Konwersatorium językoznawcze II/II p+z Różne opisy zdania w języku francuskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1D2XW-KJ-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium językoznawcze II/II p+z Różne opisy zdania w języku francuskim |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Skrócony opis: |
1. Składnia strukturalna L.Tesnière'a stemma, porządek strukturalny i linearny, porządek centripète/centrifuge, elementy określające / określane, 2. Analiza gramatyczna M. Grevisse'a części mowy / części zdania 3. Schematy gramatyki generatywno-transformacyjnej reguły derywacyjne, linearny zapis reguł derywacyjnych, drzewa jako sposób przedstawienia struktury zdania, reguły transformacyjne 4. Analiza predykatywno-argumentowa orzeczenie jako główny element zdania, podmiot i dopełnienia jako argumenty czasownika |
Pełny opis: |
1. Składnia strukturalna L.Tesnière'a stemma, porządek strukturalny i linearny, porządek centripète/centrifuge, elementy określające / określane, 2. Analiza gramatyczna M. Grevisse'a części mowy / części zdania 3. Schematy gramatyki generatywno-transformacyjnej reguły derywacyjne, linearny zapis reguł derywacyjnych, drzewa jako sposób przedstawienia struktury zdania, reguły transformacyjne 4. Analiza predykatywno-argumentowa orzeczenie jako główny element zdania, podmiot i dopełnienia jako argumenty czasownika |
Literatura: |
1. Dąmbska-Prokop Urszula., 1993, Introduction à la grammaire nouvelle du français, Kraków, Viridis. 2. Dubois J. Dubois-Charlier F. (1970), Eléments de linguistique française, syntaxe, Paris, Larousse. 3. Garde-Tamine J. (1998), La grammaire, 2. syntaxe, Paris, Armand Colin. 4. Grevisse M. (1968), Cours d'analyse grammaticale, Bruxelles, Duculot. 5. LeGoffic P., Mc Bride N. (1975), Les constructions fondamentales du français, Paris, Hachette/Larousse. 6. Tesnière L. (1959, 1988), Les éléments de syntaxe structurale, Paris, Klincksieck. |
Efekty uczenia się: |
1) ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną w zakresie języka francuskiego (K_W10) 2) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03) 3) umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywne uczestniczenie w zajęciach zaliczenie pisemnej pracy kontrolnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.