Historia-Społeczeństwo-Kultura obszaru niemieckojęzycznego 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-1LHSK2N |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | Historia-Społeczeństwo-Kultura obszaru niemieckojęzycznego 2 |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe J2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów (I stop.). Program zajęć wymaga znacznego nakładu pracy własnej studentów, dlatego niezbędna jest duża motywacja do nauki oraz umiejętność korzystania z dostępnych materiałów źródłowych polsko- i niemieckojęzycznych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone dla studentów I roku studiów I stopnia. Celem zajęć jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym oraz ich przygotowanie do pracy w rzeczywistości społecznej krajów niemieckojęzycznych. |
Pełny opis: |
Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej, społecznej i kulturowej w odniesieniu do krajów obszaru niemieckojęzycznego (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia: - geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna; - historia polityczna, gospodarcza i społeczna; - historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury); - współczesne życie polityczne i gospodarcze; - współczesna rzeczywistość i problemy społeczne; - świat mediów; - tożsamość narodowa; - folklor, zwyczaje i obyczaje. Nakład pracy studenta: Łączna wartość = 6 ECTS, w tym: Godziny kontaktowe (w sali) = 2 ECTS = 60h Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 4 ECTS = 120h, w tym: Bieżące przygotowanie do zajęć – 80h Przygotowanie prezentacji – 10 h Przygotowanie do zaliczenia semestralnego - 10 h Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 h |
Literatura: |
Korta, W., Czapliński, W., Historia Niemiec, Wrocław 2010; Krasuski, J., Historia Niemiec, Wrocław 2008; MacGregor, N., Niemcy – Zbiorowa pamięć narodu, Poznań 2018; Müller, H., Brockhaus - Deutsche Geschichte in Schlaglichtern, Leipzig 2004; Suckale, R., Kunst in Deutschland – von Karl dem Großen bis heute, Köln 1998; Schulze, H., Kleine deutsche Geschichte, München 1996; Tatsachen über Deutschland, Frankfurt am Main 2018; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Po uczestnictwie w kursie student powinien: - wykazywać się znajomością fizycznej, gospodarczej i politycznej geografii obszaru języka niemieckiego (S_W10); - znać najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury (S_W10); - umiejscawiać poznane wydarzenia na mapie (S_W10); - krytycznie oceniać wkład krajów języka niemieckiego w rozwój i tworzenie cywilizacji światowej (S_W010); - znać podstawową terminologię nauk społecznych w języku niemieckim (K_W02); UMIEJĘTNOŚCI Po uczestnictwie w kursie student potrafi: - rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie zinterpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru niemieckojęzycznego (K_U05, S_U02) - prezentować wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym (K_U06, S_U05, S_U11); - dokonywać przekrojowych analiz wybranych zagadnień (K_U01); - odnosić wydarzenia z historii krajów języka niemieckiego do kontekstu europejskiego i światowego (S_U02); - wskazywać wydarzenia i postacie współcześnie kontrowersyjne, zajmować własne stanowisko w toczących się na ich temat sporach (K_U05, S_U02); - charakteryzować podstawowe zasady współczesnych ustrojów państw obszaru języka niemieckiego (K_U05, S_U02); - rozpoznawać najważniejsze postacie współczesnego życia publicznego (K_U05, S_U02); - wykazywać się znajomością świata mediów obszaru języka niemieckiego (K_U05, S_U02); - charakteryzować podstawowe współczesne problemy społeczne i religijne obszaru języka niemieckiego (K_U05, S_U02). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po uczestnictwie w kursie student: - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku niemieckim i polskim (K_K01); - jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań (K_K03); - jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku niemieckim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K_K04); - jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Niemiec na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K_K06) - powinien czuć się odpowiedzialny za przekazywaną wiedzę nie tylko dotyczącą języka obcego, ale również aspektów kulturowych i realiów danego obszaru językowego (S_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny pracy studenta: - ocena aktywności (wykonywanie zadań podczas zajęć, przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu aktualnej problematyki politycznej, społecznej i kulturowej danego obszaru językowego); - wynik pisemnego sprawdzianu z geografii obszaru niemieckojęzycznego (znajomość mapy fizycznej, politycznej i gospodarczej); - wynik egzaminu końcowego Kryteria oceniania: Ocena końcowa składa się z następujących komponentów: - ocena prezentacji: 25% - ocena z pisemnego sprawdzianu z geografii: 25%. - ocena z egzaminu: 50%. Przyjęte zasady punktacji dla prezentacji, sprawdzianu i egzaminu: 51%-60% = 3 61%-70% = 3+ 71%-80% = 4 81%-90% = 4+ 91%-100% = 5 Zasady współpracy prowadzącego ze studentami: Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.