Historia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L2HELW |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka angielskiego |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla drugiego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zasad fonologii, morfologii, składni i semantyki języka angielskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykłady przedstawiają korzenie i rozwój języka angielskiego na przestrzeni wieków, począwszy od wspólnoty pra-indoeuropejskiej i pra-germańskiej aż po czasy współczesne. Obejmują historię zewnętrzną języka angielskiego, tj. uwarunkowania jego rozwoju w różnych okresach historycznych (np. podbój Anglii przez Normanów, konsekwencje wprowadzenia druku w XV wieku, etc.) oraz elementy historii wewnętrznej. Wykłady pozwalają studentom zrozumieć naturę zmian językowych oraz proces kształtowania się angielszczyzny na tle wydarzeń historyczno-kulturowych i społecznych. Dają możliwość lepszego poznania struktury współczesnego języka angielskiego, jego wyjątków i nieregularności w świetle procesów językowych. |
Pełny opis: |
Wykłady pozwalają studentom zrozumieć naturę zmian językowych oraz proces kształtowania się angielszczyzny na tle wydarzeń historyczno-kulturowych i społecznych. Dają możliwość lepszego poznania struktury współczesnego języka angielskiego, jego wyjątków i nieregularności w świetle procesów językowych. Tematy spotkań: 1. Indoeuropejczycy i język proto-indo-europejski (pochodzenie, rodziny językowe, języki satemowe i kentumowe, metoda historyczno-porównawcza, model drzewa genealogicznego, teoria fali, formy pokrewne) 2. Wspólnota pra-germańska (prawo Grimma, prawo Vernera, języki germańskie, zaświadczone źródła pisane) 3. Kolonizacja Wysp Brytyjskich (rzymska Brytania i podbój germański) 4. Anglosasi na Wyspach Brytyjskich (wczesne źródła, heptarchia, chrystianizacja, wczesne pożyczki z łaciny i jęz. celtyckiego) 5. Język i kultura staroangielska (król Alfred Wielki i jego reforma piśmiennictwa, zabytki prozy i poezji staroangielskiej, rękopisy, najazdy Wikingów, reforma benedyktyńska, Ælfric, Wulfstan, ewolucja pierwszego angielskiego "standardu" językowego) 6. Podbój normański i Bitwa pod Hastings (społeczne, językowe i kulturowe zmiany w okresie po podboju; zabytki kultury materialnej i piśmiennictwa, np. kroniki anglosaskie, the Bayeux Tapestry) 7. Dialekty i literatura średnioangielska (East-Midland, West Midland, Northern, Kentish, Southern; wybrane zmiany historycznojęzykowe, odrodzenie aliteracji, język kancelaryjny); średnioangielskie procesy fonologiczne ((Homorganic Lengthening, Trisyllabic Shortening, CC-Shortening; Open Syllable Lengthening); 8. Język i pisma Geoffreya Chaucera 9. Zmiany w języku angielskim w XV wieku: wielka przesuwka angielska 10. Wprowadzenie pracy drukarskiej (inkunabuły i pierwsze druki, William Caxton, wydawcy i drukarze angielscy) 11. Literatura i język angielskiego Renesansu; język Szekspira 12. Język angielski w świecie (wybrane odmiany jęz. angielskiego) |
Literatura: |
Blake, N. F. 1996. A History of the English Language. Macmillan. (selected chapters) Bough, A. C. and T. Cable, 2002 (6th ed.) A History of the English Language. Routledge. (selected chapters) Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Volume I: External History. Poznań. Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Old English. OUP. Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Middle English. Edinburgh University Press. Pyles, Th. and J. Algeo, 2010 (6th ed.) The Origins and Development of the English Language. Wadsworth. Wełna, J. 1996. A Brief Outline of the History of English. Warszawa: WUW. The Cambridge history of the English language.(1992-2001) Vols. 1-6. Cambridge: Cambridge University Press (selected fragments) |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi umiejscowić w czasie najważniejsze wydarzenia związane z ewolucją języka angielskiego. Jest w stanie dokonać analizy tekstu z różnych etapów historii tego języka na plaszczyznach fonologicznej, morfologicznej, składniowej, leksykalnej i semantycznej. Potrafi rozróżniać warianty języka w świecie na podstawie tekstów pisanych bądź języka mówionego. Wiedza K_W10 zdobywa / rozwija wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności K_W09 zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Umiejętności K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, właściwą dla filologii angielskiej Kompetencje społeczne K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Kształcenie językowe na poziomie B2+ Zajęcia obowiązkowe dla studentów pierwszego stopnia Zaliczenie: egzamin końcowy obejmujący program wykładów i ćwiczeń; egzamin poprawkowy w sesji poprawkowej Dopuszczalne są 3 nieobecności |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Opalińska | |
Prowadzący grup: | Monika Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Opalińska | |
Prowadzący grup: | Monika Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.