Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Fonetyka. Fonologia. Leksykologia.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OGF12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka rosyjskiego. Fonetyka. Fonologia. Leksykologia. |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka fonetyki i fonologii dotyczy trzech aspektów charakterystyki głosek: akustycznego, artykulacyjnego i funkcjonalnego. Szczegółowo omówione są m.in. następujące zagadnienia: budowa i działanie aparatu mowy człowieka, klasyfikacja artykulacyjna głosek rosyjskich, alternacje głosek, redukcja samogłosek, sylaba, akcent i intonacja w języku rosyjskim, fonem. Studenci opanowują ponadto zasady transkrypcji fonetycznej i fonologicznej. Na zajęciach z leksykologii i leksykografii omawiane są m. in.: semantyczna struktura wyrazu, metody opisu znaczenia słowa, pojęcia synonimu, homonimu, antonimu, hiperonimu, a także zagadnienia frazeologii oraz typologia słowników lingwistycznych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1) pojęcie współczesnego rosyjskiego języka literackiego; przedmiot fonetyki jako dyscypliny naukowej; 2) akustyczny aspekt opisu głosek; jednostki fonetyczne; 3) budowa i działanie aparatu mowy człowieka; 4) artykulacyjny aspekt opisu głosek: system wokaliczny i - system konsonantyczny; 5) zasady transkrypcji fonetycznej; 6) akcent; sylaba; 7) żywe i historyczne wymiany głosek; 8) fonologia jako nauka; fonem jako bazowa fonologiczna jednostka języka w ujęciu moskiewskiej i leningradzkiej (petersburskiej) szkoły fonologicznej; fonem a głoska; 9) szereg fonemów, silne i słabe pozycje fonemów, neutralizacja fonemów, zasady transkrypcji fonologicznej; 10) leksykologia i leksykografia jako dyscypliny językoznawcze; słowo jako podstawowa jednostka języka; semantyczna struktura słowa; metody opisu znaczeń leksykalnych; 11) pojęcia: synonimu, antonimu, homonimu, paronimu; pojęcie frazeologizmu i paremii; 12) typy słowników lingwistycznych; słowniki języka rosyjskiego. |
Literatura: |
Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, Fonetyka, Fonologia, Pismo, red. A. Bartoszewicz, J. Wawrzyńczyk, cz. 1, Warszawa 1987. S. Grzybowski. Zarys fonetyki opisowej języka rosyjskiego (wraz z ćwiczeniami), wyd. UMK, Toruń 2007. S. Grzybowski, Ćwiczenia z fonetyki opisowej języka rosyjskiego, Toruń 1999. W. N. Musatow, Russkij jazyk. Fonietika. Fonołogija. Orfoepija. Grafika. Orfografija. Moskwa 2006. Russkaja grammatika, red. N. J. Szwiedowa, t. I, Moskwa 1980. Literatura uzupełniająca: Bolszoj encikłopiediczeskij słovar'. Jazykoznanije, Moskwa 1998. Russkij jazyk: Encikłopedija, red. J. N. Karaułow, Moskwa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia się student: WIEDZA: - zna stosunek fonetyki i fonologii oraz leksykologii i leksykografii do innych dyscyplin językoznawczych, - zna budowę i działanie aparatu mowy człowieka, - zna definicje i charakterystykę jednostek fonetycznych, - zna alfabet fonetyczny - zna założenia szkół fonologicznych i różnice pomiędzy nimi, - zna najważniejsze typy słowników języka rosyjskiego oraz ich tytuły i autorów, UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wymienić cechy artykulacyjne głosek rosyjskich i rozpoznaje głoski na podstawie ich cech artykulacyjnych, - klasyfikuje głoski rosyjskie na podstawie ich cech akustycznych i artykulacyjnych, - potrafi transkrybować teksty, - stosuje wiedzę o koartykulacji głosek przy transkrypcji fonetycznej, - potrafi wskazać różnice pomiędzy głoską, fonemem i literą, - potrafi posługiwać się różnymi rodzajami słowników w zależności od potrzeb, - potrafi wyjaśnić znaczenie wyrażenia frazeologicznego i prawidłowo zastosować je w kontekście, - potrafi znaleźć synonim lub antonim dla zadanego leksemu i wskazać różnice pomiędzy wyrazami bliskoznacznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fonetyki i fonologii języka rosyjskiego, oraz potrafi ją uzupełniać i doskonalić. