MET: Dydaktyka języków obcych 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ2O-MET-DJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MET: Dydaktyka języków obcych 1 |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Przedmioty metodyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka francuskiego w przedszkolu oraz klasach 1-3 szkoły podstawowej. Słuchacze zostaną zapoznani z dokumentami regulującymi pracę nauczyciela języka obcego w przedszkolu i szkole podstawowej. Przeanalizują profil psychopedagogiczny tych uczniów w kontekście procesu uczenia się i nauczania języków obcych. Zostaną zapoznani z technikami pracy na zajęciach z języka obcego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. dowiedzą się również jak wybierać podręczniki dostosowane do tych grup wiekowych. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Polskie i europejskie akty legislacyjne dotyczące przedszkolnego i wczesnoszkolnego nauczania języków obcych. 2. Na czym polega przedszkolne i wczesnoszkolne kształcenie językowe? 3. Cele i treści kształcenia językowego w przedszkolu. 4. Profil psychpedagogiczny przedszkolaka w kontekście uczenia się i nauczania języków obcych. 5. Zajęcia językowe w przedszkolu – scenariusz zajęć. 6. Materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach w przedszkolu. 7. Cele i treści kształcenia językowego w klasach 1-3 SP. 8. Profil psychpedagogiczny ucznia pierwszych klas SP w kontekście uczenia się i nauczania języków obcych. 9. Gry i zabawy we wczesnoszkolnej nauce języka obcego. 10. Rozwijanie kompetencji receptywnych w języku obcym w klasach 1-3 SP. 11. Rozwijanie kompetencji produktywnych w języku obcym w klasach 1-3 SP 12. Nauczanie słownictwa i gramatyki w klasach 1-3 SP. 13. Kryteria wyboru podręcznika do nauki języka francuskiego w klasach 1-3 SP. 14. Przegotowywanie lekcji języka francuskiego w klasach 1-3 SP. |
Literatura: |
• Gaonac’h, D., 2006, L’enseignement précoce d’une langue étrangère : le point de vue de la sociolinguistique, Hachette FLE, Paris. • Kotarba, M., 2007, Przedszkolak, język obcy i … ty. Metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach., Wyd. Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk. • Pamuła, M., 2006, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. • Pamuła-Behrens, M., 2012, Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków. • Vanthier, H., 2009, L’enseignement aux enfants en classe de langue, Clé International, Paris. |
Efekty uczenia się: |
Student: • zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane w glottodydaktyce; oraz rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki (K_W03); • ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą przedszkolnego i wczesnoszkolnego kształcenia językowego (K_W04); • ma elementarną wiedzę o kierunkach badań i o najnowszych osiągnięciach w glottodydaktyce (K_W06); • potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym nowoczesnych technologii informacyjnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi (KU_01); • posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu glottodydaktyki(KU_02); • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i metodyki nauczania języków obcych - w typowych sytuacjach profesjonalnych (KU_04); • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (KK_01); • umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (KK_02); • potrafi dokonać wzajemnej ewaluacji z poszanowaniem godności i uczuć członków grupy (KK_03); • potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (KK_05); • prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonaniem zawodu (KK_06). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest: • aktywny udział w zajęciach; • realizacja projektu dydaktycznego; • uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.