Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia-Społeczeństwo-Kultura obszaru anglojęzycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3223-1LHSKA
Kod Erasmus / ISCED: 09.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia-Społeczeństwo-Kultura obszaru anglojęzycznego
Jednostka: Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe J1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową, szkolną wiedzę z zakresu historii, kultury i społeczeństwa Wysp Brytyjskich oraz Stanów Zjednoczonych.


Wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2.




Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym oraz ich przygotowanie do pracy w rzeczywistości społecznej Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Pełny opis:

Wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej, społecznej i kulturowej Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Na treści nauczania składać się będą następujące zagadnienia:

- geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna;

- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;

- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury);

- współczesne życie polityczne i gospodarcze;

- współczesna rzeczywistość i problemy społeczne;

- świat mediów;

- tożsamość narodowa, ruchy separatystyczne;

- folklor, zwyczaje i obyczaje.

Nakład pracy studenta:

Łączna wartość = 6 ECTS, w tym:

Godziny kontaktowe (w sali) = 2 ECTS = 60h

Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 4 ECTS = 120h, w tym:

Bieżące przygotowanie do zajęć – 30h

Przygotowanie do sprawdzianów z geografii Wysp Brytyjskich i Stanów Zjednoczonych - 30h

Lektura obowiązkowa - 30h

Przygotowanie do zaliczenia końcowego – 30h

Literatura:

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:

SEMESTR ZIMOWY

Oakland J., British Civilization. An Introduction, Routledge 2010

McDowall D., An Illustrated History of Britain, Longman 1995

SEMESTR LETNI

Mauk D., Oakland J., American Civilization. An Introduction, Routledge 2009

O'Callaghan B., An Illustrated History of the USA, Longman 1995

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:

Bennett A., US Government & Politics, Philip Allan Updates, 2010

Campbell N., Kean A., American Cultural Studies. An Introduction to American Culture, Routledge 2008

Lynch P., Fairclough P., UK Government & Politics, Philip Allan Updates, 2010

O’Driscoll J., Britain. The Country and Its People, Oxford University Press, 1997

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Po uczestnictwie w kursie student powinien:

- wykazywać się znajomością fizycznej, gospodarczej i politycznej geografii Wysp Brytyjskich i Stanów Zjednoczonych (S_W10);

- znać najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury (S_W10);

- umiejscawiać poznane wydarzenia na mapie (S_W10);

- krytycznie oceniać wkład krajów anglojęzycznych w rozwój i tworzenie cywilizacji światowej (S_W010);

- znać podstawową terminologię nauk społecznych w języku angielskim (K_W02);

UMIEJĘTNOŚCI

Po uczestnictwie w kursie student potrafi:

- rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru anglojęzycznego (K_U05, S_U02)

- prezentować wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia (K_U06, S_U05, S_U11);

- dokonywać przekrojowych analiz wybranych zagadnień (K_U01);

- odnosić wydarzenia z historii krajów anglojęzycznych do kontekstu europejskiego i światowego (S_U02);

- wskazywać wydarzenia i postacie współcześnie kontrowersyjne, zajmować własne stanowisko w toczących się na ich temat sporach (K_U05, S_U02);

- charakteryzować podstawowe zasady współczesnych ustrojów Wielkiej Brytanii

i Stanów Zjednoczonych (K_U05, S_U02);

- rozpoznawać najważniejsze postacie współczesnego życia publicznego (K_U05, S_U02);

- wykazywać się znajomością świata mediów anglojęzycznych (K_U05, S_U02);

- charakteryzować podstawowe współczesne problemy społeczne i religijne obszaru anglojęzycznego (K_U05, S_U02).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po uczestnictwie w kursie student:

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku angielskim (K_K01);

- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań (K_K03);

- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku angielskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K_K04);

- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych na rzecz wzajemnego promowania kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K_K06);

- powinien czuć się odpowiedzialny za przekazywaną wiedzę nie tylko dotyczącą języka obcego, ale również aspektów kulturowych i realiów danego obszaru językowego (S_K06);

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA:

- dwa pisemne sprawdziany na mapie konturowej z geografii Wysp Brytyjskich i Stanów Zjednoczonych (znajomość mapy fizycznej, politycznej i gospodarczej; student ma za zadanie zaznaczyć na mapie konturowej 10 obiektów wskazanych przez wykładowcę); wykładowca udostępni studentom szczegółowy zakres wymagań do sprawdzianów na mapie;

- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych);

