Konwersatorium językoznawcze IIp Retoryka - o skutecznym komunikowaniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DP2W-KJ-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium językoznawcze IIp Retoryka - o skutecznym komunikowaniu się |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim od podstaw IIp Przedmioty obieralne - Konweratorium językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów/studentek z podstawowymi pojęciami retoryki we współczesnym ujęciu francuskiej analizy dyskursu. Zajęcia będą miały w dużej mierze charakter praktyczny i będą się opierały na analizie autentycznych przykładów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów/studentek z podstawowymi pojęciami retoryki we współczesnym ujęciu francuskiej analizy argumentacji w dyskursie (R. Amossy, M. Doury, Ch. Plantin), gdzie jest ona rozumiana jako sztuka wywierania wpływu na rozmówcę za pomocą słowa. Poruszymy m.in. takie zagadnienia, jak: rodzaje argumentów i tropów, wizerunek nadawcy (etos) i odbiorcy (sposoby konstruowania audytorium w wypowiedzi), wywieranie wpływu za pomocą emocji (patos), różne formy dyskursu argumentacyjnego (od konsensusu do polemiki). Zajęcia będą miały w dużej mierze charakter praktyczny i będą się opierały na analizie autentycznych przykładów. Przyjrzymy się różnym gatunkom wypowiedzi publicznej, m.in. dyskursowi polemicznemu w mediach społecznościowych i podczas manifestacji oraz dyskursowi politycznemu ze względu na wybory prezydenckie we Francji w kwietniu 2022 r. W założeniu zajęcia będą się odbywały w języku francuskim. Stopień trudności lektur i przykładów zostanie jednak dostosowany do stopnia opanowania języka wśród uczestników/uczestniczek zajęć. Możliwe jest także uzupełnienie lektur francuskojęzycznych tekstami w języku polskim. |
Literatura: |
Bibliografia w jęz. francuskim: Amossy, R. (2000), L’argumentation dans le discours, Paris: Nathan. Bonhomme, M. (1998), Les figures clés du discours, Paris: Seuil (coll. Mémo). Doury, M. (2016), Argumentation. Analyser textes et discours, Paris: Armand Colin. Micheli, R. (2014), Les émotions dans le discours, Bruxelles–Paris: De Boeck – Duculot. Plantin, Ch. (1996), L’argumentation, Paris: Seuil (coll. Mémo). Plantin, Ch. (2016), Dictionnaire de l’argumentation. Une introduction aux études d’argumentation, Lyon: ENS Éditions (coll. Langages). |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: - zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, w szczególności w zakresie retoryki (argumentacji) (K_W03); - ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarze języka, zwłaszcza w komunikowaniu publicznym (dyskurs medialny, polityczny, media społecznościowe…) (K_W04); - ma elementarną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie i najnowszych osiągnięciach w tej dyscyplinie we Francji i w krajach francuskiego obszaru językowego, w szczególności w dziedzinie analizy argumentacji w dyskursie (K_W06); - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01); - rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium śródsemestralne. - Przygotowana w 2-osobowym zespole praca na koniec semestru polegająca na analizie autentycznej wypowiedzi ustnej lub pisemnej ze względu na zastosowane środki retoryczne oraz ustnym przedstawieniu wyników grupie. Praca ma formę prezentacji multimedialnej (PowerPoint) z załączonym konspektem wystąpienia. - Limit nieobecności: 2. Ocena na koniec semestru: średnia ocen uzyskanych z kolokwium i prezentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.