Nauka języka białoruskiego V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S1-FBA-NJBV31 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.603
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka białoruskiego V |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka białoruskiego IV 3221-S1-0PB22C |
Założenia (opisowo): | Student posługuje się językiem białoruskim na poziomie B1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem białoruskim w mowie i piśmie w stopniu wyższym średnio zaawansowanym na poziomie B2 (zgodnie z ramami ESOKJ). Zajęcia opierają się na tekstach pisanych i mówionych dotyczących państwa, jego struktur, organów władzy i organizacji oraz struktury społecznej (w tym mniejszości narodowych). |
Pełny opis: |
Główna uwaga przywiązywana jest do wykształcenia w studentach umiejętności swobodnego wypowiadania się na tematy bardziej złożone, związane z organizacją i statusem państwa, a także doskonalenia umiejętności czytania tekstów o charakterze analitycznym, wypowiadania się na tematy związane z ustrojem państwowym, partiami politycznymi itp. Studenci analizują teksty na poziomie językowym i problemowym. Dokonują parafrazowania tekstów oficjalnych, dyskutują główne zagadnienia w nich zawarte (pracując nad argumentacją indywidualnie lub w grupach) i przygotowują własne wystąpienia bądź rozprawki dotyczące omawianych problemów. Struktura zajęć opiera się na leksykalno-gramatycznej analizie tekstów mówionych i pisanych i wykonywaniu ćwiczeń okołotekstowych, poświęconych prawidłowemu konstruowaniu złożonych struktur zdaniowych (zawierających wyrazy modalne, wyrazy wtrącone, wyrazy złożone itp.). Uwaga zwracana jest na właściwy szyk wyrazów w zdaniu oraz w ogóle na poprawne posługiwanie się językiem białoruskim na poziomie syntaktycznym. Podstawowy materiał wykorzystywany do nauki języka stanowią opracowania analityczne (w tym artykuły prasowe, analizy publicystyczne, manifesty i deklaracje różnych organizacji itp.) dotyczące takich tematów, jak: ustrój państwa, instytucje i organy państwowe (w tym struktura organów i ich charakterystyka), symbole narodowe, struktura społeczna, partie polityczne (rządzące i opozycyjne) i ruchy społeczne, specyfika społeczeństwa wielokulturowego, mniejszości narodowe i etniczne, kultura i organizacje mniejszości narodowych, itp. Studenci zobligowani są do samodzielnego wyszukiwania tekstów związanych z omawianymi zagadnieniami w Internecie bądź do ustnego opracowywania wybranych problemów w języku białoruskim. Przykładowe bloki tematyczne Społeczeństwo Społeczeństwo wielokulturowe. Tożsamość narodowa. Tolerancja i ksenofobia. Białorusini w Polsce: mniejszość i emigracja. Historia i współczesność Białorusinów Podlasia. Mniejszości narodowe i etniczne na Białorusi. Media białoruskie i białoruskojęzyczne na świecie. Negatywne zjawiska we współczesnych mediach: propaganda, dezinformacja, fake news. Problemy ekologiczne (zanieczyszczenie środowiska, zmiana klimatu, smog). Drażliwe tematy społeczne. Kultura Święta narodowe i państwowe na Białorusi. Życie kulturalne na Białorusi. Festiwale muzyczne. Kultura współczesna. Współczesne style życia. Państwo Państwo – urzędy, instytucje państwowe. System rządzenia. System autorytarny i demokratyczny. Organy administracji państwowej w Polsce i na Białorusi. Parlament (niższa izba, wyższa izba). Kadencja parlamentu. Partie rządzące oraz opozycja parlamentarna i pozaparlamentarna. Wybory. Kluby i komisje parlamentarne. Historyczne i współczesne symbole narodowe (flaga narodowa, hymn narodowy). Geografia Geografia. Podstawowe pojęcia geograficzne. Kontynenty i części świata. Strefy czasowe. Najważniejsze kraje na poszczególnych kontynentach. Główne formy ukształtowania powierzchni Ziemi. Pasma górskie, oceany, najważniejsze rzeki, morza, szczyty, pustynie, lasy i inne. Naturalne i sztuczne zbiorniki wodne. Tereny zalesione i pustynne. Geografia Białorusi (rezerwaty, rzeki, jeziora, bagna i inne). Klimat (typy klimatów, strefy klimatyczne). Zagadnienia gramatyczne Trudne przypadki ortoepii. Trudne przypadki odmiany rzeczowników rodzaju żeńskiego III deklinacji. Trudne przypadki bezokolicznika. Trudne przypadki odmiany czasowników w czasie teraźniejszym: druga osoba liczby mnogiej I i II koniugacji, alternacje spółgłosek w pierwszej osobie liczby pojedynczej i inne. Czasowniki zwrotne. Trudne przypadki odmiany czasowników w czasie przeszłym. Czas zaprzeszły. Trudne przypadki tworzenia czasu przyszłego. Tryb rozkazujący analityczny i syntetyczny. Trudne przypadki trybu przypuszczającego. Trudne przypadki odmiany zaimków przeczących. Rekcja wybranych czasowników. Elementy slangu młodzieżowego. Konstrukcje czasownik + rzeczownik powiązane z tematem. Pisownia wyrazów złożonych. Charakterystyka nieokreślonych zaimków i przysłówków oraz ich odmiana. Interpunkcja