Nauka języka rosyjskiego V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1ONR31o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.603
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka rosyjskiego V |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdany egzamin z przedmiotu: Nauka języka rosyjskiego IV Warunkiem koniecznym jest opanowanie ogólnego języka rosyjskiego w zakresie tematów życia codziennego |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są doskonaleniu kompetencji komunikacyjnej poprzez kształtowanie wszystkich sprawności językowych określonych dla poziomu biegłości językowej C1 (kurs C1.1) w zakresie tematów związanych z kulturą i realiami Rosji. Studenci doskonalą kompetencję lingwistyczną poprzez realizację wybranych zagadnień gramatycznych. |
Pełny opis: |
Tematy leksykalne: 1.Podróż po Rosji (regiony, okręgi, miasta). Zabytki architektury rosyjskiej. 2. Ustrój polityczny FR, skład narodowościowy, religie w Rosji 3. Symbole oficjalne i nieoficjalne Rosji 4. Rosyjska sztuka ludowa. Przykłady 5. Tradycyjne dania kuchni rosyjskiej 6. Wybrane zwyczaje i tradycje narodu rosyjskiego 7. Bariery w komunikacji Polaków i Rosjan – stereotypy i różnice w kulturach, gestykulacja. Zagadnienia gramatyczne: 1. Konstrukcje ze znaczeniem celu 2. Konstrukcje przyczynowo-skutkowe w zdaniu złożonym 3.Konstrukcje warunkowe 4. Użycie przyimków pri, s, w słuczaje 5.Użycie trybu rozkazującego w znaczeniu przypuszczającego 6. Konstrukcje ze znaczeniem przyzwolenia, zdania podrzędne ze spójnikami chotja, niesmotrja na to szto 7. Konstrukcje bierne z –sja; konstrukcje czynne i ich odpowiedniki bierne. |
Literatura: |
1. A.Gołubiewa, N.Kowalska, Russkij jazyk siegodnia, dla uczniów, studentów i przedsiębiorców, Wydawnictwo AGMEN, Warszawa 1998. 2. A.Gołubiewa, N.Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, część 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 3. A.Klientow, Narodnyje promysły, Izdatielstwo „Biełyj gorod”, Moskwa 2002. 4. A.W.Siergiejewa, Russkije: Stierieotipy powiedienija, tradicii, mientalnost’, Flinta: Nauka, Moskwa 2004. 5. A.M.Mielierowicz, Frazieołogizmy w russkoj rieczi, AST, Moskwa 2005. 6. W.M.Mokijenko, Słowar’ russkich posłowic, AST, Moskwa 2007. 7. A.Buchowiecka-Fudała, D.Piekarska-Winkler, Mnogolikaja Rossija 1. Rabota s kulturołogiczeskim tekstom. Posobije dla studientow prodwinutogo etapa obuczenija, Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej 2010. 8. www.yandex.ru 9. www.lib.ru 10.www.museum.ru 11. www.gramota.ru 12. www.slovesnik.ru 13. www.mos.ru 14. www.spb.ru 15. www.lenta.ru |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna złożone konstrukcje językowe niezbędne do wyrażania i uzasadniania własnej opinii w zakresie tematyki specjalistycznej zgodnej z programem przedmiotu 2. zna zasady konstruowania złożonych wypowiedzi ustnych i pisemnych (opowiadanie, esej, wypracowanie, referat) 3. zna zasady pozyskiwania, gromadzenia i prezentacji informacji rosyjskiej sfery językowej o faktach kulturo- i realioznawczych z zakresu zrealizowanej tematyki UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, uczestniczyć w rozmowie z rodzimym użytkownikiem języka 2. potrafi uczestniczyć w dyskusji z użyciem języka specjalistycznego z zakresu zrealizowanej tematyki 3. potrafi przygotować, przedstawić, omówić, uzasadnić zagadnienia z zakresu zrealizowanej tematyki w postaci prezentacji, referatu KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy 2. jest gotów do poszanowania odmiennych postaw, poglądów, zwyczajów i kultur 3. jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa Kryteria oceny wypowiedzi ustnej: a/ skuteczność komunikacyjna (student porozumiewa się skutecznie i poprawnie, z dużą płynnością, posługuje się sprawnie strategiami interakcji i konwencjami retorycznymi) b/ płynność i spójność wypowiedzi, poprawność fonetyczna c/ poprawność użycia struktur gramatycznych (pełna lub prawie pełna) d/ właściwy i bogaty dobór słownictwa zgodnego z tematem Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 31 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Piekarska-Winkler | |
Prowadzący grup: | Dorota Piekarska-Winkler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Piekarska-Winkler | |
Prowadzący grup: | Dorota Piekarska-Winkler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.