Rozwijanie kompetencji językowych poprzez treści przedmiotowe w CLIL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JS2911 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie kompetencji językowych poprzez treści przedmiotowe w CLIL |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z językoznawstwa stosowanego Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem metodologii CLIL jest zapewnienie uczniowi rozwoju zarówno kompetencji przedmiotowych, jak i językowych. Nacisk na treści przedmiotowe połączony z nauczaniem odpowiednio dobranych treści językowych ma w swoim założeniu prowadzić do dynamicznego i zrównoważonego rozwoju słownictwa, gramatyki, wiedzy deklaratywnej oraz umiejętności praktycznych. W szkolnej rzeczywistości, nauczanie CLIL koncentruje się często na nauczaniu słownictwa, z pominięciem lub niedowartościowaniem pozostałych elementów. Kurs szuka odpowiedzi na pytanie, jak doprowadzić do zrównoważonego rozwoju sprawności językowych oraz wiedzy przedmiotowej. Odpowiedzi na te pytanie dostarcza analiza wyników badań oraz samodzielne próby konstruowania materiałów dydaktycznych przez uczestników kursu w oparciu o założenia CLIL. Kurs skierowany jest do osób szukających nowych pomysłów na naukę języków obcych w warunkach postępującej globalizacji i potrzeby skutecznej komunikacji między narodami i między kulturami. |
Pełny opis: |
Celem metodologii CLIL jest zapewnienie uczniowi rozwoju zarówno kompetencji przedmiotowych, jak i językowych. Nacisk na treści przedmiotowe połączony z nauczaniem odpowiednio dobranych treści językowych ma w swoim założeniu prowadzić do dynamicznego i zrównoważonego rozwoju słownictwa, gramatyki, wiedzy deklaratywnej oraz umiejętności praktycznych. W szkolnej rzeczywistości, nauczanie CLIL koncentruje się często na nauczaniu słownictwa, z pominięciem lub niedowartościowaniem pozostałych elementów. Kurs szuka odpowiedzi na pytanie, jak tej swoistej dezintegracji zapobiec, jak doprowadzić do zrównoważonego rozwoju sprawności językowych oraz wiedzy przedmiotowej. Odpowiedzi na te pytanie dostarcza analiza wyników badań oraz samodzielne próby konstruowania materiałów dydaktycznych przez uczestników kursu w oparciu o założenia CLIL. Kurs skierowany jest do osób szukających nowych pomysłów na naukę języków obcych w warunkach postępującej globalizacji i zwiększającej się roli skutecznej komunikacji między narodami i między kulturami.. Pod koniec kursu uczestnicy powinni być w stanie tworzyć własne materiały dydaktyczne z wykorzystaniem założeń CLIL. |
Literatura: |
Cammarata, Laurent and Diane J. Tedick (2012) Balancing Content and Language in Instruction: The Experience of Immersion Teachers, The Modern Language Journal, 96, ii, 2012. Coyle, Do (2005) Planning Tools for Teachers, Nottingham: The University of Nottingham. School of Education. Dale Liz, Wibo van der Es and Rosie Tanner (2011) CLIL Skills, Leiden: Tekstbureau Helderer. Dalton-Puffer, Christiane (2007) Discourse in content and language integrated (CLIL) classrooms, Amsterdam: John Benjamins Dalton-Puffer Christiane,Tarja Nikula and Ute Smit (2010) Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms, Amsterdam: John Benjamins Deller, Sheelagh and Christine Price (2007) Teaching other subjects through English, Oxford: OUP. Garcia, Ofelia and Colin Baker (2007) eds, Bilingual education. An introductory reader. Clevedon: Multilingual Matters Lyster, Roy (2007) Learning and teaching languages through content. A counterbalanced approach. Amsterdam: John Benjamins. University of Cambridge TESOL Examinations (no date), Teaching History through English. A CLIL Approach. Cambridge. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student potrafi: 1) wykorzystać założenia metodologii CLIL do świadomej selekcji dostępnych materiałów dydaktycznych, zgodnych z potrzebami uczniów i założeniami programowymi; 2) dostrzegać i wykorzystywać w nauczaniu relacje między systemem gramatycznym języka obcego i jego systemem leksykalnym a wiedzą deklaratywną i proceduralną; 3) wykorzystywać zdobytą wiedzę i sprawności do nauki języków obcych, w tym również na drodze samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy test pisemny wymagający zastosowania technik CLIL do przedstawionego materiału językowego (praca w grupach). Prezentacja na zajęciach własnych propozycji studentów związanych z nauczaniem typu CLIL (praca w grupach). Aktywny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.