Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język rosyjski XXI wieku II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S2ORJ12e
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język rosyjski XXI wieku II
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość podstaw gramatyki i podstawowej terminologii lingwistycznej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzy studentów o współczesnym języku rosyjskim oraz „wyrównanie” poziomu wiedzy studentów, przybyłych na studia II stopnia z różnych ośrodków i różnych kierunków.

Pełny opis:

Celem zajęć jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzy studentów o współczesnym języku rosyjskim za pomocą aparatu pojęciowego współczesnej lingwistyki oraz „wyrównanie” poziomu wiedzy studentów, przybyłych na studia II stopnia z różnych ośrodków i różnych kierunków.

Zakres tematyczny:

1. Ogólna charakterystyka podsystemu morfologicznego ruszczyzny. Podstawowe pojęcia fleksji. Leksemy proste i złożone, odmienne i nieodmienne.

2. Paradygmatyka fleksyjna. Synkretyzm i homonimia form fleksyjnych. Warianty form.

3. Kategorie imienne i werbalne. Części mowy. Nowe zjawiska morfologiczne.

4. Tendencje analityczne w języku rosyjskim.

5. Typy związków składniowych. Modele zdań prostych i złożonych. Semantyczna struktura zdania.

6. Nowe tendencje w zakresie rekcji i zgody. Błędy składniowe.

7. Język a tekst. Funkcje języka/tekstu.

8. Tekst. Dyskurs. Informacje przekazywane przez wypowiedź w sposób jawny i niejawny.

9. Słownictwo jako podsystem języka. Relacje semantyczne między wyrazami.

10. Funkcjonalne odmiany języka.

11. Kodyfikacja współczesnej ruszczyzny (nowe słowniki, korpusy językowe, portale kulturalno-językowe, poradnictwo językowe).

12. Język rosyjski w świetle statystyki.

13. Postawy Rosjan wobec języka. Moda w języku. Rodzaje błędów językowych Rosjan.

14. Polityka językowa Rosji. Próby reform językowych. Ustawa o języku rosyjskim.

15. Porównanie tendencji rozwojowych w języku rosyjskim i polskim.

Literatura:

Belošapkova V. A., red., 1989, Sovremennyj russkij jazyk, Moskva.

Jazyk v dviženii. K 70-letiju L. P. Krysina, Moskva: Jazyki russkoj kul’tury, 2007.

Kobozeva I. M., 2000, Lingvističeskaja semantika, Moskva.

Kostomarov V. G., 2014, Jazyk tekuščego mementa: ponjatije pravilnosti, Sakt-Peterburg.

Krongauz M. A., 2007, Russkij jazyk na grani nervnogo sryva, Moskva.

Krongauz M. A., 2001, Semantika, Moskva.

Krysin L. P., 2004, Russkoe slovo: svoe i čužoe, Moskva.

Krysin L. P., 2007, Russkaja literaturnaja norma i sovremennaja rečevaja praktika, [w:] Russkij jazyk v naučnom osveščenii, nr 2 (14), Moskva, s. 5-17.

Russkaja grammatika, 1980, red. N. J. Švedova, t. 1-2, Moskva.

Russikij jazyk segodnja, red. L. P. Krysin, vyp. 2 (2003), vyp. 3 (2004), vyp. 4 (2006), Moskva.

Skljarevskaja G. N., 2001, Slovo v menjajuščemsja mire: russkij jazyk načala XXI stoletija: so stojanie, problemy, perspektivy, (w:) „Issledovanija po slavjanskim jazykam”, nr 6, Seul.

Šmelev A. D., Ložnaja trevoga i podlinnaja beda, „Otečestvennye zapiski”, nr 2 (23), Moskva, 2005.

Švedova N. J., Lopatin V. V., red., 2002, Russkaja grammatika, Moskva.

Valgina N. S., 2001, Aktivnye processy v sovremennom russkom jazyke, Moskva.

oraz słowniki współczesnego języka rosyjskiego, m.in.:

Skljarevskaja G. N., 2006, Tolkovyj slovar' russkogo jazyka načala XXI veka. Aktual’naja leksika, Moskva;

Chimik V. V., 2004, Bol’šoj slovar’ russkoj razgovornoj ekspressivnoj reči, Moskva.

portale internetowe, zwłaszcza:

Справочно-информационный портал – gramota.ru

Национальный корпус русского языка – ruscorpora.ru

Русская корпусная грамматика – rusgram.ru

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

1. Zna pojęcia teoretyczne oraz metody używane w opisie zjawisk językowych.

2. Ma szczegółową orientację w tendencjach rozwojowych współczesnego języka rosyjskiego.

3. Zna i rozumie zasady analizy tekstów rosyjskich na różnych poziomach opisu językowego.

UMIĘJĘTNOŚCI

1. Wiąże aparat teoretyczny lingwistyki z konkretnymi zjawiskami językowymi.

2. Rozpoznaje i właściwie interpretuje (z użyciem języka lingwistycznego) rozmaite zjawiska współczesnego języka rosyjskiej oraz umie je porównać ze zjawiskami zachodzącymi w języku polskim.

3. Umie dotrzeć do lingwistycznie wiarygodnych źródeł potwierdzających językowy kształt i znaczenie neologizmów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Rozumie potrzebę nieustannego śledzenia zmian językowych i aktualizowania swojej wiedzy językowej.

2. Akceptuje i docenia konieczność dostosowywania się języka do zmieniających się realiów otaczającego świata

3. Zachowuje racjonalistyczną postawę wobec zmian językowych.

Metody i kryteria oceniania:

konwersatorium = 30 godzin (= 1 ECTS)

samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć: 15 x 1 godzina = 15 godzin

przygotowanie do egzaminu: 15 godzin

RAZEM ok. 60 godzin

1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%

2. Test. Pytania: 32. Maksymalna liczba punktów: 160 (32x5) – 80%

Punkty i oceny:

3,0 (dst) – punkty od 81 do 96

3,5 (dst+) – punkty od 97 do 112

4,0 (db) – punkty od 113 do 128

4,5 (db+) – punkty od 129 do 144

5,0 (bdb) – punkty od 145 do 160

Końcowa ocena 5! (bdb+): przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena bdb z testu.

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kuratczyk
Prowadzący grup: Magdalena Kuratczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kuratczyk
Prowadzący grup: Magdalena Kuratczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)