Fonetyka języka angielskiego z elementami fonologii 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-1LFA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka języka angielskiego z elementami fonologii 1 |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe J1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów. Kurs wymaga dobrej znajomości języka angielskiego (min. poziom B1) oraz podstawowych pojęć z zakresu gramatyki opisowej języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów I roku z językiem angielskim jako pierwszym językiem specjalności (B). Kurs skupia się na opisowych aspektach wymowy angielskiej, stanowiąc podbudowę teoretyczną zajęć praktycznych z wymowy (Praktyczna Nauka Języka Angielskiego), ułatwiającą studentom świadomą nad nią kontrolę. Podstawowym celem dydaktycznym jest zapoznanie studentów z systemem fonetycznym języka angielskiego wraz z odniesieniami do wybranych aspektów analizy fonologicznej, jak również do systemów fonetycznych innych języków, w szczególności – polskiego. Wiedza ta pozwoli studentom doskonalić własną wymowę i świadomie unikać typowych błędów popełnianych przez Polaków, a także analizować i korygować błędy ich uczniów (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela w przyszłości). |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów I roku z językiem angielskim jako pierwszym językiem specjalności (B). Kurs skupia się na opisowych aspektach wymowy angielskiej, stanowiąc podbudowę teoretyczną zajęć praktycznych z wymowy (Praktyczna Nauka Języka Angielskiego), ułatwiającą studentom świadomą nad nią kontrolę. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem fonetycznym języka angielskiego, zarówno na poziomie segmentalnym (klasyfikacja samogłosek, dwugłosek i spółgłosek), jak i suprasegmentalnym (akcent wyrazowy i zdaniowy, rytm, intonacja, procesy fonostylistyczne). Ponadto wprowadzone zostają elementy analizy fonologicznej (podstawowe pojęcia, ogólny opis współczesnych teorii fonologicznych). Studenci poznają również najważniejsze cechy podstawowych odmian języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej oraz główne aspekty opisowe kontrastywnej fonetyki polsko-angielskiej. Wiedza ta pozwoli studentom doskonalić własną wymowę i świadomie unikać typowych błędów popełnianych przez Polaków, a także analizować i korygować błędy ich uczniów (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela w przyszłości). Ponadto kurs kładzie nacisk na różnorodność stylistyczną systemu fonetycznego języka angielskiego, zmiany zachodzące w nim współcześnie oraz na pogłębianie wiedzy we własnym zakresie z użyciem nowoczesnych źródeł. W tym celu studenci zapoznawani są z rzetelnymi źródłami internetowymi dotyczącymi omawianej tematyki. Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: 1. Lingwistyka i jej dziedziny. Fonetyka a fonologia. Rodzaje fonetyki i fonologii. 2. Artykulacja: fizjologia i anatomia aparatu mowy. 3. Fonem: podejście dystrybucyjne i mentalistyczne. Rodzaje dystrybucji. Alofony fonemów angielskich. 4. Pisownia a wymowa. Transkrypcja i jej rodzaje. 5. Samogłoski, dwugłoski (dyftongi) i spółgłoski języka angielskiego: kryteria klasyfikacyjne. 6. Fonotaktyka. Struktura sylaby. 7. Rytm. Formy mocne i słabe. Akcent wyrazowy i zdaniowy. 8. Intonacja: rodzaje i funkcje głównych konturów intonacyjnych. 9. Procesy fonostylistyczne (mowa łączona). 10. Odmiany współczesnej angielszczyzny. 11. Kontrastywna fonetyka polsko-angielska. 12. Elementy analizy fonologicznej: głęboka i powierzchniowa struktura fonologiczna, derywacja, reguły fonologiczne. Przegląd teorii fonologicznych. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów ECTS = 3 Godziny kontaktowe (w sali): 30h = 1 ECTS Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: Bieżące przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, wykonywanie prac domowych, w tym transkrypcji) = 50h Przygotowanie do testów zaliczeniowych: 10h 50h + 10h = 60h = 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Roach, P. 2001. English Phonetics and Phonology (3rd edition). Cambridge: Cambridge University Press. Sobkowiak, W. 2004. English Phonetics for Poles (3rd edition). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Szpyra-Kozłowska, J., W. Sobkowiak, 2005. Workbook in English Phonetics. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Literatura uzupełniająca: Ashby, M., Maidment J. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Bałutowa, B. 1965. Wymowa angielska dla wszystkich. Warszawa: Wiedza Powszechna. Cruttenden, A. 2014. Gimson’s pronunciation of English (8th edition). London: Routledge. Janicki, K. 1977. Elements of British and American English. Warszawa: PWN. Jones, D. 2006. Cambridge English Pronouncing Dictionary. Cambridge: Cambridge University Press. Ladefoged, P. 2001. A Course in Phonetics (4th edition). Boston: Heinle & Heinle. Reszkiewicz, A. 1982. Correct Your English Pronunciation. Warszawa: PWN. Rubach, J. 1982. Analysis of Phonological Structures. Warszawa: PWN. Rubach, J. 1986. The Sound System: Phonology [w:] A. Kaznowski (red.), Introduction to Linguistics. Warszawa: University of Warsaw Press, 57-75. Wells, J. C. 1990. Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman. Źródła dodatkowe: http://accent.gmu.edu/ http://www.bbc.co.uk/voices/recordings/index.shtml http://cubedictionary.org/ http://www.phonetics.ucla.edu/course/contents.html http://soundsofspeech.uiowa.edu/index.html#english |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - zna charakterystykę systemu fonetycznego języka angielskiego: kryteria klasyfikacji jego elementów fonemicznych oraz główne aspekty suprasegmentalne (S_W05) - rozumie podstawową terminologię językoznawczą z dziedziny fonetyki (S_W08) - zna i rozumie związki pomiędzy fonetyką i fonologią a innymi działami lingwistyki (S_W01) - zna różnice pomiędzy systemami fonetycznymi standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej odmiany angielszczyzny (S_W11) UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - potrafi rozpoznać i opisać specyfikę typowych dla polskiego ucznia błędów w wymowie j. angielskiego (K_U04, S_U06) - potrafi rozróżnić podstawowe odmiany j. angielskiego (brytyjską i amerykańską) w wymowie (K_U05) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student: - rozumie i docenia wagę prawidłowej wymowy w komunikacji i pracy zawodowej (K_K03) - demonstruje świadomość istnienia różnic w systemach dźwiękowych różnych języków, w szczególności polskim i angielskim (K_K04) - rozumie potrzebę dalszego doskonalenia wymowy i jest do tego przygotowany (S_K01, S_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - końcowy test pisemny - aktywność na zajęciach (aktywny udział w zajęciach może skutkować podniesieniem oceny o pół stopnia) Kryteria oceniania: Testy pisemne ocenia się na podstawie: stopnia opanowania materiału z zakresu omawianego działu lingwistyki, tj. fonetyki i fonologii j. angielskiego, znajomości terminologii i reguł fonologicznych, umiejętności odczytywania i posługiwania się alfabetem fonemicznym j. angielskiego, podstawowej wiedzy dotyczącej odmian angielszczyzny oraz głównych różnic między polskim a angielskim systemem fonetycznym. Stosowana punktacja w ocenie testów pisemnych: 55-69% = 3 70-74% = 3+ 75-84% = 4 85-89% = 4+ 90-100% = 5 Nieobecności: Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.