Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia-ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DX2O-PSYCH-CW.
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia-ćwiczenia
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
Przedmioty metodyczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych.

Pełny opis:

Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. Kolejne zagadnienia: Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela języka rola i powinności nauczyciela jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy; trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe; radzenie sobie ze stresem; uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych; uczeń jako członek grupy – popularność a pozycja w grupie, akceptacja i odrzucenie przez rówieśników; uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze; rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania w rodzinie; czynniki wpływające na postrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów, budowanie relacji nauczyciel-uczeń i rola komunikacji w tym procesie; współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną).

Szczegółowy program ćwiczeń zostanie podany na pierwszych zajęciach.

Literatura:

Wybrane lektury:

1. Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.

2. Kowalik, S. (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. McKay M., Davis M., Fanning P. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2016). Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Zimbardo, P. G., R. L. Johnson McCann, V. (2021), Psychologia: kluczowe koncepcje, t. 1: Podstawy psychologii, przeł., Gruszka-Gosiewska, A., Karwowska, D., Wojciechowski, A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczegółowy spis tekstów obowiązkowych zostanie podany na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie:

1. podstawowe pojęcia psychologii (B.1.W.1)

2. różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W.1)

3. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny) (B.1.W2.)

4. dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania (B.1.W2.)

5. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim (B.1.W3.)

6. proces uczenia się: modele uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, bariery i trudności w procesie komunikowania się (B.1.W4.)

7. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5.)

Po ukończeniu zajęć student potrafi:

1. obserwować procesy rozwojowe uczniów szkoły podstawowej (B.1.U1.)

2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.)

3. skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.)

4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.)

5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów szkoły podstawowej w procesie uczenia się (B.1.U5.)

6. identyfikować potrzeby uczniów szkoły podstawowej w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6.)

7. radzić sobie ze stresem (B.1.U7.)

Po ukończeniu zajęć student jest gotów do:

1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1.)

2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych typowych dla szkoły podstawowej (B.1.K2.)

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę z zajęć składają się wyniki z 2 testów cząstkowych.

Jednym z warunków zaliczenia jest przygotowanie 2 prezentacji na temat "mitów" psychologii popularnej.

Obowiązkowa jest uważna lektura tekstów omawianych podczas zajęć. Nieprzeczytanie tekstu przed zajęciami jest równoważne z nieobecnością. Na początku każdych zajęć mogą zostać przeprowadzone krótkie (10 min.) testy pisemne sprawdzające, czy uczestnicy przeczytali teksty obowiązkowe.

Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Klik
Prowadzący grup: Marcin Klik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Klik
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)