Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i historia obszaru języka B - angielskiego - poziom 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-1KLTBA1
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura i historia obszaru języka B - angielskiego - poziom 2
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową, szkolną wiedzę z zakresu historii, kultury i społeczeństwa Wysp Brytyjskich oraz Stanów Zjednoczonych.

Student powinien znać język angielskim na poziomie co najmniej B2.

Student zaliczył I rok.


Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone dla studentów II roku studiów I stopnia. Celem zajęć jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym instytucji amerykańskich oraz przygotowanie ich do pracy w rzeczywistości społecznej krajów anglojęzycznych ze szczególnych uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych.

Pełny opis:

Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej, społecznej i kulturowej w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia:

- geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna;

- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;

- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury);

- współczesne życie polityczne i gospodarcze;

- współczesna rzeczywistość i problemy społeczne;

- świat mediów;

- tożsamość narodowa;

Literatura:

Lektury Obowiązkowe:

Semestr Zimowy

Oakland, John. 2010 (or newer). British Civilization: An Introduction. Routledge.

Morgan, Kenneth. 1986. The Oxford Illustrated History of Britain. Oxford University Press.

Semestr Letni

Althen, Gary, Bennett, Janet. 2011. American Ways (selected passages). Intercultural Press.

Duncan, Russell, Goddard, Joseph. 2013. Contemporary America (selected passages). Palgrave.

Gorn, Elliott J., Roberts, Randy, Bilhartz, Terry D. 2017 (or earlier). Constructing the American Past: A Sourcebook of a People's History, Volume 1 to 1877 and Volume 2 from 1865. Longman

Lektury Uzupełniające:

UK:

Lynch, Philip, Fairclough, Paul, Cooper, Toby. 2017. UK Government and Politics for AS/A-level. Philip Allan.

McDowall, David. 1993. An Illustrated history of Britain. Longman.

Rozbicki, Michal. 1989. British institutions in Historical perspective. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kalaga, Wojciech, Murray Simon, 2000. Britishness and Cultural Studies. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.

Lipoński, Wojciech. 2012. Dzieje Kultury Brytyjskiej. PWN.

Crowther, Jonathan (ed.). 2005. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford University Press.

USA:

John Macionis, John J. 2011. Sociology: A Global Introduction (selected passages). Pearson.

Carroll, Peter N., Noble, and David W. 2001. The Free And the Unfree: A Progressive History of the United States. Penguin.

Fergusson, Niall. 2009. Colossus: The Rise and Fall of the American Empire. Penguin.

West, Cornel. 2018. Race Matters. Beacon Press.

Huntington, Samuel. 2002. The Clash of Civilizations. Simon & Schuster.

Huntington, Samuel. 2005. Who Are We?: The Challenges to America's National Identity. Simon & Schuster.

Lewicki, Zbigniew. 2009, 2010, 2012. Historia Cywilizacji Amerykańskiej, TOM 1 1607-1789, TOM 2 1787-1865, TOM 3 1861-1945, TOM 4 1941-1980. Wydawnictwo Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po uczestnictwie w kursie student powinien:

- wykazywać się znajomością fizycznej, gospodarczej i politycznej geografii Wysp Brytyjskich (S_W10);

- znać najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury (S_W10);

- umiejscawiać poznane wydarzenia na mapie (S_W10);

- krytycznie oceniać wkład krajów anglojęzycznych w rozwój i tworzenie cywilizacji światowej (S_W010);

- znać podstawową terminologię nauk społecznych w języku angielskim (K_W02);

Umiejętności:

Po uczestnictwie w kursie student potrafi:

- rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru anglojęzycznego (K_U05, S_U02)

- prezentować wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia (K_U06, S_U05, S_U11);

- dokonywać przekrojowych analiz wybranych zagadnień (K_U01);

- odnosić wydarzenia z historii krajów anglojęzycznych do kontekstu europejskiego i światowego (S_U02);

- wskazywać wydarzenia i postacie współcześnie kontrowersyjne, zajmować własne stanowisko w toczących się na ich temat sporach (K_U05, S_U02);

- charakteryzować podstawowe zasady współczesnych ustrojów Wielkiej Brytanii (K_U05, S_U02);

- rozpoznawać najważniejsze postacie współczesnego życia publicznego (K_U05, S_U02);

- wykazywać się znajomością świata mediów anglojęzycznych (K_U05, S_U02);

- charakteryzować podstawowe współczesne problemy społeczne i religijne obszaru anglojęzycznego (K_U05, S_U02).

Kompetencje Społeczne

Po uczestnictwie w kursie student:

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku angielskim (K_K01);

- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań (K_K03);

- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku angielskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K_K04);

- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Wielkiej Brytanii na rzecz wzajemnego promowania kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K_K06);

- powinien czuć się odpowiedzialny za przekazywaną wiedzę nie tylko dotyczącą języka obcego, ale również aspektów kulturowych i realiów danego obszaru językowego (S_K06);

Metody i kryteria oceniania:

Praca semestralna: studenci opracowują jeden, wybrany temat bieżący z materiałów zamieszczonych na platformie moodle.

Próg zaliczeniowy obowiązujący z egzaminu pisemnego to 60%, oceniany wg następującej skali procentowej poprawności:

0-59% = ndst, (2.0)

60-67% = dst, (3.0)

68-75% = dst+ (3.5)

76-83% = db, (4.0)

84-91% = db+, (4.5)

92-98% = bdb. (5.0)

99-100%= bdb.! (5.0!)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)