Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-JFS2KO
Kod Erasmus / ISCED: 09.305 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów dziennych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a zwłaszcza:

- podst. założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego

- idei "ucieleśnionego umysłu" w semantyce

- encyklopedycznego podejścia do znaczenia

- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego

- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego

- idei amalgamatów pojęciowych

Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom powstających prac magisterskich.

Pełny opis:

Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności:

- podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego

- idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego

- encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym

- idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy)

- idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji)

- idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych

Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich.

Literatura:

Evans, Vyvyan i Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (wybrane fragmenty)

Fauconnier, Gilles i Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187.

Panther, Klaus-Uwe i Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769.

Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". W Overton, W i D. Palermo (red.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107.

Efekty uczenia się:

Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : językoznawstwo kognitywne i rozwija swoje umiejętności analityczne.

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest złożenie jednego rozdziału pracy magisterskiej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)