Język rosyjski XXI wieku II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2ORJ12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Język rosyjski XXI wieku II |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku stacjonarnych studiów II stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstaw gramatyki i podstawowej terminologii lingwistycznej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzy studentów o współczesnym języku rosyjskim oraz „wyrównanie” poziomu wiedzy studentów, przybyłych na studia II stopnia z różnych ośrodków i różnych kierunków. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzy studentów o współczesnym języku rosyjskim za pomocą aparatu pojęciowego współczesnej lingwistyki oraz „wyrównanie” poziomu wiedzy studentów, przybyłych na studia II stopnia z różnych ośrodków i różnych kierunków. Zakres tematyczny: 1. Ogólna charakterystyka podsystemu morfologicznego ruszczyzny. Podstawowe pojęcia fleksji. Leksemy proste i złożone, odmienne i nieodmienne. 2. Paradygmatyka fleksyjna. Synkretyzm i homonimia form fleksyjnych. Warianty form. 3. Kategorie imienne i werbalne. Części mowy. Nowe zjawiska morfologiczne. 4. Tendencje analityczne w języku rosyjskim. 5. Typy związków składniowych. Modele zdań prostych i złożonych. Semantyczna struktura zdania. 6. Nowe tendencje w zakresie rekcji i zgody. Błędy składniowe. 7. Język a tekst. Funkcje języka/tekstu. 8. Tekst. Dyskurs. Informacje przekazywane przez wypowiedź w sposób jawny i niejawny. 9. Słownictwo jako podsystem języka. Relacje semantyczne między wyrazami. 10. Funkcjonalne odmiany języka. 11. Kodyfikacja współczesnej ruszczyzny (nowe słowniki, korpusy językowe, portale kulturalno-językowe, poradnictwo językowe). 12. Język rosyjski w świetle statystyki. 13. Postawy Rosjan wobec języka. Moda w języku. Rodzaje błędów językowych Rosjan. 14. Polityka językowa Rosji. Próby reform językowych. Ustawa o języku rosyjskim. 15. Porównanie tendencji rozwojowych w języku rosyjskim i polskim. |
Literatura: |
Belošapkova V. A., red., 1989, Sovremennyj russkij jazyk, Moskva. Jazyk v dviženii. K 70-letiju L. P. Krysina, Moskva: Jazyki russkoj kul’tury, 2007. Kobozeva I. M., 2000, Lingvističeskaja semantika, Moskva. Kostomarov V. G., 2014, Jazyk tekuščego mementa: ponjatije pravilnosti, Sakt-Peterburg. Krongauz M. A., 2007, Russkij jazyk na grani nervnogo sryva, Moskva. Krongauz M. A., 2001, Semantika, Moskva. Krysin L. P., 2004, Russkoe slovo: svoe i čužoe, Moskva. Krysin L. P., 2007, Russkaja literaturnaja norma i sovremennaja rečevaja praktika, [w:] Russkij jazyk v naučnom osveščenii, nr 2 (14), Moskva, s. 5-17. Russkaja grammatika, 1980, red. N. J. Švedova, t. 1-2, Moskva. Russikij jazyk segodnja, red. L. P. Krysin, vyp. 2 (2003), vyp. 3 (2004), vyp. 4 (2006), Moskva. Skljarevskaja G. N., 2001, Slovo v menjajuščemsja mire: russkij jazyk načala XXI stoletija: so stojanie, problemy, perspektivy, (w:) „Issledovanija po slavjanskim jazykam”, nr 6, Seul. Šmelev A. D., Ložnaja trevoga i podlinnaja beda, „Otečestvennye zapiski”, nr 2 (23), Moskva, 2005. Švedova N. J., Lopatin V. V., red., 2002, Russkaja grammatika, Moskva. Valgina N. S., 2001, Aktivnye processy v sovremennom russkom jazyke, Moskva. oraz słowniki współczesnego języka rosyjskiego, m.in.: Skljarevskaja G. N., 2006, Tolkovyj slovar' russkogo jazyka načala XXI veka. Aktual’naja leksika, Moskva; Chimik V. V., 2004, Bol’šoj slovar’ russkoj razgovornoj ekspressivnoj reči, Moskva. portale internetowe, zwłaszcza: Справочно-информационный портал – gramota.ru Национальный корпус русского языка – ruscorpora.ru Русская корпусная грамматика – rusgram.ru |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. Zna pojęcia teoretyczne oraz metody używane w opisie zjawisk językowych. 2. Ma szczegółową orientację w tendencjach rozwojowych współczesnego języka rosyjskiego. 3. Zna i rozumie zasady analizy tekstów rosyjskich na różnych poziomach opisu językowego. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wiąże aparat teoretyczny lingwistyki z konkretnymi zjawiskami językowymi. 2. Rozpoznaje i właściwie interpretuje (z użyciem języka lingwistycznego) rozmaite zjawiska współczesnego języka rosyjskiej oraz umie je porównać ze zjawiskami zachodzącymi w języku polskim. 3. Umie dotrzeć do lingwistycznie wiarygodnych źródeł potwierdzających językowy kształt i znaczenie neologizmów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Rozumie potrzebę nieustannego śledzenia zmian językowych i aktualizowania swojej wiedzy językowej. 2. Akceptuje i docenia konieczność dostosowywania się języka do zmieniających się realiów otaczającego świata 3. Zachowuje racjonalistyczną postawę wobec zmian językowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
konwersatorium = 30 godzin (= 1 ECTS) samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć: 15 x 1 godzina = 15 godzin przygotowanie do egzaminu: 15 godzin RAZEM ok. 60 godzin 1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20% 2. Test. Pytania: 32. Maksymalna liczba punktów: 160 (32x5) – 80% Punkty i oceny: 3,0 (dst) – punkty od 81 do 96 3,5 (dst+) – punkty od 97 do 112 4,0 (db) – punkty od 113 do 128 4,5 (db+) – punkty od 129 do 144 5,0 (bdb) – punkty od 145 do 160 Końcowa ocena 5! (bdb+): przygotowanie do wszystkich zajęć i ocena bdb z testu. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuratczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuratczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuratczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuratczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.