Nakład pracy studenta (2 ECTS):

Udział w zajęciach (30 godzin) – 1 ECTS

Samodzielna lektura i analiza tekstów (15 godzin), przygotowanie prezentacji lub referatu (5 godzin), przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (5 godzin) - 1 ECTS

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Literatura:

Podstawowa bibliografia:

A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku”, Kraków 2006.

A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku. Antologia”, Kraków 2006.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.

H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1998.

Z. Mitosek, Teorie badań literackich, wyd. 3 rozszerz., Warszawa 1995.

Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 2, Warszawa 1988 (lub wyd. nast.).

J. Sławiński, Dzieło – Język – Tradycja, Warszawa 1974 lub Kraków 1998.

R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, Warszawa 1970.

(bibliografię szczegółową określają prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student

w zakresie WIEDZY:

- zna terminologię literaturoznawczą (K2_W04);

- ma wiedzę o metodach badawczych stosowanych w literaturoznawstwie (K2_W08);

- zna główne kierunki rozwoju współczesnego literaturoznawstwa (K2_W06);

- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi (K2_W12);

w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:

- wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie literaturoznawstwa przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii (K2_U02, K2_U06);

- samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu literaturoznawstwa oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej (K2_U12);

- potrafi zreferować tekst teoretyczny z zakresu teorii literatury i odnieść się do niego krytycznie (K2_U04);

w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

- uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów (K2_K05);

- uznaje znaczenie najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01);

- stale i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych form i środków przekazu (K2_K03).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowania do zajęć – 35%

Przygotowanie referatu lub prezentacji (samodzielnie bądź w grupie) bądź testy kontrolne – 35%

Pisemne kolokwium zaliczeniowe (obowiązkowe) lub praca semestralna – 30%

Zasady wystawiania oceny końcowej:

99% – 100% – 5!

98% – 91% – 5

90% – 86% – 4,5

85% – 76% – 4

75% – 71% – 3,5

70% – 60% – 3

0-59% - 2

Zasady oceny kolokwium zaliczeniowego – j.w.

Dopuszcza się dwie nieobecności.

Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż dwóch spotkaniach skutkuje niedopuszczeniem do kolokwium końcowego i niezaliczeniem kursu.

Przekroczenie limitu nieobecności (nawet usprawiedliwionych) wymaga ustalenia z wykładowcą formy zaliczenia materiału z zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)