Zagadnienia kultury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OKR11o |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia kultury rosyjskiej |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych. |
Skrócony opis: |
Prezentacja głównych nurtów sztuki ruskiej i rosyjskiej X – XX w. w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem jej oryginalności i nowatorstwa. |
Pełny opis: |
1. Sztuka staroruska; architektura cerkwi, freski, mozaiki, ikonostas. Wielcy mistrzowie malarstwa ikonowego (Teofan Grek, Andriej Rublow, Dionizy). Nowe tendencje w malarstwie ikonowym XVII wieku (Simon Uszakow). Parsuna. 2. Wiek XVIII – znaczenie reform Piotra I dla rozwoju sztuki. Klasycyzm w malarstwie rosyjskim: malarstwo portretowe (twórczość I. Nikitina, A. Matwiejewa, F. Rokotowa, D. Lewickiego, W. Borowikowskiego i in.), malarstwo historyczne (A. Łosienko), narodziny malarstwa pejzażowego (Siemion Szczedrin, F. Aleksiejew). 3. Malarstwo pierwszej połowy XIX w. Portret romantyczny (O. Kiprienski). Malarstwo pejzażowe (Silwiestr Szczedrin) i rodzajowe (A. Wieniecjanow i jego szkoła). 4. Twórczość K. Briułłowa (Ostatni dzień Pompei) i A. Iwanowa (Chrystus ukazujący się ludowi). 5. Narodziny realizmu krytycznego – twórczość P. Fiedotowa. 6. Malarstwo marynistyczne: I. Ajwazowski i jego „baśnie morza”. Tendencje romantyczne w marinach Ajwazowskiego. 7. Malarstwo drugiej połowy XIX w. Bunt „czternastki”, powstanie Artelu Wolnych Artystów. Powstanie Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych (założenia programowe, przedstawiciele). Twórczość I. Kramskoja i W. Pierowa. 8. Twórczość I. Riepina (różnorodność tematyczna i gatunkowa). Malarstwo o tematyce historycznej (W. Surikow i W. Wasniecow). Malarstwo batalistyczne (W. Wierieszczagin). 9. Malarstwo pejzażowe pieriedwiżników: A. Sawrasow, I. Szyszkin, I. Lewitan, A. Kuindżi. 10. Sztuka końca XIX – początku XX w. Kryzys Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych. Powstanie ugrupowania „Mir Iskusstwa” (założenia programowe, przedstawiciele, rola S. Diagilewa). Twórczość W. Sierowa. 11. Symbolizm i moderna w sztuce rosyjskiej (twórczość M. Wrubiela). Rosyjscy impresjoniści (K. Korowin i I. Grabar’). Bunt młodych twórców wobec sztuki starszego pokolenia. Ugrupowania „Błękitna Róża” i in.). 12. Narodziny sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinski). Suprematyzm (K. Malewicz). 13. Ruch konstruktywistyczny (W. Tatlin, A. Rodczenko). Sztuka Rosji Radzieckiej i ZSRR – realizm socjalistyczny (A. Gierasimow, A. Dejneka). |
Literatura: |
1. M. Ałpatow, O sztuce ruskiej i rosyjskiej. Tł. A. Podsiadło. Warszawa 1975; 2. P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna. Tł. M. Żurowska. Warszawa 1999; 3. L. Bazylow, Historia nowożytnej sztuki rosyjskiej. Warszawa 1986; 4. J.H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej. Tł. J. Hunia. Kraków 2008; 5. Populârnaâ chudožestvennaâ enciklopediâ. Moskva 1989, t. 1 – 2; 6. Russkaâ živopis' XIV – XX vekov. Enciklopediâ. Moskva 2002; 7. F. Roginskaâ, Tovariŝestvo peredvižnyh hudožestvennyh vystavok. Moskva 1989; 8. Avangard, ostanovlennyj na begu. Moskva 1989; 9. A. Dmitrenko, E. Kuznecova, O. Petrova, N. Fedorova, 50 kratkih biografij masterov russkogo iskusstva. Leningrad 1970; 10. Enciklopediâ russkoj živopisi. Moskva 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu cyklu zajęć student: [wiedza] - ma podstawową wiedzę z zakresu dziejów malarstwa rosyjskiego od czasów staroruskich po wiek XX - zna główne kierunki malarstwa rosyjskiego i twórców reprezentatywnych dla danego kierunku - zna najwybitniejsze dzieła wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego, w tym malarstwa ikonowego - zna i rozumie genezę i tradycje kulturowe sztuki rosyjskiej - ma wiedzę o najważniejszych muzeach Moskwy i Sankt -Petersburga. [umiejętności] - potrafi zdefiniować i scharakteryzować główne kierunki malarstwa rosyjskiego - potrafi scharakteryzować twórczość wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego - potrafi rozpoznać i zinterpretować wybrane dzieła przedstawicieli malarstwa rosyjskiego na poziomie elementarnym [kompetencje społeczne] - rozumie potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki rosyjskiej - ma świadomość niepowtarzalności dziedzictwa kulturowego Rosji i jego miejsca w kulturze światowej - rozumie potrzebę rozwijania własnej wrażliwości estetycznej, dostrzega sens zapoznawania się ze zbiorami sztuki dawnej i współczesnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja na wybrany temat. Końcowy test pisemny (liczba pytań: 23; maksymalna liczba punktów: 55; 3,0 – punkty 35-30; 3,5 – punkty 40-36; 4,0 – punkty 45-41; 4,5 – punkty 50-46; 5,0 – 55-51; 5! – student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów, ponadto wykazać się umiejętnością samodzielnej interpretacji dzieł sztuki i umieć uzasadnić swoją opinię). 2 ECTS (30 godz. – konwersatorium; 30 godz. – przygotowanie do zajęć i testu zaliczeniowego). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zielińska-Dziubińska | |
Prowadzący grup: | Monika Zielińska-Dziubińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 78 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Gracla, Monika Zielińska-Dziubińska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Gracla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.