Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia kultury rosyjskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S1OKR11o
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia kultury rosyjskiej
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych.

Skrócony opis:

Prezentacja głównych nurtów sztuki ruskiej i rosyjskiej X – XX w. w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem jej oryginalności i nowatorstwa.

Pełny opis:

1. Sztuka staroruska; architektura cerkwi, freski, mozaiki, ikonostas. Wielcy mistrzowie malarstwa ikonowego (Teofan Grek, Andriej Rublow, Dionizy). Nowe tendencje w malarstwie ikonowym XVII wieku (Simon Uszakow). Parsuna.

2. Wiek XVIII – znaczenie reform Piotra I dla rozwoju sztuki. Klasycyzm w malarstwie rosyjskim: malarstwo portretowe (twórczość I. Nikitina, A. Matwiejewa, F. Rokotowa, D. Lewickiego, W. Borowikowskiego i in.), malarstwo historyczne (A. Łosienko), narodziny malarstwa pejzażowego (Siemion Szczedrin, F. Aleksiejew).

3. Malarstwo pierwszej połowy XIX w. Portret romantyczny (O. Kiprienski). Malarstwo pejzażowe (Silwiestr Szczedrin) i rodzajowe (A. Wieniecjanow i jego szkoła).

4. Twórczość K. Briułłowa (Ostatni dzień Pompei) i A. Iwanowa (Chrystus ukazujący się ludowi).

5. Narodziny realizmu krytycznego – twórczość P. Fiedotowa.

6. Malarstwo marynistyczne: I. Ajwazowski i jego „baśnie morza”. Tendencje romantyczne w marinach Ajwazowskiego.

7. Malarstwo drugiej połowy XIX w. Bunt „czternastki”, powstanie Artelu Wolnych Artystów. Powstanie Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych (założenia programowe, przedstawiciele). Twórczość I. Kramskoja i W. Pierowa.

8. Twórczość I. Riepina (różnorodność tematyczna i gatunkowa). Malarstwo o tematyce historycznej (W. Surikow i W. Wasniecow). Malarstwo batalistyczne (W. Wierieszczagin).

9. Malarstwo pejzażowe pieriedwiżników: A. Sawrasow, I. Szyszkin, I. Lewitan, A. Kuindżi.

10. Sztuka końca XIX – początku XX w. Kryzys Towarzystwa Objazdowych Wystaw Artystycznych. Powstanie ugrupowania „Mir Iskusstwa” (założenia programowe, przedstawiciele, rola S. Diagilewa). Twórczość W. Sierowa.

11. Symbolizm i moderna w sztuce rosyjskiej (twórczość M. Wrubiela). Rosyjscy impresjoniści (K. Korowin i I. Grabar’). Bunt młodych twórców wobec sztuki starszego pokolenia. Ugrupowania „Błękitna Róża” i in.).

12. Narodziny sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinski). Suprematyzm (K. Malewicz).

13. Ruch konstruktywistyczny (W. Tatlin, A. Rodczenko). Sztuka Rosji Radzieckiej i ZSRR – realizm socjalistyczny (A. Gierasimow, A. Dejneka).

Literatura:

1. M. Ałpatow, O sztuce ruskiej i rosyjskiej. Tł. A. Podsiadło. Warszawa 1975;

2. P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna. Tł. M. Żurowska. Warszawa 1999;

3. L. Bazylow, Historia nowożytnej sztuki rosyjskiej. Warszawa 1986;

4. J.H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej. Tł. J. Hunia. Kraków 2008;

5. Populârnaâ chudožestvennaâ enciklopediâ. Moskva 1989, t. 1 – 2;

6. Russkaâ živopis' XIV – XX vekov. Enciklopediâ. Moskva 2002;

7. F. Roginskaâ, Tovariŝestvo peredvižnyh hudožestvennyh vystavok. Moskva 1989;

8. Avangard, ostanovlennyj na begu. Moskva 1989;

9. A. Dmitrenko, E. Kuznecova, O. Petrova, N. Fedorova, 50 kratkih biografij masterov russkogo iskusstva. Leningrad 1970;

10. Enciklopediâ russkoj živopisi. Moskva 1999.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu cyklu zajęć student:

[wiedza]

- ma podstawową wiedzę z zakresu dziejów malarstwa rosyjskiego od czasów staroruskich po wiek XX

- zna główne kierunki malarstwa rosyjskiego i twórców reprezentatywnych dla danego kierunku

- zna najwybitniejsze dzieła wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego, w tym malarstwa ikonowego

- zna i rozumie genezę i tradycje kulturowe sztuki rosyjskiej

- ma wiedzę o najważniejszych muzeach Moskwy i Sankt -Petersburga.

[umiejętności]

- potrafi zdefiniować i scharakteryzować główne kierunki malarstwa rosyjskiego

- potrafi scharakteryzować twórczość wybranych przedstawicieli malarstwa rosyjskiego

- potrafi rozpoznać i zinterpretować wybrane dzieła przedstawicieli malarstwa rosyjskiego na poziomie elementarnym

[kompetencje społeczne]

- rozumie potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu sztuki rosyjskiej

- ma świadomość niepowtarzalności dziedzictwa kulturowego Rosji i jego miejsca w kulturze światowej

- rozumie potrzebę rozwijania własnej wrażliwości estetycznej, dostrzega sens zapoznawania się ze zbiorami sztuki dawnej i współczesnej

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja na wybrany temat.

Końcowy test pisemny (liczba pytań: 23; maksymalna liczba punktów: 55; 3,0 – punkty 35-30; 3,5 – punkty 40-36; 4,0 – punkty 45-41; 4,5 – punkty 50-46; 5,0 – 55-51; 5! – student powinien uzyskać maksymalną liczbę punktów, ponadto wykazać się umiejętnością samodzielnej interpretacji dzieł sztuki i umieć uzasadnić swoją opinię).

2 ECTS (30 godz. – konwersatorium; 30 godz. – przygotowanie do zajęć i testu zaliczeniowego).

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 70 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zielińska-Dziubińska
Prowadzący grup: Monika Zielińska-Dziubińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 78 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Gracla, Monika Zielińska-Dziubińska
Prowadzący grup: Jadwiga Gracla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)