Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LBS1KOW03
Kod Erasmus / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Brytyjska narracja przednowoczesna i współczesna - Sem. mgr 1
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów dziennych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone jest problematyce narracji. Dobra opowieść to podstawa gatunków epickich, jak różnego rodzaju powieści, opowiadania, romanse, baśnie; często przesądza o sukcesie sztuki bądź filmu; występuje nawet w utworach poetyckich, np. w balladach. Uczestnicy seminarium będą mieli do wyboru szeroki wachlarz tekstów i autorów, zgodnie z własnymi gustami i zainteresowaniami. Osobiście zajmuję się opowieściami bohaterskimi, np. o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, Robin Hoodzie; współczesnymi przetworzeniami dawnych mitów i legend; stykiem literatury i historii; kobietami, płcią kulturową, zwierzętami, problematyką metafizyczną w literaturze. Lubię m. in. Chaucera, poetę 'Gawain'a i Tolkiena. Seminarium pogłębi teoretyczną wiedzę uczestników o narracji. Znajomość jej zasad tudzież konkretnych historii i postaci z globalnego kanonu może okazać się użyteczna w różnych zawodach, jako że sztuka opowiadania jest obecnie kluczowa m. in. w biznesie, promocji, edukacji.

Pełny opis:

Nadrzędnym celem seminarium jest pogłębienie wiedzy uczestników o narracji oraz zastosowanie pojęć wypracowanych w teorii narracji do analizy wybranych tekstów i zjawisk. Na marginesie zastanowimy się również nad specyficznością narracji brytyjskiej. Nacisk może być położony na związki między legendami, mitami i opowieściami z dawnej Brytanii a literaturą współczesną, ale możliwe jest też pisanie pracy wyłącznie z szeroko rozumianej literatury nowoczesnej bez związku z dawnymi tradycjami.

Uczestnicy będą mogli wybrać do analizy teksty, z którymi się utożsamiają, utwory ogólnie znanych i lubianych bądź mniej znanych autorów. Kierunek i sposób analizy oraz odpowiednie narzędzia badawcze zostaną ustalone z pomocą prowadzącego. Tematy prac magisterskich mogą dotyczyć strategii narracyjnych w wybranych utworach, charakterystyki postaci, dziwnych postaci, nietypowych narratorów, budowania więzi w ramach jednej płci lub poza nią, budowania innych światów, przetwarzania schematów fabularnych, technik opowiadania w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, dawnych gatunków narracyjnych w prozie współczesnej, problematyki metafizycznej w literaturze, prozy detektywistycznej, a także wielu innych aspektów transmedialnej twórczości narracyjnej, zgodnie z upodobaniami i inwencją badawczą każdego uczestnika.

Literatura:

Wybór kilku pozycji (częściowo zindywidualizowany) z poniższej listy (dodatkowe pozycje w zależności od potrzeb):

D. Herman (ed.), The Cambridge Companion to Narrative (Cambridge UP, 2009).

J. Phelan & P. J. Rabinowitz, A Companion to Narrative Theory (Blackwell, 2005).

M. Mcquillan, The Narrative Reader (Routledge, 2000).

P. Cobley, Narrative (Routledge, 2014).

S. Rimmon-Kenan, Narrative Fiction (Routledge, 2005).

T. Bronwen, Narrative: The Basics (Routledge, 2016).

M.-L. Ryan & J.-N. Thon, Storyworlds across Media (U of Nebraska P, 2014).

V. Propp, Morphology of the Folktale (U of Texas P, 2009).

J. Campbell, The Hero with a Thousand Faces (2004).

H. Fulton (ed.), A Companion to Arthurian Literature (Blackwell, 2009).

T. Davenport, Medieval Narrative: An Introduction (Oxford UP, 2004).

H. Cooper, The English Romance in Time (Oxford UP, 2004).

N. Cartlidge (ed.), Heroes and Anti-heroes in Medieval Romance (Brewer, 2012).

C. A. Malcolm, D. Malcom (eds.), A Companion to the British and Irish Short Story (Wiley-Blackwell, 2008).

S. Knight, Crime Fiction, 1800-2000 (Palgrave Macmillan, 2004).

B. Kowalik (ed.),‘O, What a Tangled Web’: Tolkien and Medieval Literature. A View from Poland (Walking Tree Publishers, 2013).

B. Kowalik, „Foreignness in Katherine Mansfield’s 'Bliss' and Other Stories” (Peter Lang, 2015), 75-89.

B. Kowalik, "Gardens in G. K. Chesterton's Father Brown Stories" (Anglica, 2015).

B. Kowalik, “Who painted the mouse and who the vixen? Female animals in fables by Robert Henryson and Biernat of Lublin” (Peter Lang, 2012), 279-294.

B. Kowalik, „J. R. R. Tolkien’s Portrayal of Gandalf and the Medieval Legend of the Noble Pagan” (Verlag Trier, 2020), 179-198.

B. Kowalik, “Tolkien’s Use of the Motif of Goldsmith-Craft and the Middle English ‘Pearl’: Ring or Hand?” (Walking Tree Publishers, 2020), 40-71.

B. Kowalik, „Mit skarbu według J. R. R. Tolkiena w świetle jego przekładu 'Beowulfa'”, Acta Neophilologica (UWM) XVIII/1 (2016): 97-110.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w badaniach nad narracją

K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności dotyczące pisania pracy magisterskiej

K_W06 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności naukowej, związanej z kierunkiem studiów i problematyką seminarium magisterskiego

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią narratologiczną i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w obszarze narratologii

K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego, w dziedzinie badań nad narracją

K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki i zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii w ramach seminarium magisterskiego

K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w brytyjskiej literaturze narracyjnej w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego poświęconego brytyjskiej narracji

K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy na temat brytyjskiej narracji dawnej i/lub współczesnej oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych

K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju z możliwością wykorzystania wiedzy na temat komunikacji narracyjnej

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów w ramach seminarium magisterskiego

Metody i kryteria oceniania:

Absolwent składa konspekt pracy magisterskiej zawierający spis treści oraz zarys bibliografii. Dopuszczalne są trzy nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)