Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pisanie dla celów dziennikarskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L3PA-JW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pisanie dla celów dziennikarskich
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs ma na celu przygotowanie studentów do podjęcia zadań dziennikarskich. W tym celu zostaną oni zapoznani z przyjętymi zasadami i praktykami, ze szczególnym uwzględnieniem różnic pomiędzy pisarstwem dziennikarskim a akademickim. Celem kursu jest zaznajomienie studentów z formami literackimi stosowanymi w dziennikarstwie, jak również tworzenie przyciągających uwagę nagłówków i leadów, a przede wszystkim artykułów informacyjnych i felietonów, które mogą zainteresować czytelnika.

Pełny opis:

Realizacja celów kursu zobowiązuje studentów do stworzenia czterech artykułów od 400 do 750 słów: horoskopu, artykułu wymagającego pozyskania źródeł osobowych, felietonu lub recenzji oraz wywiadu. Podczas kursu studenci zdobywają również wiedzę i umiejętności dotyczące zagadnień takich jak zasady tworzenia nagłówków i leadów, wybór rejestru i stylu, struktura tekstu publicystycznego i informacyjnego czy szeroko rozumiana etyka dziennikarska. Na podstawie aktualnych artykułów z anglojęzycznej prasy studenci uczą się krytycznego podejścia do tekstów dziennikarskich, unikania tzw. fake newsów oraz oceny wiarygodności i struktury danego artykułu.

1. Etyka dziennikarska

2. Nagłówki i leady

3. Rejestr i styl

4. Struktura

5. Horoskop

6. Artykuł wymagający pozyskania źródeł osobowych

7. Wywiad

8. Felieton

9. Recenzja

10. Artykuł popularnonaukowy

11. Obecne i przyszłe problemy dziennikarstwa

Literatura:

Bill Kovach , Tom Rosenstiel ; The Elements of Journalism, New York, 2010.

Sol Stein, Stein on Writing, New York, 1995

Jo Ray McCuen, Anthony C. Winkler, Rewriting Writing: A Rhetoric and Reader, New York, 1990.

Stanley A. Clayes, David G. Spencer; Contexts for Composition, New York, 1969.

Efekty uczenia się:

Umiejętności

Studenci potrafią:

- wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, zarówno w pracy nad stroną marketingową działalności dziennikarskiej (np.nagłówki) jak i w przygotowywaniu różnego rodzaju tekstów(K_U02)

- dobrać i zastosować wiedzę ogólną i tę z zakresu językoznawstwa lub literaturoznawstwa przy zbieraniu informacji do tworzenia różnych form dziennikarskich takich jak wywiady, felietony, artykuły popularno-naukowe oraz w ich tworzeniu. (K_U05)

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie przygotowywania i tworzenia różnych tekstów dziennikarskich. (K_K02)

- rozpoznać różnorodność opinii zawartych w jak najszerszym wachlarzu żródeł i wykorzystać je jako inspirację w działalności dziennikarskiej. (K_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Portfolio: Pod koniec kursu każdy student/ka przedstawi portfolio prac zadanych w czasie kursu. Będzie ono stanowiło 80 % oceny z kursu. Pozostałe 20% będzie przyznane za obecność i udział w zajęciach. Porfolio będzie zawierać wszystkie wersje przygotowywanych artykułów wraz z wersją ostateczną.

Zaliczenie poprawkowe polega na oddaniu zaległych prac i/lub ponownym napisaniu prac ocenionych negatywnie, ewentualnie na napisaniu prac/pracy dodatkowych/dodatkowej. Złożone prace muszą uzyskać pozytywną ocenę.

Dopuszcza się 2-3 usprawiedliwionych nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kasprzak
Prowadzący grup: Przemysław Grabowski-Górniak, Bartosz Lutostański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kasprzak
Prowadzący grup: Przemysław Grabowski-Górniak, Wojciech Kasprzak, Bartosz Lutostański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kasprzak
Prowadzący grup: Jack Harrison, Bartosz Lutostański, Julia Wilde
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)