Wstęp do literatury i kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-1LWLiK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literatury i kultury |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność analitycznego myślenia oraz operowania abstrakcyjnymi pojęciami. Student powinien orientować się w zjawiskach literackich i kulturowych w Europie i na świecie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obowiązkowy dla studentów pierwszego roku. Kurs jednosemestralny, odbywający się w semestrze letnim, w języku polskim. Przedstawienie w formie prezentacji PP głównych kierunków i szkół teoretycznoliterackich, ze szczególnym uwzględnieniem prądów w XX i XXI wieku. |
Pełny opis: |
Program kursu zakłada poznanie najważniejszych teorii literaturoznawczych i kulturoznawczych: ich założeń, głównych przedstawicieli oraz powiązań z innymi dyscyplinami. Główny nacisk położony został na teorie w XX i XXI w. oraz sposób ich zastosowania: podczas kursu zostaną podane przykłady dzieł literackich ilustrujących omawiane teorie, a także wyjątki z klasycznych tekstów źródłowych. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów ETCS = 3 Godziny kontaktowe (w sali) = I semestr = 30 h = 1 ECTS. Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: 60 godzin przygotowanie do egzaminu = 2 ECTS. Wszystkie materiały: harmonogram kursu, spis literatury, prezentacje PP są sukcesywnie umieszczane w udostępnionym przez prowadzącą wirtualnym dysku, do którego studenci otrzymują na początku semestru link. |
Literatura: |
Wybór literatury dodatkowej Burzyńska, A.,Markowski, M. P., Teorie literatury XX wieku (podręcznik + antologia), Kraków 2006 i 2007. Głowiński, M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska, J, Sławiński, Słownik terminów literackich, Warszawa 1988. Głowiński, M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska, J, Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986. Krzyżanowski, J., Nauka o literaturze, Wrocław 1969. Kulawik, A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990. Markiewicz, H., Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1980. Markiewicz, H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984. Mencwel, A (et al.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000. Mitosek, Z., Teorie badań literackich, Warszawa 1998 i wyd. następne. Ulicka, D., (red.), Literatura – teoria – metodologia, Warszawa 2001. Ulicka, D., (red.),Teoretyczne tematy i problemy, Warszawa 2003. Teksty omawiane na zajęciach Freud, S., „Pisarz a fantazjowanie”, W: Teoretyczne tematy i problemy, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2003, s. 213 – 222. Ingarden, R., „O tzw. «prawdzie» w literaturze”, W: Teoretyczne tematy i problemy, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2003, s. 286 – 337. Jakobson, R., „Poetyka w świetle językoznawstwa”, W: Teoretyczne tematy i problemy, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2003, s. 365 – 411. Macdonald, D., „Teoria kultury masowej”, W: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Mencwel i in., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000, s. 479 – 490. Morin, E., „Kultura czasu wolnego”, W: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Mencwel i in., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000, s. 491 – 498. Ortega y Gasset, J., „Bunt mas”, W: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Mencwel i in., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000, s. 469 – 478. Szkłowski, Wiktor B., „Sztuka jako chwyt”, W: A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku (antologia), Kraków 2006, s. 95 – 111. White, H., „Znaczenie narracyjności dla przedstawienia rzeczywistości”, W: Teoretyczne tematy i problemy, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2003, s. 567 – 596. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu literaturoznawstwa i kulturologii w systemie nauk, a także ich specyfikę przedmiotową (H1A_W01). - zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturologii (H1A_W02). - ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię i teorie i metodologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturologii (H1A_W03). - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach naukowych w zakresie literaturoznawstwa i kulturologii (H1A_W06) UMIEJĘTNOŚCI: - posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa i kulturologii (H1A_U02). -potrafi posługiwać się i odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu studiowanej dziedziny w typowych sytuacjach profesjonalnych (H1A_U04). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (H1A_K03) -uczestniczy w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu. (H1A_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny pracy studenta: - Egzamin pisemny po zakończeniu II semestru obejmujący materiał z całego kursu. Egzamin składa się z pytań zamkniętych. Przyjęte zasady punktacji egzaminu: • ponad 90% – 5 • 85%-89% – 4+ • 80%-84% – 4 • 70%-79% – 3+ • 60%-69% – 3 Zasady współpracy prowadzącej ze studentami: • Obecność jest nieobowiązkowa (jest to zgodne z regulaminem UW). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.