Seminarium magisterskie : Budowanie wspierającego środowiska uczenia (się) – (post)pandemiczne wyzwania dla glottodydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D1W-SM-019 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie : Budowanie wspierającego środowiska uczenia (się) – (post)pandemiczne wyzwania dla glottodydaktyki |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest do osób, które interesują się glottodydaktyką w sposób naukowy, uczestniczył w ścieżce metodycznej w pierwszym cyklu kształcenia luba mają własne doświadczenie nauczycielskie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu pogłębienie wybranych zagadnień glottodydaktycznych, które są zwłaszcza związane z trudnym doświadczeniem nauki w trybie zdalnej w szkołach i na uczelniach wyższych. Jak w kontekście nauki zdalnej budować wspierające środowisko uczenia się? Jak wspomóc rozwijanie relacji i realizowanie wysokich ambicji uczniów i uczennic? Jak nie tracić skuteczności dydaktycznej pomimo elektronicznego środowiska uczenia się i nauczania? Uczestnicy seminarium będą zaproszeni do dyskusji oraz do analizy tych aspektów, które wydają im się szczególnie istotne w tym kontekście, co pozwoli na wybór kluczowego zagadnienia do omówienia w pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium w pierwszym roku zajmiemy się następującymi zagadnieniami: 1. Paradygmaty dydaktyki w kontekście nauki w trybie stacjonarnym i zdalnym. 2. Uczenie się w trybie zdalnym - wyniki raportów krajowych, europejskich i światowych. 3. Rola nauczyciela w kontekście pracy zdalnej - czy tylko znajomość technologii jest istotna? 4. Co już wiadomo o istocie nauczania i uczenia się w systemach e-learningowych i hybrydowych? 5. Czym jest wspierające środowisko uczenia się? Jaki może mieć wpływ na skuteczność uczenia się? 6. Rola współpracy uczniowskiej i nauczycielskiej w przyjaznym środowisku uczenia się. 7. Nauczyciel jako mentor i tutor - nowe (?) oblicza skutecznego nauczyciela. 8. Problematyka oceniania w kontekście nauczania zdalnego. 9. Umiejętności uczenia się w środowisku zdalnym - planowanie, wyznaczanie celów, samoregulacja, krytyczne myślenie. 10. Kompetencje XXI wieku a skuteczne uczenie się. 11. Nauczanie i uczenie się języków obcych w zdalnych środowiskach uczenia się - mocne strony i wyzwania. 12. Kompetencje międzykulturowe i różnojęzyczne a format środowiska uczenia się. 13. Rola mediacji w tworzeniu wspierającego środowiska uczenia się. Ponadto uczestnicy seminarium opracują wstępny projekt badania własnego w optyce badań jakościowych oraz zapoznają się ze specyfiką redagowania dyskursu naukowego w pracy naukowej. |
Literatura: |
1. Bożykowski M., Izdebski A., Jasiński M., Konieczna-Sałamatin J. (2021),Raport : Nau-czanie zdalne w czasie pandemii i perspektywa powrotu do normalności. Warszawa: Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Buchner A., Wierzbicka M. (2020),Nauczanie zdalne w czasie, edycja II. CentrumCyfrowe, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [DW 1 maja 2022) 3. Cotton K. (1988),Monitoring Student Learning in the Classroom, Online: https://educationnorthwest.org/sites/default/files/MonitoringStudentLearning.pdf [DW 1 maja 2022] 4. Fulton J., (2019),How to guide and monitor student learning, Online: https://www.classcraft.com/blog/monitoring-student-learning/ 5. Kucharczyk R., Krajka J. (red.)(2021), Neofilolog 57/2, Kształcenie językowe w dobie pandemii, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/issue/view/1878 (DW 1 maja 2022). 6. Gębal P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa: Wydawnictwo PWN. 7. Lebrun M. (1999),Des technologies pour enseigner et apprendre. Bruxelles :De Boeck. 8. Lebrun M. (2005),eLearning pour enseigner et apprendre. Allier pédagogie et technologie. Paris : Academia-Bruylant. 9. Marchand L. (2001),L’apprentissage en ligne au Canada : frein ou innovation pédagogique? In: „Revue des sciences de l’éducation”, 27 (2), 403–419. 10. Pyżalski J. (dir.) (2020),Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.Warszawa: EduAkcja. Ponadto literatura wiążąca się tematycznie z pracami mgr. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/studentka: - wie, na czym polega specyfika glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych jak przeprowadzić glottodydaktyczne postępowanie badawcze; - zna w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki; - zna w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie glottodydaktyki; - zna w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone zagadnienia z zakresu glottodydaktyki; - zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do obszaru glottodydaktyki; - zna w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu glottodydaktyki; - zna w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z kierunkiem studiów; - zna ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej W zakresie umiejętności student/studentka potrafi: - stosować podczas planowania badań złożone koncepcje teoretyczne, właściwe dla glottodydaktyki; - wykorzystywać w badaniach złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie glottodydaktyki; - samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł ; - rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze; - przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia; - stosować pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki; - Stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki. W zakresie kompetencji społecznych student/ka : - dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań; - jest gotów/owa do wykorzystywania kompetencji glottodydaktycznych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego; - potrafi dyskutować z poszanowaniem zdania innych uczestników grupy, - potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej; - jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów - przestrzega zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium magisterskiego jest regularna obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, opracowanie krytyczne lektur, przygotowanie prezentacji tematycznych oraz redagowanie systematyczne kolejnych części pracy mgr. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.