Przedmiot fakultatywny: Mediatyzacja kultury oraz relacji międzykulturowych we współczesnym świecie - ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-PRZEDF18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Mediatyzacja kultury oraz relacji międzykulturowych we współczesnym świecie - ZIP |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozszerzenie wiedzy studentów na temat mediów w kulturze i – z drugiej strony – kultury w mediach we współczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki mediów regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Ich celem szczegółowym jest wyjaśnienie znaczenia pojęcia mediatyzacja, a także ukazanie wpływu mediatyzacji na kulturę we współczesnym świecie. Innymi podejmowanymi w trakcie zajęć problemami są analiza sposobów stereotypizacji kultury przez środki masowego przekazu, szczególnie w przestrzeni medialnej; analiza zależności między mediami i kulturą: w szczególności zaś procesu transformacji kultury z subiektu wpływu na media w obiekt oddziaływania mediów. Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie specyfiki zjawisk mediatyzacja oraz mediologii jako procesów społecznych, omówienie ich funkcji i scenariuszy, a także powiązań i kontekstów tych terminów na tle kultury ponowoczesnej, w której wytwarza się nowe pole – pole medialne. Reguły zachowania, bycia, istnienia w polu medialnym zostają przeniesione na inne pola. Aspekty mediatyzacji omawiane są także przez pryzmat wybranych problemów komunikacyjnych, ideologicznych i antropologicznych. W szczególności zaś przedmiot proponuje spojrzenie na człowieka żyjącego w czasach rewolucji multumedialnej, omawia wpływ dominacji tego, co widzialne, nad tym, co zrozumiałe, na wybór polityczny i kulturowy. Student w trakcie zajęć rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Omówione zostaną następujące problemy: Relacje między kulturą a mediami. Pojęcie mediatyzacji jako proces pośrednictwa w poznaniu świata kultury. Funkcje oraz scenariusze mediatyzacji. Mediatyzacja kultury jako wyzwanie. Kultura druku i kultura obrazu. Medialne przedstawienia kultury: skutki dla odbiorców kultury obrazów; Wpływ pierwszeństwa obrazu nad tekstem, hasła nad analizą na funkcje kultury, a także na sposób odbierania świata kultury. Homo videns jako rezultat mediatyzacji. Mediakonsumeryzm a kultura masowa: doświadczenie Europy Środkowo-Wschodniej. Kultura w warunkach cywilizacji mediarozrywki. Media a kultura polityczna: trywializacja i emocjonalizacja życia politycznego oraz kulturalnego. Mediakracja. Media jako tłumacz kultur. Stereotypizacja kultury przez media. Obraz kultury polskiej w ukraińskich mediach oraz kultury ukraińskiej w polskich środkach masowego przekazu. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 15 godzin (0,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin (0,5 ECTS) |
Literatura: |
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013. Bard A., Soderqvist, Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Warszawa 2006. Sartori G.., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa, 2007. Żuk P., Media i władza, Warszawa 2006. Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza] zna i rozumie w stopniu podstawowym specyfikę różnych sposobów mediatyzacji kultury, procesy, które doprowadzili do pojawienia się tego zjawiska. zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst komunikacyjny oraz interkulturowy; ma wiedzę o funkcjach oraz scenariuszach mediatyzacji, jej negatywnych antropologicznych (homo videns) i kulturowych (prymitywizacja) skutkach. [Umiejętności:] potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skutków mediatyzacji; rozpoznać pozytywne oraz negatywne strony takich zjawisk jak mediakracja i mediakonsumeryzm, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury w polu medialnym (K1_U05; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) jest gotów do uczestniczenia w życiu medialnym oraz kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.): 1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2). 2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4) Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%). Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Zaliczenie z treści zajęć (40%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.