Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka rosyjskiego I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S2PEDDJR12o
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka rosyjskiego I
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zaliczenie przedmiotów: Psychologia dla nauczycieli, Pedagogika dla nauczycieli. Wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki z perspektywy potrzeb nauczyciela w wymaganiach kolejnych etapów edukacyjnych


Skrócony opis:

Celem zajęć jest refleksja nad różnymi perspektywami metodologicznymi i dyscyplinarnymi: językoznawczą, psychologiczną, dydaktyczną, neurolingwistyczną w kształceniu językowym. Zajęcia poświęcone są planowaniu kształcenia na poszczególnych etapach edukacyjnych, ukazaniu teoretycznych przesłanek planowania i projektowania glottodydaktycznego w oparciu o podstawę programową. W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: typy i cechy planowania dydaktycznego, analiza dokumentów, cele nauczania języka rosyjskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych i ich hierarchizacja, implementacja nowoczesnych koncepcji glottodydaktycznych, gwarantujących osiągnięcie założonych efektów kształcenia.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie przedstawić refleksję nad różnymi perspektywami metodologicznymi i dyscyplinarnymi w kształtowaniu kompetencji lingwistycznych, psychologicznych, dydaktycznych, neurolingwistycznych, zapoznać studenta z Podstawą programową, z ramowymi planami nauczania, z dokumentacją współczesnej szkoły: statutem szkoły, materiałami rady pedagogicznej, e-dziennikiem, planami rozwoju szkoły, rozkładem zajęć, planowaniem i realizacją pracy dydaktycznej przedstawionej w Kartach pracy nauczycieli, scenariuszami lekcji. Celem wykładu jest zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania szkoły, profilem współczesnego ucznia, współczesnymi modelami i podejściami w nauczaniu, przedstawienie założeń edukacji humanistycznej: SCL (Student Centered Learning), interpretacyjnego modelu kształcenia. W trakcie wykładu student zapozna się z różnymi podejściami do prowadzenia procesu kształcenia: podejściem behawioralnym, konstruktywistycznym, zorientowanym na działania, postkomunikacyjnym.

Literatura:

1.Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002

2.Marek Szałek, Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Wyd. Wagros, Poznań, 2004

3.Shchukin A.N., Metodika obuchenija rechevomu obshcheniju na inostrannom jazyke. Moskva, Izdatelstvo IKAR, 2011

4. Shchukin A.N., Obuchenije rechevomu obshcheniju na russkom jazyke kak inostrannom. Izdatelstvo “Russkij jazyk. Kursy”,2012

5.Azimov E.G., Shchukin A.N., Sovremennyj slovar metodicheskih terminov i poniatij.Teorija i praktika obuchenija jazykam. Izdatelstvo”Russkij jazyk. Kursy” 2018

6.Metodika obuchenija inostrannomu jazyku. Uchebnik i praktikum dla bakalavriata. Izdatelstvo “Jurajt” 2018

7.Nikitenko Z.N., Inostrannyj jazyk v nachalnoj shkole: teorija i praktika: uchebnik. Izdatelstvo “FLINTA “ 2018

8.Taratuhina JJ.V., Cyganova L.A., Tkalenko D.E., Meżkulturnaja kommunikacja v informacionnom obshchestve, Izd. Dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2019 9.Sovremennyje obrazovatelnyje tehnologji.Uchebnoje posobije. Izdatelstvo “KNORUS” 2010

10.Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo ”Fraszka Edukacyjna” 2007

11.Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013

12.Jeremy Harmer, The Practice of English Language Teaching, Person, 2007.

13. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpinskiej-Szaj. Wyd. LEKSEM,2005

14. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/karta-nauczyciela-16790821

15. Podstawa Programowa

16.https://www.ore.edu.pl/

17.https://www.ore.edu.pl/2017/03/ Nowa Podstawa programowa –język- obcy-język-mniejszosci- narodowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1.student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języka rosyjskiego na wszystkich etapach edukacyjnych

2. student posiada wiedzę na temat współczesnej organizacji procesu nauczania, procedur, norm, dobrych praktyk w nauczaniu języka rosyjskiego oraz projektowania własnego rozwoju i awansu zawodowego

3.student posiada wiedzę na temat współczesnych modeli i podejść w nauczaniu języka rosyjskiego

UMIEJĘTNOŚCI

1.student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z dydaktyki nauczania języka rosyjskiego do dobierania treści nauczania oraz podręczników

2.student potrafi projektować programy nauczania z uwzględnieniem zasad Podstawy programowej

3.student potrafi planować swoją pracę w zakresie doboru treści nauczania, wyboru metody nauczania, pomocy glottodydaktycznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1.student jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją i poprawą jakości procesu kształcenia językowego w placówkach systemu oświaty

2.student jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawod

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- obecność na wykładach, kontrola bieżącego przygotowania

- zapoznanie się z literaturą przedmiotu i dokumentami porządkującymi proces kształcenia (Podstawa programowa, Karta Nauczyciela)

- zaliczenie testu końcowego

Test końcowy składa się z 2 części: 1/pytania wielokrotnego wyboru, 2/pytania otwarte.

Kryteria oceny testu (progi procentowe):

60% – 69% - 3 (ocena dostateczna)

70% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)

78% - 85% - 4 (ocena dobra)

86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)

92% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)

98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

Przy zaliczeniu stosuje się następujące kryteria:

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty- 5,0(bardzo dobra)

- osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości -4,5 (ocena dobra plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów-4,0(ocena dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami -3,5 (ocena dostateczna plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami- 3,0 (ocena dostateczna plus)

- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia -2,0 (ocena niedostateczna)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)