Psychologia-ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DX2O-PSYCH-CW. |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia-ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. Kolejne zagadnienia: Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela języka rola i powinności nauczyciela jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy; trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe; radzenie sobie ze stresem; uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych; uczeń jako członek grupy – popularność a pozycja w grupie, akceptacja i odrzucenie przez rówieśników; uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze; rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania w rodzinie; czynniki wpływające na postrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów, budowanie relacji nauczyciel-uczeń i rola komunikacji w tym procesie; współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną). Szczegółowy program ćwiczeń zostanie podany na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Wybrane lektury: 1. Jagieła, J. (2004). Gry psychologiczne w szkole. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli. 2. Kowalik, S. (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. McKay M., Davis M., Fanning P. (2005). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2016). Psychologia: podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Zimbardo, P. G., R. L. Johnson McCann, V. (2021), Psychologia: kluczowe koncepcje, t. 1: Podstawy psychologii, przeł., Gruszka-Gosiewska, A., Karwowska, D., Wojciechowski, A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Szczegółowy spis tekstów obowiązkowych zostanie podany na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie: 1. podstawowe pojęcia psychologii (B.1.W.1) 2. różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W.1) 3. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny) (B.1.W2.) 4. dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania (B.1.W2.) 5. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim (B.1.W3.) 6. proces uczenia się: modele uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, bariery i trudności w procesie komunikowania się (B.1.W4.) 7. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5.) Po ukończeniu zajęć student potrafi: 1. obserwować procesy rozwojowe uczniów szkoły podstawowej (B.1.U1.) 2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.) 3. skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.) 4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4.) 5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów szkoły podstawowej w procesie uczenia się (B.1.U5.) 6. identyfikować potrzeby uczniów szkoły podstawowej w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6.) 7. radzić sobie ze stresem (B.1.U7.) Po ukończeniu zajęć student jest gotów do: 1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1.) 2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych typowych dla szkoły podstawowej (B.1.K2.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę z zajęć składają się wyniki z 2 testów cząstkowych. Jednym z warunków zaliczenia jest przygotowanie 2 prezentacji na temat "mitów" psychologii popularnej. Obowiązkowa jest uważna lektura tekstów omawianych podczas zajęć. Nieprzeczytanie tekstu przed zajęciami jest równoważne z nieobecnością. Na początku każdych zajęć mogą zostać przeprowadzone krótkie (10 min.) testy pisemne sprawdzające, czy uczestnicy przeczytali teksty obowiązkowe. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klik | |
Prowadzący grup: | Marcin Klik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.