Nauka języka rosyjskiego wariant "0" II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1ONRO12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.601
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka rosyjskiego wariant "0" II |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Nauka języka rosyjskiego dla I roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu Nauka języka rosyjskiego wariant „0” I Opanowanie materiału przedmiotu Nauka języka rosyjskiego wariant „0” I. Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach z Fonetyki języka rosyjskiego. |
Skrócony opis: |
Celem jest kształtowanie i rozwijanie podstawowych sprawności językowych: rozumienia, mówienia, czytania i pisania w zakresie materiału leksykalnego i morfosyntaktycznego określonego dla poziomu A2 wg ESOKJ oraz kształtowanie kompetencji komunikacyjnej i lingworealioznawczej w zakresie tematyki dnia codziennego. |
Pełny opis: |
Tematy leksykalne: 1. Zajęcia w czasie wolnym: rekreacja aktywna, kultura czasu wolnego, rola komputera w życiu współczesnego człowieka. 2. Pory roku, miesiące, pogoda i klimat. 3. Samopoczucie i zdrowie, wizyta u lekarza. 4. Miasto. Komunikacja miejska. 5.Święta rodzinne, religijne i państwowe (zgodnie z kalendarzem świąt). Grafika i ortografia – utrwalanie alfabetu rosyjskiego, Zagadnienia gramatyczne: 1. Prezentacja i praktyczna analiza wybranych modeli słowotwórczych. 2. Podstawy składni rosyjskiej w praktyce: zdania pojedyncze, zdania złożone współrzędnie, zdania złożone podrzędnie, zdania bezpodmiotowe. Prosty i przestawny szyk wyrazów w zdaniu. Rekcja czasownika – różnice między językiem polskim a rosyjskim (w zakresie przewidzianym w minimum leksykalnym dla poziomu A2). |
Literatura: |
1. Machnacz A., Iz piervych ust, Wydawnictwo KRAM, Warszawa 2009. 2. Miller L.W., Politowa L.W., Żyli-byli... 12 urokow russkogo jazyka. Bazowyj urowien’, Izdatielstwo Złatoust, Sankt-Pietierburg, 2009. 3. Orzechowska J., Pociechina H., Azbucznyje istiny. Podręcznik języka rosyjskiego dla początkujących filologów, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008. 4. Pado A., Start.ru Język rosyjski dla średnio zaawansowanych. II, WSiP, Warszawa 2006. 5. Pado A., Uspiech 2. Podręcznik do języka rosyjskiego. Kurs kontynuacyjny, WSiP, Warszawa 2003. 6. Wochmina L.L., Osipowa I.A., Russkij kłass. Uczebnik russkogo jazyka. Naczalnyj urowien’, 2008. 7. Internet: www.gramota.ru 8. Opracowania własne prowadzących. Podręczniki do gramatyki: 1. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego. Część I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 2. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA, Warszawa 2004. 4. Kuratczyk M., Tablice czasowników rosyjskich, Warszawa 2008. 5. Dobrowolski J., 325 ćwiczeń z języka rosyjskiego z kluczem rozwiązań. Wyd. II uzupełnione, Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. student zna wybrane modele słowotwórcze i rozumie znaczenie wyrazów utworzonych według tych modeli 2. student zna konstrukcje syntaktyczne umożliwiające formułowanie poprawnych prostych wypowiedzi; 3. student zna i rozumie główne realia socjokulturowe Rosji UMIEJĘTNOŚCI 1. student potrafi uczestniczyć w typowych sytuacjach komunikacyjnych wykorzystując standardowe zwroty z zakresu zrealizowanej tematyki 2. student umie sporządzać prawidłowe pod względem ortograficznym i gramatycznym nieskomplikowane wypowiedzi pisemne w zakresie zrealizowanej tematyki 3. student potrafi słuchać ze zrozumieniem wykładu z zakresu specjalności prowadzonego w języku rosyjskim KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. student jest gotów do umieszczania nowych informacji we właściwym kontekście oraz do twórczego myślenia. 2. student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za własne działania związane z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa Kryteria oceny wypowiedzi ustnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ spójność i płynność wypowiedzi, c/ bogactwo językowe, d/ poprawność językowa, e/ prawidłowa wymowa Egzamin końcowy obejmuje materiał I i II semestru. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej: - część pisemna (test – 9 zadań gramatyczno-leksykalnych + 1 zadanie tłumaczeniowe, składające się z 10 zdań + wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii test – 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra) wypracowanie/ kryteria: a/ zgodność z tematem b/ spójność tekstu c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna - część ustna (2 pytania )/ kryteria: a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych) b/ płynność wypowiedzi c/ poprawność użycia struktur gramatycznych d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Buchowiecka-Fudała, Dorota Piekarska-Winkler | |
Prowadzący grup: | Agata Buchowiecka-Fudała, Dorota Piekarska-Winkler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Buchowiecka-Fudała, Dorota Piekarska-Winkler | |
Prowadzący grup: | Agata Buchowiecka-Fudała, Dorota Piekarska-Winkler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.