Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3223-3LFILE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zaprezentowane zostaną główne postaci, nurty i zagadnienia fiozofii europejskiej od starożytności do XX wieku. Pokazane zostaną kluczowe stanowiska i spory filozoficzne z klasycznych obszarów filozofii: ontologii, teorii poznania i etyki, a także z zakresu filozofii społecznej, filozofii religii i filozofii nauki. |
Pełny opis: |
Na wykładzie zaprezentowane zostaną główne postaci, nurty i zagadnienia fiozofii europejskiej od starożytności do XX wieku. Pokazane zostaną kluczowe stanowiska i spory filozoficzne z klasycznych obszarów filozofii: ontologii, teorii poznania i etyki, a także z zakresu filozofii społecznej, filozofii religii i filozofii nauki. Poruszone zostaną m. in. następujące zagadnienia: co to jest filozofia? pojęcie "filozofii", różnice i związki między zagadnieniami filozoficznymi a zagadnieniami z innych obszarów wiedzy; I okres filozofii greckiej - filozofia przyrody; spór Sokratesa z sofistami; filozofia Platona i Arystotelesa; hellenistyczna filozofia życia: stoicyzm, septycyzm, epikureizm; filozofia chrześcijańska: św. Augustyn, św. Tomasz, dowody na istnienie Boga; przełom nowożytny i epistemologia XVII wieku, F. Bacon i Kartezjusz; spory ontologiczne i epistemologiczne po Kartezjuszu; empiryzm brytyjski; siedemnastowieczna i osiemnastowieczna myśl polityczna i koncepcje umowy społecznej: J. Locke, T. Hobbes, J. J. Rousseau; filozofia krytyczna Immanuela Kanta i idealizm niemiecki; pozytywizm: filozofia nauki, etyka utylitarystyczna, idea postępu, liberalizm J. S. Milla; filozofia przełomu antypozytywistycznego (H. Bergson, F. Nietzsche, W. James); główne nurty filozofii XX wieku. |
Literatura: |
Tatarkiewicz, Władysław: „Historia filozofii”, t. 1-3, dowolne wydanie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna kluczowe idee filozoficzne, tworzące dziedzictwo filozofii Zachodu. Student dysponuje podstawową wiedzą o myślicielach, którzy wpłynęli na filozoficzne dziedzictwo Zachodu. Student rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne, charakterystyczne dla filozofii Zachodu. Umiejętności: Student potrafi przypisać omawiane koncepcje filozoficzne do konkretnych filozofów. Student potrafi zrekonstruować podstawowe spory filozoficzne z dziejów filozofii Zachodu. Student potrafi wskazać założenia filozoficzne fundamentalne dla filozofii Zachodu. Kompetencje społeczne: Student ma świadomość filozoficznych źródeł przekonań i tradycji, charakterystycznych dla dziedzictwa kulturowego Zachodu. Student ma świadomość związku koncepcji filozoficznych z ich kontekstem historycznym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Typ zaliczenia: egzamin. Szczegóły zostaną podane na pierwszym spotkaniu. Lista zagadnień egzaminacyjnych zostanie udostępniona studentom przed egzaminem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.