Nauka języków regionu - rosyjski B2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-DNJRRB2-90h |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka języków regionu - rosyjski B2 |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów II stopnia Przedmioty do wyboru na II sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na IV sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na V sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia Przedmioty do wyboru na VI sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
4.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języków etnicznych regionu: język rosyjski - poziom B1 3224-DPNRB1 |
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języków etnicznych regionu: język rosyjski - poziom B1 3224-DPNRB1 |
Założenia (opisowo): | Na kurs przyjmowane są osoby, które ukończyły zajęcia z języka rosyjskiego na poziomie B.1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie języka wybranego kraju regionu Europy Środ-kowo-Wschodniej w powiązaniu z nauką o kulturze tego kraju na poziomie B2 (ponad średnio zaawansowanym) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment: http://europass.cedefop.europa.eu/LanguageSelfAssessmentGrid/pl). |
Pełny opis: |
Nauka języka odbywa się w sposób systemowy. Opanowaniu języka jako zbioru zasad gramatycznych, syntaktycznych, leksykalnych itd. towarzyszy językoznawcza analiza samego charakteru języka jako zjawiska społeczno-kulturowego. Istotną rolę odgrywa wykształcenie kompetencji (in-ter)kulturowej (zgodnie z ESOKJ i FREPA (https://www.ore.edu.pl/2017/12/frepa-system-opisu-pluralistycznych-podejsc-do-jezykow-i-kultu-kompetencje-i-zasoby/). Systematycznie przeka-zywana jest także wiedza o kulturze wybranego kraju. Kształcenie językowe odbywa się zatem dwutorowo: w ramach tematyki ogólnej i specjalistycznej z zakresu nauki o kulturze (komponent kulturoznawczy) i nauki o języku (kom-ponent językoznawczy), przy czym oba te kierunki są komplementarne i w pewnych zakresach mogą się pokrywać. Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wy-kład oraz nawet złożoną dyskusję pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bie-żących wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim (standardowym). Rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przestawiają szczegółowe opinie i argumenty. Jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką. Potrafi porozumiewać się z płynnością i spontanicznością, która umożliwia normalną komunikację z rozmówcą posługującym się danym językiem jako ojczystym. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje po-glądy. Potrafi zaprezentować jasny i szczegółowy opis w szerokim zakresie tematów z różnych dziedzin związanych ze swoimi zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami. Umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przed-stawiając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać list, podając istotę i wagę osobistych doświadczeń i wrażeń. Tematyka kursu (język ogólny): Moje miasto, architektura, rodzaje budownic-twa; Uniwersytet, przedmiot studiów, rodzaje studiów, formy studiowania; Znaczenie wykształcenia. Kształcenie przez całe życie; Studia zagraniczne. Porównywanie studiów w Polsce i innych krajach; Praca w mieście i na wsi. Ubieganie się o pracę, zatrudnienie, obowiązki; Nowe zawody; Bezrobocie. Kwalifikacje i wymagania. Problemy zatrudnienia. Rozmowa kwalifikacyjna; Turystyka / podróże; Zdrowie i sport; Pieniądze: waluta, dochód, zysk, strata, zadłużenie; Bank: otwieranie konta w banku, umowy, formy oszczędzania; Ekologia: problemy, próby rozwiązania, perspektywy; działania ekologiczne, organizacje ekologiczne; Kataklizmy i katastrofy (powódź, susza, pożar, hura-gan, lawina, głód, wojna, epidemia); Informatyka. Prasa. Telekomunikacja Tematyka kursu związana z kulturą (do wyboru, może być rozszerzona o te-maty interesujące dla grupy): Kultura masowa i kultura “wysoka”; TV, radio. Sztuka. Artyści; Teatr. Kino; Muzea, galerie. Malarstwo, rzeźba; Muzyka. Lite-ratura; Imprezy kulturalne. Festiwale teatralne, filmowe, muzyczne; koncerty. Globalizacja kultury; Tradycja. Zwyczaje i obyczaje innych narodów; Kuchnie narodowe. Stereotypy kulturowe; Aktualne wydarzenia społeczno-polityczne; Język (różnice dialektalne), Obyczajowość, Informacje realioznawcze, Wyda-rzenia społeczne i kulturalne, Święta, Wielokulturowość, Różnice kulturowe, Upodobania kulinarne itp. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 90 godzin (4 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 90 godzin (2 ECTS) |
Literatura: |
Podręcznik wiodący: Андрей Махнач, Из первых уст, Русский язык для продвинутого уровня, słowniki, materiały dodatkowe przygotowane przez lektora, nagrania, itp. |
Efekty uczenia się: |
