Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjolingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-2SCL1-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjolingwistyka
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone są pogłębionej refleksji nad wybranymi aspektami współczesnej socjolingwistyki (z uwzględnieniem specjalnych zagadkach w obszaru niemieckojęzycznym.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny różnych procesów w współczesnym społeczeństwie pod względem podjętych w nim działań językowych. Nadrzędnym ich celem, poza zapoznaniem z historią przedmiotu, jego typologią i funkcjami, jest wyrobienie w studencie wrażliwości na strategie komunikacyjne ważne dla danej grupy i warstwy społecznej.

Pełny opis:

Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny różnych procesów w współczesnym społeczeństwie pod względem podjętych w nim działań językowych. Nadrzędnym ich celem, poza zapoznaniem z historią przedmiotu, jego typologią i funkcjami, jest wyrobienie w studencie wrażliwości na strategie komunikacyjne ważne dla danej grupy i warstwy społecznej.

Poszczególne tematy:

1. Einführung

2. Überblick über Entstehung, Geschichte und Bereiche der Soziolinguistik

3. Methoden und Instrumente soziolinguistischer Forschung

4. Soziolinguistik und sprachliche Varietäten

5. Sprachliche Varietäten im deutschsprachigen Bereich

6. Minderheiten und Sprachenpolitik

7. Sprache und soziale Schichtung -Code-Switching

8. Gerontolekte -Sprache und Alter -Kindersprache, Jugendsprache

9. Kiezdeutsch, Multikulti und Protestdeutsch

10. Soziale Medien und Hasssprache

11. Sprachförderung und Ausschluss – Neualphabetisierung

13. Genderlekte - Frauensprache, Männersprache

14. Sprache und Religion

15. Sprechen über Krankheit

Literatura:

Przykładowa literatura:

Heinrich Löffler, Germanistische Soziolinguistik, Berlin 2016

Werner H. Veith, Soziolinguistik, Tübingen 2002

John Peterson, Sprache und Migration, Heidelberg, 2015

Angelika Linke / Marcus Bussbaumer/ Paul R. Portmann, Studienbuch Linguistik,Tübingen 2001

Robert Pfaller, Erwachsenensprache, Frankfurt 2017

Karolin Emcke, Gegen den Hass, Frankfurt 2018

Uwe Hinrich, Multikulti-Deutsch, Berlin 2013

Efekty uczenia się:

Student

- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii i nauki o języku i realiach krajów niemieckiego obszaru językowego.

- Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz komunikacyjne i uczestniczącym w komunikacji międzykulturowej.

- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego

- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, oraz opracowywać i prezentować wyniki swoich badań. Posiada podstawowe umiejętności obejmujące analizę i rozwiązywanie problemów, dobór niezbędnych do tego narzędzi.

- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych.

- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04

Metody i kryteria oceniania:

W zależności od cyklu.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ireneusz Gaworski
Prowadzący grup: Ireneusz Gaworski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny różnych procesów w współczesnym społeczeństwie pod względem podjętych w nim działań językowych. Nadrzędnym ich celem, poza zapoznaniem z historią przedmiotu, jego typologią i funkcjami, jest wyrobienie w studencie wrażliwości na strategie komunikacyjne ważne dla danej grupy i warstwy społecznej.

Pełny opis:

Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny różnych procesów w współczesnym społeczeństwie pod względem podjętych w nim działań językowych. Nadrzędnym ich celem, poza zapoznaniem z historią przedmiotu, jego typologią i funkcjami, jest wyrobienie w studencie wrażliwości na strategie komunikacyjne ważne dla danej grupy i warstwy społecznej.

Poszczególne tematy:

1. Einführung

2. Überblick über Entstehung, Geschichte und Bereiche der Soziolinguistik

3. Methoden und Instrumente soziolinguistischer Forschung

4. Soziolinguistik und sprachliche Varietäten

5. Sprachliche Varietäten im deutschsprachigen Bereich

6. Minderheiten und Sprachenpolitik

7. Sprache und soziale Schichtung -Code-Switching

8. Gerontolekte -Sprache und Alter -Kindersprache, Jugendsprache

9. Kiezdeutsch, Multikulti und Protestdeutsch

10. Soziale Medien und Hasssprache

11. Sprachförderung und Ausschluss – Neualphabetisierung

13. Genderlekte - Frauensprache, Männersprache

14. Sprache und Religion

15. Sprechen über Krankheit

Literatura:

Przykładowa literatura przedmiotu:

Heinrich Löffler, Germanistische Soziolinguistik, Berlin 2016

Werner H. Veith, Soziolinguistik, Tübingen 2002

John Peterson, Sprache und Migration, Heidelberg, 2015

Angelika Linke / Marcus Bussbaumer/ Paul R. Portmann, Studienbuch Linguistik,Tübingen 2001

Robert Pfaller, Erwachsenensprache, Frankfurt 2017

Karolin Emcke, Gegen den Hass, Frankfurt 2018

Uwe Hinrich, Multikulti-Deutsch, Berlin 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)