Seminarium magisterskie I : Od analizy dyskursu do teorii interakcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1W-SM-016 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie I : Od analizy dyskursu do teorii interakcji |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Seminarium magisterskie dotyczy wybranych problemów z dziedziny teorii wypowiadania, analizy dyskursu oraz teorii interakcji. Założeniem jest opis wybranych zagadnień na podstawie prac językoznawców oraz próbki analiz na korpusach tekstowych. W zależności od zainteresowań magistrantów rozwinięte będą różne tematy związane z pragmatyką : teoria aktów mowy, analiza argumentacyjna ze szczególnym uwzględnieniem roli konektorów, charakterystyka dialogu z punktu widzenia relacji pomiędzy jego uczestnikami, teoria uprzejmości, zasady uprzejmości według G. Leecha. Ważną częścią seminarium jest też przygotowanie do redakcji pracy magisterskiej : omówienie jej głównych części, uzgodnienie strony formalnej pracy (przypisy, bibliografia). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem seminarium jest połączenie dwóch dziedzin badań językoznawczych. Zaczniemy od podstawowych pojęć analizy dyskursu : teorii aktów mowy, klasyfikacji aktów mowy, sposobów realizacji aktów pośrednich i bezpośrednich. Następnie omówimy teorię argumentacji i zasady funkcjonowania konektorów. W drugiej części seminarium zajmiemy się teorią interakcji. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się : podstawy teoretyczne, między innymi teoria twarzy E.Goffmana, model aktów zagrażających twarzy P.Browni S. Levinsona, jego rozszerzona wersja opisana przez C.Kerbrat- Orecchioni uwzględniająca również akty schlebiające np. wzmacniające pozytywny wizerunek rozmówców. Przygotowaniem do analizy praktycznej będzie przedstawienie sytuacji komunikacyjnej, struktury interakcji i typologii oraz różnic kulturowych, które mogą wpływać na przebieg interakcji. |
Pełny opis: |
Pełny opis 1.Specyfika pracy magisterskiej w dziedzinie językoznawstwa romańskiego 2. Podstawowe zasady redakcji pracy magistrskiej 3. Redagowanie pracy magisterskiej w świetle prawa autorskiego1. 4. Teoria aktów mowy 5. Klasyfikacje aktów mowy według J. Austina i J. Searle’a 6. Analiza realizacji wybranych aktów mowy w dyskursie 7. Analiza dyskursu w ujęciu szkoły francuskiej 8. Teoria argumentacji według O. Ducrota i J.-Cl. Anscombre’a 9. Funkcjonowanie konektorów w dyskursie 10. Zasada kooperacji i maksymy konwersacyjne P.H. Grice’a 11. Struktura i charakterystyka interakcji według V. Traverso 12. Teoria twarzy E.Goffmana i jej konsekwencje dla badania interakcji 10. Model P. Brown i S. Levinsona oraz jego rozwinięcie w koncepcji C.Kerbrat-Orecchioni 11. Maksymy grzecznościowe wedlug G. Leecha 12. Zastosowanie pojęć właściwych dla teorii interakcji w analizie konkretnych korpusów dialogowych |
Literatura: |
Literatura: Charaudeau P., Maingueneau D. (red.) (2002) Dictionnaire d’analyse du discours, Paris, Seuil. Ducrot et al. (1980) Les mots du discours, Paris, Les éditions du Minuit. Grice H.P. (1975) Logique et conversation, in : Communications 30, p. 57-72. Kerbrat-Orecchioni C. (1994) Les interactions verbales, tome III, Paris, Armand Colin. Plantin Ch. (1990) Essai sur l’argumentation, Paris, Editions Kimé. Riegel M., Pellat J.-Ch., Rioul R. (1994) Grammaire méthodique du français, Paris, PUF. Searle J. (1969) Les actes de langage. Essai de philosophie du langage, trad. Fr. 1972, Fermann, Paris. Traverso V. ( 2007) L’analyse des conversations, Paris, Armand Colin. Vion R. (1992) La communication verbale, Paris, Hachette. |
Efekty uczenia się: |
1) ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa, a w szczególności językoznawstwa francuskiego, jego miejscu i znaczeniu w systemie nauk oraz o jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W08) 2) ma pogłębioną wiedzę morfosyntaktyczną, ortograficzną, semantyczną, fonologiczną i stylistyczną w zakresie języka francuskiego (K_W10) 3) posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji naukowej i przygotowania własnych prac naukowych z zakresu filologii francuskiej (K_U02) |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w seminarium wybór tematu pracy magisterskiej systematyczne prezentacje na temat gromadzonej literatury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.