Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L2HELW
Kod Erasmus / ISCED: 09.303 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia języka angielskiego
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla drugiego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość podstawowych zasad fonologii, morfologii, składni i semantyki języka angielskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykłady przedstawiają korzenie i rozwój języka angielskiego na przestrzeni wieków, począwszy od wspólnoty pra-indoeuropejskiej i pra-germańskiej aż po czasy współczesne. Obejmują historię zewnętrzną języka angielskiego, tj. uwarunkowania jego rozwoju w różnych okresach historycznych (np. podbój Anglii przez Normanów, konsekwencje wprowadzenia druku w XV wieku, etc.) oraz elementy historii wewnętrznej.

Wykłady pozwalają studentom zrozumieć naturę zmian językowych oraz proces kształtowania się angielszczyzny na tle wydarzeń historyczno-kulturowych i społecznych. Dają możliwość lepszego poznania struktury współczesnego języka angielskiego, jego wyjątków i nieregularności w świetle procesów językowych.

Pełny opis:

Wykłady pozwalają studentom zrozumieć naturę zmian językowych oraz proces kształtowania się angielszczyzny na tle wydarzeń historyczno-kulturowych i społecznych. Dają możliwość lepszego poznania struktury współczesnego języka angielskiego, jego wyjątków i nieregularności w świetle procesów językowych.

Tematy spotkań:

1. Indoeuropejczycy i język proto-indo-europejski (pochodzenie, rodziny językowe, języki satemowe i kentumowe, metoda historyczno-porównawcza, model drzewa genealogicznego, teoria fali, formy pokrewne)

2. Wspólnota pra-germańska (prawo Grimma, prawo Vernera, języki germańskie, zaświadczone źródła pisane)

3. Kolonizacja Wysp Brytyjskich (rzymska Brytania i podbój germański)

4. Anglosasi na Wyspach Brytyjskich (wczesne źródła, heptarchia, chrystianizacja, wczesne pożyczki z łaciny i jęz. celtyckiego)

5. Język i kultura staroangielska (król Alfred Wielki i jego reforma piśmiennictwa, zabytki prozy i poezji staroangielskiej, rękopisy, najazdy Wikingów, reforma benedyktyńska, Ælfric, Wulfstan, ewolucja pierwszego angielskiego "standardu" językowego)

6. Podbój normański i Bitwa pod Hastings (społeczne, językowe i kulturowe zmiany w okresie po podboju; zabytki kultury materialnej i piśmiennictwa, np. kroniki anglosaskie, the Bayeux Tapestry)

7. Dialekty i literatura średnioangielska (East-Midland, West Midland, Northern, Kentish, Southern; wybrane zmiany historycznojęzykowe, odrodzenie aliteracji, język kancelaryjny); średnioangielskie procesy fonologiczne ((Homorganic Lengthening, Trisyllabic Shortening, CC-Shortening; Open Syllable Lengthening);

8. Język i pisma Geoffreya Chaucera

9. Zmiany w języku angielskim w XV wieku: wielka przesuwka angielska

10. Wprowadzenie pracy drukarskiej (inkunabuły i pierwsze druki, William Caxton, wydawcy i drukarze angielscy)

11. Literatura i język angielskiego Renesansu; język Szekspira

12. Język angielski w świecie (wybrane odmiany jęz. angielskiego)

Literatura:

Blake, N. F. 1996. A History of the English Language. Macmillan. (selected chapters)

Bough, A. C. and T. Cable, 2002 (6th ed.) A History of the English Language. Routledge. (selected chapters)

Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Volume I: External History. Poznań.

Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Old English. OUP.

Hogg, Richard, 2002. An Introduction to Middle English. Edinburgh University Press.

Pyles, Th. and J. Algeo, 2010 (6th ed.) The Origins and Development of the English Language. Wadsworth.

Wełna, J. 1996. A Brief Outline of the History of English. Warszawa: WUW.

The Cambridge history of the English language.(1992-2001) Vols. 1-6. Cambridge: Cambridge University Press (selected fragments)

Efekty uczenia się:

Student potrafi umiejscowić w czasie najważniejsze wydarzenia związane z ewolucją języka angielskiego. Jest w stanie dokonać analizy tekstu z różnych etapów historii tego języka na plaszczyznach fonologicznej, morfologicznej, składniowej, leksykalnej i semantycznej. Potrafi rozróżniać warianty języka w świecie na podstawie tekstów pisanych bądź języka mówionego.

Wiedza

K_W10 zdobywa / rozwija wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego, oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności

K_W09 zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych.

Umiejętności

K_U01 uczy się / rozwija umiejętność posługiwania się terminologią językoznawczą, właściwą dla filologii angielskiej

Kompetencje społeczne

K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

Kształcenie językowe na poziomie B2+

Zajęcia obowiązkowe dla studentów pierwszego stopnia

Zaliczenie: egzamin końcowy obejmujący program wykładów i ćwiczeń; egzamin poprawkowy w sesji poprawkowej

Dopuszczalne są 3 nieobecności

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Opalińska
Prowadzący grup: Monika Opalińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Opalińska
Prowadzący grup: Monika Opalińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)