Klucz do regionu: konflikty - relacje (Rosja)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D8KDRR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klucz do regionu: konflikty - relacje (Rosja) |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cykl konwersatoriów ma za zadanie zapoznanie studentów z głównymi problemami dziejów ekonomicznych, politycznych i społecznych Rosji od starożytności po czasy współczesne. |
Pełny opis: |
Głównym celem konwersatorium jest przedstawienie w ujęciu chronologiczno-problemowym historii Rosji od czasów Rusi Kijowskiej do czasów najnowszych. W ramach zajęć omówione zostaną następujące bloki zagadnień: Ruś Kijowska. Mit o ruskiej państwowości i narodowości starożytnej. Zarys dziejów politycznych, gospodarczych, społecznych i kulturowych. Ruś dzielnicowa. Mongołowie. Pan Nowogród. Południowy zachód i północny wschód. Księstwo Moskiewskie. Państwo litewskie-ruskie. Gospodarka, instytucje, społeczeństwo, kultura. Ruś Moskiewska. Panowanie Iwana IV, Fiodora I. Wielka Smuta. Panowanie carów Michała Romanowa, Aleksego i Fiodora II. Gospodarka, instytucje, społeczeństwo, kultura. Cesarstwo Rosyjskie. Piotr I Wielki i jego polityka wewnętrzna i zewnętrzna, ”więzienie narodów” (kwestia tatarska, trzy rozbiory RP, Kaukaz, Syberia), „więzienie własnych poddanych” (prawo uwłaszczenia, brak demokracji, walka o wolność, reformy carów Mikołaja I, Aleksandra II, kontr reformy Aleksandra III. Rząd Mikołaja II i rewolucja 1905-1907). Kultura rosyjska od „wielkich reform” do rewolucji 1917 r. Rewolucja Lutowa 1917, rząd Tymczasowy i jego polityka (11.03. - 10.07.). Rosja Sowiecka (10.1917 – 1922): bolszewicki przewrót ci rewolucja?, wojna cywilna. Komunizm wojenny i Nowa Ekonomiczna Polityka. Pięciolatki. Rosja w ZSRR (1922 – 1991 rr): projekty organizacji ZSRR, sens ustroju sowieckiego, „naród sowiecki”, demokracja po Sowiecku, ekonomika, polityka wewnętrzna i zewnętrzna, ruch obywatelski, edukacja i kultura. Federacja Rosyjska (1991 – 2015): ekonomika, polityka wewnętrzna i zewnętrzna, ruch cywilny, edukacja i kultura. |
Literatura: |
Podręczniki ogólne: -L. Bazylow, P. Wieczokiewicz, Historia Rosji, Ossolineum 2005. - M. Heller, Historia Imperium Rosyjskiego, Warszawa 2008. - D. Marples, Historia ZSRR, Wrocław 2006. Lektury: L. Bazylow, Ostatnie lata Rosji carskiej. Rządy Stołypina. – Warszawa 1972 L. Bazylow, Polityka wnętrza caratu i ruchy społeczne w Rosji na początku XX wieku. – Warszawa 1966. Z. Brzeziński, Wielkie bankructwo: narodziny i śmierć komunizmu w XX wieku. – Paryż 1990. G. Fiedotow, Święci Rusi (X – XVII w.). – Bydgoszcz 2002. R. Pipes, Rosja carów, Warszawa 2008. A. Rogalski, Rosja-Europa: Wzajemne związki, wpływy i zależności kulturo-literackie. – Warszawa 1960. W. Serczyk, Katarzyna II, Ossolineum 1989. L. Trocki, Moje życie: próba autobiografii. – Warszawa 1990. Cz. Miłosz, Zniewolony umysł. – Kraków 1989. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: Posiada wiedzę z zakresu historii oraz stosunków politycznych i międzynarodowych w Rosji (wybrane zagadnienia), a przez to osiąga umiejętność i kompetencje w zakresie poruszania się w danej społeczności narodowej, biorąc pod uwagę znaczącą rolę historii na kształtowanie się samoidentyfikacji narodowej. Po ukończeniu kursu student: 1. Ma wiedzę z historii oraz stosunków politycznych i międzynarodowych Rosji, rozumianej jako wielowiekowy dorobek twórczy narodu. (S2_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_W03 K2_W04). 2. Zna i rozumie pojęcia z zakresu historii Rosji oraz ich powiązania z procesami kulturowymi w Europe i na świecie. (S2_W02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_W03 K2_W04). 3. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wydarzeń historycznych w Rosji. (S2_W03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:K2_W02K2_W03). 4. Ma wiedzę o instytucjach życia kulturalnego w Rosji. (S2_W05, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_W10). 5. Pracuje i współdziała w grupie. (S2_K02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K2_K01K2_K03). 6. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę, argumentować swoje stanowisko na drodze rzeczowej dyskusji (S2_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:K2_U01K2_U02). 7. Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, wystąpień ustnych dotyczących historii oraz stosunków politycznych i międzynarodowych Rosji i prezentacji tych zagadnień. (S2_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:K2_U02K2_U03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie wykładu z wykorzystaniem metod audio- i wideo- wizualnych. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidzianych jest także napisane referatów lub zrobienie prezentacji na temat zadany przez prowadzącego. Na końcową ocenę z przedmiotu składają się: - ocena aktywności na zajęciach (40%) - ocena pracy – prezentacji/referatów (60%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.