w zdaniach złożonych podrzędnie. Odmiana liczebników prostych, złożonych i porządkowych. Mowa zależna. Pisownia wielkiej i małej litery. Tworzenie przymiotników od rzeczowników. Trudne przypadki pisowni przymiotników złożonych. Pisownia i odmiana nazw i pojęć geograficznych. Nieodmienne rzeczowniki. Strona bierna. Interpunkcja w zdaniach złożonych współrzędnie. Spójniki współrzędne. Konstrukcje porównujące. Zasady użycia dwukropka i myślnika. Zagadnienia realioznawcze Historia i współczesność Białorusinów Podlasia. Białorusini na świecie. Najpopularniejsze gazety, portale, programy radiowe i TV na Białorusi. Mniejszości narodowe i etniczne na Białorusi. Białoruskie organizacje proekologiczne. Święta narodowe i państwowe na Białorusi. Życie kulturalne Białorusi. Festiwale na Białorusi. Partie polityczne oraz ruchy społeczne w Polsce i na Białorusi. Organy administracji na Białorusi. Życie polityczne na Białorusi. Historyczne i współczesne symbole narodowe Białorusinów. Nakład pracy studenta: 120 godz. - zajęcia w sali, 4 ECTS; 15 godz. - przygotowanie bieżące, 0.5 ECTS; 15 godz. - przygotowanie do egzaminu, 0.5 ECTS. RAZEM: 5 ECTS |
Literatura: |
1. L. Barszczeuski, Białorusko-polski słownik tematyczno-terminologiczny, Mińsk 2014. 2. T. Jasińska-Socha, Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), Warszawa 2017. 3. red. L. Barszczeuski, Polska-biełaruski tematyczny słounik dla szkolnikau i studentau, Mińsk 2012. 4. D. Kliabanau, Krok da kroku znajomimsia z Biełarussiu, Kraków 2010. 5. W. I. Iuczankau, Biełaruski prawapis u apornych schiemach, Mińsk 2013. 6. red. A.A. Łukaszanca, Biełaruski arfahraficzny słounik, Mińsk 2012. 7. B. Lepieszu, Ł. Małażaj, K. Paniucicz, Praktykum pa biełaruskaj movie, Mińsk 2010. 8. A. Kłyszka, Biełaruska-polski razmounik, Mińsk 1992. 9. W. P. Krasniej, Biełaruskaja mowa u tablicach i schiemach, Mińsk 2015. 10. U. Kulikowicz, Biełaruski prawapis, Mińsk 1998. 11. W. I. Iuczankau, Biełaruskaja arfahrafija: apaviadanni i historyi, Mińsk 2010. 12. Frazieałahiczny słounik biełaruskaj mowy. Mińsk 1993. 13. T. R. Ramza, Biełaruskaja mova? Z zadavalnienniem!, Mińsk 2010. 14. red. L.J. Siamieszka, Haworym pa-biełarusku, Mińsk 1999. 15. Aktualne czasopisma i gazety białoruskie: Biełaruś, Zwiazda, Hołas Radzimy. 16. Materiały własne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów, - w zaawansowanym stopniu naturę języka białoruskiego oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój. Umiejętności: absolwent potrafi - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł białoruskojęzycznych, w tym źródeł internetowych, - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku białoruskim, - przygotować poprawne, klarowne i spójne prace pisemne w języku białoruskim na wybrane tematy (m.in. polityce, sztuce, ustroju państwowym, życiu politycznym i in.) - przygotować wystąpienia ustne w języku białoruskim, dotyczące zagadnień szczegółowych (zgodnie z blokami tematycznymi j.w.), z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B2. - planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym), - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu praktycznej nauki języka białoruskiego, - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dopuszczenia do egzaminu końcowego: - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami indywidualnymi i grupowymi Egzamin składa się: z części pisemnej i ustnej: - część pisemna (test gramatyczno-leksykalny oraz zadanie tłumaczeniowe i wypracowanie na jeden z trzech tematów do wyboru) – kryteria: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa i ortografii. test - skala ocen: 99 – 100% - 5! (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4,5 (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna) Wypracowanie - kryteria: a/ zgodność z tematem, b/ zgodność z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa - część ustna ( 2 pytania )/ kryteria: a/ skuteczność komunikacyjna (student rozumie rozmówcę, adekwatnie odpowiada na pytania i formułuje odpowiedzi, ma świadomość najważniejszych konwencji grzecznościowych) b/ płynność wypowiedzi c/ poprawność użycia struktur gramatycznych d/ użycie właściwego słownictwa e/ poprawność wymowy i intonacji Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest zaliczenie egz. pisemnego. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej. Ocena końcowa z egzaminu składa się z komponentów: Ocena egz. pisemnego 50% + ocena egz. ustnego 50% = ocena końcowa z egzaminu Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iryna Aheyeva | |
Prowadzący grup: | Iryna Aheyeva, Maryla Chaustowicz, Andriej Moskwin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maryla Chaustowicz | |
Prowadzący grup: | Iryna Aheyeva, Maryla Chaustowicz, Anna Siwirska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.