Poziom B2 Po ukończeniu kursu, student: WIEDZA: 1. wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdo-bytą na zajęciach; 2. zna i rozumie w stopniu ponad średniozaawansowanym komplek-sową naturę języka; 3. posiada zasób słownictwa na poziomie ponad średniozaawansowa-nym (ze szczególnym uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie); 4. posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie ponad średniozaawansowanym; 5. zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis). UMIEJĘTNOŚCI: 1. interpretuje pisemnie i ustnie informacje przedstawione w formie graficznej, jeśli dotyczą znanego mu tematu; 2. wyraża dość swobodnie i poprawnie swoją opinię na tematy znane, oraz związane z tematyką studiów i karierą zawodową, uzasadniając je w dyskusji; 3. dokonuje syntezy przeczytanego tekstu bądź wypowiedzi usłyszanej, na przykład podczas wykładu, egzaminu, prezentacji, programu telewizyjnego, dotyczącej szerokiej tematyki życia społecznego, akademickiego i zawodowe-go; 4. tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, roz-prawki sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego; 5. wygłasza, zgodnie z konwencją, prezentacje dotyczące tematów zawodo-wych i akademickich; 6. nawiązuje rozmowę na tematy codzienne w sposób dość swobodny i zro-zumiały, przy użyciu wymaganych kulturowo środków werbalnych i niewer-balnych w sytuacjach formalnych i nieformalnych, zachowując odpowiedni rejestr językowy. KOMPETENCJE: 1. potrafi współpracować w parze oraz grupie; 2. zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz ucze-nia się przez całe życie; 3. zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbal-ne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym; 4. dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmien-ności użytkowników danego języka. W odniesieniu do kierunkowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student: 1) zna i rozumie w stopniu ponad średnio zaawansowanym kompleksową naturę języka rosyjskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego Rosji (K1_W09, K2_W09); 2) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać po-trzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01, K2_U01); 3) potrafi porozumiewać się za pomocą różnych kanałów i technik komu-nikacyjnych, w tym technik translatorskich, w języku polskim i obcym ze specjalistami na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, języko-znawcze, historyczne dotyczące krajów regionu (K1_U07, K2_U07); 4) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną w języku rosyjskim na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konse-kwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społeczne i religijne etc.) oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08, K2_U08); 5) potrafi posługiwać się językiem rosyjskim na poziomie B2 według Eu-ropejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K1_U09, K2_U09); 6) potrafi stosować współczesne technologie komunikacyjne i informa-cyjne w swojej pracy (K1_U11, K2_U11); 7) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształ-cania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01, K2_K01); 8) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeń-stwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02, K2_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Organizacja zajęć Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.): 1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2). 2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypad-ku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powta-rzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych (uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.) II. Kryteria oceniania Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy: - przygotowane wypowiedzi ustne, wypowiedzi spontaniczne na zajęciach, ewentualnie inne formy wypowiedzi zgodnie z decyzją lektora zależną od ce-lów wyznaczonych w danym semestrze (np. dialog w parach, krótka prezenta-cja, scenka z podziałem na role) - 25% oceny, - wyniki prac domowych, krótkie sprawdziany - 25% oceny, - wyniki testów zaliczeniowych- 50% oceny. Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wyka-zać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich). Skala ocen 99 – 100% - 5 (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4+ (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3+ (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elena Janchuk | |
Prowadzący grup: | Elena Janchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elena Janchuk | |
Prowadzący grup: | Elena Janchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elena Janchuk | |
Prowadzący grup: | Elena Janchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.