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie punktacji z kolokwiów śródsemestralnych (20 punktów) oraz egzaminu pisemnego (80 punktów, w tym transkrypcja tekstu 20 punktów). Kolokwia archiwizowane są wraz testem egzaminacyjnym. Dodatkowo student może zdobyć maksymalnie 10 punktów z prezentacji na temat dotyczący leksykologii i leksykografii oraz stron internetowych dotyczących języka rosyjskiego (należy nie tylko wymienić jednostki i źródła słownikowe lub internetowe, ale też powiedzieć, jaką informację zawierają i dla kogo jest najbardziej użyteczna): Фразеологизм. Фразеологические словари. // Пословицы и крылатые слова. Словари пословиц и крылатых слов. // Антонимы. Словари антонимов. // Синонимы. Словари синонимов. // Паронимы. Словари паронимов. // Омонимы. Словари омонимов. // Орфограмма. Словари орфографические. // Опфоэпия. Словари орфоэпические (в том числе словари ударений). // Словари частотные и обратные ( в том числе Грамматический словарь русского языка А.А. Зализняка). // Историческое языкознание и исторические словари (в том числе этимологические).// Заимствование. Словари иностранных слов. // Сленг, арго, жаргон. Словари сленга. // Словообразовательные словари. Словообразование, словоообразовательное гнездо. // Словарь морфем. Морфемы русского языка. // Терминологические словари (в том числе «Языкознание» - словарь В. Ярцевой) // Тематические словари. // Выдающиеся русские лексикографы и их толковые словари русского языка. Виды словарных дефиниций. // Переводные русско-польские и польско- русские словари. Виды словарных дефиниций. Словари в Интернете. // Важные сайты посвящённые русскому языку. Zakres tematyczny prezentacji przydzielony studentowi ustala prowadzący ćwiczenia. Zalecane jest uwzględnienie w prezentacji przede wszystkich słowników wydawanych współcześnie, w tym słowników rosyjsko-polskich i polsko-rosyjskich, jeśli takie są. Czas przeznaczony na prezentację nie powinien przekroczyć 8 minut. Punktacja z prezentacji (obowiązkowo przedstawionej na zajęciach ćwiczeniowych całej grupie) może podnieść ogólną ocenę z przedmiotu uzyskaną na podstawie punktów z ćwiczeń i egzaminu. Zadania testu egzaminacyjnego dotyczą przede wszystkim następujących zagadnień: - artykulacyjna charakterystyka głosek; -wskazanie grup głosek, które mogą lub nie mogą występować w środku wyrazu; - dźwięczność lub bezdźwięczność spółgłosek właściwych na styku słów; - częściowy rozbiór fonetyczny słowa, - wskazanie alofonów fonemów /i/ i /j/ w podanych wyrazach; -przeprowadzenie analizy morfofonematycznej słowa; - zadanie dotyczące teoretycznych zagadnień fonologii; - wybór z podanego spisu antonimów, synonimów, homonimów, paronimów, frazeologizmu i przysłowia. Oceny: 3,0 – 60–67 punktów 3,5 – 68–75 punktów 4,0 – 76–83 punktów 4,5 – 84–91 punktów 5,0 – 92–100 punktów Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: - ćwiczenia = 30 godz. (1 ECTS); - samodzielne przygotowanie do ćwiczeń oraz przygotowanie prezentacji = ok. 30 godz. (1 ECTS); - przygotowanie do kolokwiów oraz do egzaminu = ok. 25-30 godz. (1 ECTS). RAZEM ok. 80-90 godz. (3 ECTS). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie pierwszym. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Muszyńska-Wolny | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszyńska-Wolny, Joanna Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Muszyńska-Wolny | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszyńska-Wolny, Joanna Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.