- dwa pisemne sprawdziany semestralne (odpowiednio z wiedzy o Wyspach Brytyjskich i Stanach Zjednoczonych), student proszony jest o dokonanie samodzielnej analizy dwóch, wybranych przez wykładowcę problemów z zakresu treści nauczania przedmiotu;

KRYTERIA OCENIANIA:

1. Kryteria oceniania sprawdzianów z geografii:

kryterium uzyskania oceny dostatecznej (3,0):

uzyskanie 7 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej 7 z 10 wskazanych obiektów;

kryterium uzyskania oceny dobrej (4,0):

uzyskanie 8 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej 8 z 10 wskazanych obiektów;

kryterium uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):

uzyskanie co najmniej 9 z 10 punktów tzn. właściwe oznaczenie na mapie konturowej co najmniej 9 z 10 wskazanych obiektów;

2. Kryteria bieżącej oceny aktywności:

Za aktywny udział w każdych zajęciach student otrzymuje ocenę cząstkową “+”. Na koniec semestru “+” są sumowane.

Ocena aktywności za cały semestr obliczana jest w proporcji do najwyższej liczby “+” uzyskanej przez najlepszego studenta w następujący sposób:

0-25% najwyższej liczby punktów – 2 (ndst)

25-50% najwyższej liczby punktów – 3 (dst)

50-75% najwyższej liczby punktów – 4 (db)

75-100% najwyższej liczby punktów – 5 (bdb)

3. Kryteria oceny semestralnych sprawdzianów pisemnych:

kryteria uzyskania oceny dostatecznej (3,0):

- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;

- odpowiedzi odnosiły się tylko ogólnie zadanych pytań, znalazły się w nich liczne elementy zbędne (nie na temat);

- stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu zostało zaznaczone jedynie pośrednio;

- student przytoczył dyskusyjne/wątpliwe argumenty na poparcie swej odpowiedzi;

- w swej argumentacji student wykazał się znajomością podstawowej faktografii, przytoczył niewiele konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się liczne błędy merytoryczne;

- wypowiedź studenta została sformułowana z licznymi błędami językowymi, choć przekaz pozostał zrozumiały.

kryteria uzyskania oceny dobrej (4,0):

- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;

- odpowiedzi odnosiły się wprost do zadanych pytań, choć znalazły się w nich również elementy zbędne (nie na temat);

- z pracy wynika, jakie jest własne stanowisko studenta wobec postawionego w pytaniu problemu;

- student poparł swoje stanowisko co najmniej dwoma argumentami, nie do końca trafnymi;

- w swej argumentacji student wykazał się dobrą znajomością faktografii, przytoczył kilka konkretnych faktów, nazwisk, pojęć, liczb; zdarzały się błędy merytoryczne;

- wypowiedź studenta została sformułowana z dbałością o zasady poprawności językowej, choć zdarzały się błędy językowe.

kryteria uzyskania oceny bardzo dobrej (5,0):

- student udzielił odpowiedzi na 2 spośród 4 zaproponowanych pytań problemowych;

- odpowiedzi były na temat, odnosiły się wprost do zadanych pytań;

- student jasno sformułował swoje stanowisko wobec postawionego w pytaniu problemu;

- student poparł swoje stanowisko kilkoma rzeczowymi argumentami;

- w swej argumentacji student wykazał się bardzo dobrą znajomością faktografii, przytoczył konkretne fakty, nazwiska, pojęcia, liczby;

- wypowiedź studenta została sformułowana z zachowaniem zasad poprawności językowej.

4. Kryteria uzyskania oceny semestralnej:

Ocenę semestralną wylicza się na podstawie średniej ważonej poniższych ocen, według określonych proporcji:

- 20% - ocena ze sprawdzianu pisemnego z geografii [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];

- 30% - ocena aktywności podczas zajęć;

- 50% - ocena ze sprawdzianu końcowego pisemnego [przy czym uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu jest koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu];

Przyjmuje się następujący sposób wyliczania oceny semestralnej ze średniej ważonej:

średnia 3-3,24 - ocena 3 (dst);

średnia 3,25-3,74 - ocena 3,5 (dst+);

średnia 3,75-4,24 - ocena 4 (db);

średnia 4,25-4,74 - ocena 4,5 (db+);

średnia 4,75-5,00 - ocena 5 (bdb);

5. Sposób wyliczenia oceny rocznej (końcowej):

Ocenę roczną (końcową) z przedmiotu wylicza się na podstawie średniej arytmetyczną obu ocen semestralnych, według tego samego, co w przypadku oceny semestralnej, sposobu (por. pkt 4. powyżej).

6. Nieobecności

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze).

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)