Seminarium magisterskie : Wokół kompetencji w glottodydaktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1W-SM-018 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie : Wokół kompetencji w glottodydaktyce |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium ma na celu uwrażliwienie studentów zainteresowanych badaniami glottodydaktycznymi na różnorodność kompetencji rozwijanych i używanych w procesie dydaktycznym. |
Skrócony opis: |
Seminarium jest poświęcone refleksji i badaniom nad używaniem, rozwijaniem i ewaluacją różnorodnych kompetencji zarówno uczącego się, jak i nauczyciela. Pośród analizowanych kompetencji znajdą się kompetencje ogólne, językowe, a także kompetencje interkulturowa, różnojęzyczna i różnokulturowa . W przypadku nauczyciela uwaga poświęcona zostanie dodatkowo kompetencjom metodycznym, pedagogicznym i interpersonalnym. Jednym z głównych celów seminarium jest analiza oraz przeprowadzenie badania w odniesieniu do wybranych kompetencji. W ramach przygotowania pracy magisterskiej studenci zapoznają się z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi na gruncie nauk pedagogicznych oraz przeprowadzą badanie. |
Pełny opis: |
Przedmiotem analizy będą między innymi następujące zagadnienia: • kompetencje ogólne jako podstawa dla rozwijania kompetencji językowych (rola wiedzy, umiejętności praktycznych, uwarunkowań osobowościowych i umiejętności uczenia się w procesie dydaktycznym) • metody rozwijania i ewaluacji kompetencji lingwistycznej, socjolingwistycznej i pragmatycznej. • kompetencja interkulturowa, różnokulturowa i różnojęzyczna – specyfika, trudności i wyzwania, role uczniów i nauczyciela. • kompetencje zawodowe nauczyciela – między teorią a praktyką w kształceniu nauczycieli, osobiste teorie nauczycieli. • zagadnienia związane z metodologią badań glottodydaktycznych: definiowanie obszaru badawczego, formułowanie problemu badawczego, celowość/brak celowości i zasady formułowania hipotezy badawczej, określanie zmiennych i ich wskaźników, świadomość istnienia i określanie roli zmiennych pośredniczących (interweniujących), zasady dotyczące stosowania różnych metod i technik badawczych (obserwacja, wywiad, ankieta, socjometria). Szczegółowa tematyka zajęć będzie również uzależniona od naukowych zainteresowań magistrantek/magistrantów. |
Literatura: |
Beacco J.-C., L’approche par compétences dans l’enseignement des langues, Didier, 2007. Cadre Européen Commun de référence pour les langues, Strasbourg : Conseil de l'Europe, 2001. Defays J.-M., Enseigner le français langue étrangère et seconde. Approche humaniste de la didactique des langues et des cultures, Ed. Mardaga, 2018. Komorowska H. (red.), Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Warszawa : Łośgraf, 2011. Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Sujecka-Zając J., Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Werset / Instytut Romanistyki UW, 2016. Szymankiewicz K., Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja - Uczenie się - Rozwój., Lublin - Warszawa: Werset, 2017. Szymankiewicz K., Zając J. (red.), Développer les compétences multiples chez l’apprenant et chez l’enseignant en classe de FLE, Warszawa: Instytut Romanistyki, 2010. Werbińska D., Skuteczny nauczyciel języka obcego, Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 2006. Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., Metodologia badań glottodydaktycznych, Avalon, 2010. Zawadzka E., Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków: Impuls, 2004. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu I roku seminarium magistranci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne. Student: • ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01) • zna na poziomie rozszerzonym pojęcia i terminologię używane do opisu języka i metodyki nauczania języków obcych, rozumie ich usytuowanie w relacji do innych dziedzin humanistyki (K_W03) • ma pogłębioną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie i metodyce nauczania języków obcych i o najnowszych osiągnięciach w tych dziedzinach (K_W06) • zna francuskie słownictwo specjalistyczne z zakresu różnych dziedzin (K_W12) • K_U02 - posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji naukowej i przygotowania własnych prac naukowych z zakresu filologii romańskiej - K_U03 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności i kierowania własną karierą zawodową; umie projektować i prezentować badania naukowe w kontekście przygotowania pracy magisterskiej - K_U06 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania - K_U08 - umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych - K_U13 - potrafi przeprowadzić badanie naukowe w zakresie jednej z dyscyplin: literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, językoznawstwa, glottodydaktyki - K_U15 - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi - K_K01 - dokonuje regularnej autorefleksji, dzięki czemu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności, jak również potrafi doradzać innym w zakresie ww. kompetencji - K_K05 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania - K_K06 - prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem - K_K09 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze), analiza lektur, aktywny udział w zajęciach, przygotowanie referatu, przedstawienie konspektu oraz wstępnej bibliografii do pracy magisterskiej w drugim semestrze (część merytoryczna i badawcza). Warunkiem uczestnictwa w zajęciach i otrzymania obecności jest zasłanianie nosa i ust maseczką, zgodnie z przepisami zarządzenia nr 112. W semestrze zimowym 2021/2022 dyżur prowadzącej będzie odbywał się we wtorki 13:30-14:30 / w semestrze letnim 2021/2022 we wtorki 15:00-16:00 stacjonarnie w sali 3036, w przypadku trybu zdalnego nauczania - na platformie ZOOM po wcześniejszym umówieniu sie mailowym najpóźniej do godz. 19:00 poprzedniego dnia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.