Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium językoznawcze II/II p+z Różne opisy zdania w języku francuskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1D2XW-KJ-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium językoznawcze II/II p+z Różne opisy zdania w języku francuskim
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Skrócony opis:

1. Składnia strukturalna L.Tesnière'a

stemma, porządek strukturalny i linearny, porządek centripète/centrifuge, elementy określające / określane,

2. Analiza gramatyczna M. Grevisse'a

części mowy / części zdania

3. Schematy gramatyki generatywno-transformacyjnej

reguły derywacyjne, linearny zapis reguł derywacyjnych, drzewa jako sposób przedstawienia struktury zdania, reguły transformacyjne

4. Analiza predykatywno-argumentowa

orzeczenie jako główny element zdania, podmiot i dopełnienia jako argumenty czasownika

Pełny opis:

1. Składnia strukturalna L.Tesnière'a

stemma, porządek strukturalny i linearny, porządek centripète/centrifuge, elementy określające / określane,

2. Analiza gramatyczna M. Grevisse'a

części mowy / części zdania

3. Schematy gramatyki generatywno-transformacyjnej

reguły derywacyjne, linearny zapis reguł derywacyjnych, drzewa jako sposób przedstawienia struktury zdania, reguły transformacyjne

4. Analiza predykatywno-argumentowa

orzeczenie jako główny element zdania, podmiot i dopełnienia jako argumenty czasownika

Literatura:

1. Dąmbska-Prokop Urszula., 1993, Introduction à la grammaire nouvelle du français, Kraków, Viridis.

2. Dubois J. Dubois-Charlier F. (1970), Eléments de linguistique française, syntaxe, Paris, Larousse.

3. Garde-Tamine J. (1998), La grammaire, 2. syntaxe, Paris, Armand Colin.

4. Grevisse M. (1968), Cours d'analyse grammaticale, Bruxelles, Duculot.

5. LeGoffic P., Mc Bride N. (1975), Les constructions fondamentales du français, Paris, Hachette/Larousse.

6. Tesnière L. (1959, 1988), Les éléments de syntaxe structurale, Paris, Klincksieck.

Efekty uczenia się:

1) ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną w zakresie języka francuskiego (K_W10)

2) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03)

3) umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestniczenie w zajęciach

zaliczenie pisemnej pracy kontrolnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)