Współczesne tendencje w badaniach literaturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-M1-0WTBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne tendencje w badaniach literaturoznawczych |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza o literaturze uzyskana w szkole średniej oraz na zajęciach w ramach studiów licencjackich |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do studentów, którzy zamierzają pisać pracę magisterską dotyczącą literatury, jej recepcji lub przekładu literackiego. Ich zasadniczym celem jest poznanie najważniejszych tendencji w badaniach literackich na przełomie XX i XXI wieku. Szczególny nacisk zostanie położony na związki współczesnego literaturoznawstwa z innymi dziedzinami humanistyki, takimi jak językoznawstwo, socjologia, translatoryka, filozofia. Dzięki temu studenci powinni być w stanie wybrać właściwe podstawy teoretyczne pracy oraz adekwatne do tematu narzędzia badawcze. |
Pełny opis: |
W programie kursu są zawarte treści związane z rozwojem myśli teoretycznoliterackiej na przełomie XX i XXI wieku. W ramach kursu zakłada się rozwijanie umiejętności krytycznej lektury tekstów teoretycznych oraz refleksji nad ich treścią. Istotne jest zrozumienie, w jaki sposób i w jakim stopniu przekazywane treści mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu części teoretycznej pracy magisterskiej dotyczącej literatury lub przekładu literackiego. Ponadto studenci winni poszerzyć znajomość terminologii z zakresu teorii literatury i nauczyć się nią posługiwać. Zajęcia mają charakter konwersatorium, w związku z czym studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusjach, samodzielnego poszukiwania opracowań poruszających interesujące ich zagadnienia oraz do przygotowania referatów lub prezentacji. Ramowy program kursu obejmuje wymienione poniżej zagadnienia, przy czym wykładowcy prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach językowych modyfikują go, uwzględniając tradycję specyficzną dla danego obszaru kulturowego. 1. Strukturalizm w badaniach literackich 2. Problemy socjologii literatury 3. Komparatystyka literacka 4. Dekonstrukcjonizm 5. Poststrukturalizm 6. Zwrot kulturowy w badaniach literackich 7. Feminizm, gender, queer w badaniach literackich 8. Postkolonialne podejście w badaniach literackich Nakład pracy studenta (2 ECTS): Udział w zajęciach (30 godzin) – 1 ECTS Samodzielna lektura i analiza tekstów (15 godzin), przygotowanie prezentacji lub referatu (5 godzin), przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (5 godzin) - 1 ECTS W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku”, Kraków 2006. A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku. Antologia”, Kraków 2006. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006. H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1998. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, wyd. 3 rozszerz., Warszawa 1995. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 2, Warszawa 1988 (lub wyd. nast.). J. Sławiński, Dzieło – Język – Tradycja, Warszawa 1974 lub Kraków 1998. R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, Warszawa 1970. (bibliografię szczegółową określają prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student w zakresie WIEDZY: - zna terminologię literaturoznawczą (K2_W04); - ma wiedzę o metodach badawczych stosowanych w literaturoznawstwie (K2_W08); - zna główne kierunki rozwoju współczesnego literaturoznawstwa (K2_W06); - zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi (K2_W12); w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: - wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie literaturoznawstwa przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii (K2_U02, K2_U06); - samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu literaturoznawstwa oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej (K2_U12); - potrafi zreferować tekst teoretyczny z zakresu teorii literatury i odnieść się do niego krytycznie (K2_U04); w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: - uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów (K2_K05); - uznaje znaczenie najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01); - stale i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych form i środków przekazu (K2_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowania do zajęć – 35% Przygotowanie referatu lub prezentacji (samodzielnie bądź w grupie) bądź testy kontrolne – 35% Pisemne kolokwium zaliczeniowe (obowiązkowe) lub praca semestralna – 30% Zasady wystawiania oceny końcowej: 99% – 100% – 5! 98% – 91% – 5 90% – 86% – 4,5 85% – 76% – 4 75% – 71% – 3,5 70% – 60% – 3 0-59% - 2 Zasady oceny kolokwium zaliczeniowego – j.w. Dopuszcza się dwie nieobecności. Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż dwóch spotkaniach skutkuje niedopuszczeniem do kolokwium końcowego i niezaliczeniem kursu. Przekroczenie limitu nieobecności (nawet usprawiedliwionych) wymaga ustalenia z wykładowcą formy zaliczenia materiału z zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.