Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie : Budowanie wspierającego środowiska uczenia (się) – (post)pandemiczne wyzwania dla glottodydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2D1W-SM-019
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie : Budowanie wspierającego środowiska uczenia (się) – (post)pandemiczne wyzwania dla glottodydaktyki
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 2 stopień 1 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Seminarium skierowane jest do osób, które interesują się glottodydaktyką w sposób naukowy, uczestniczył w ścieżce metodycznej w pierwszym cyklu kształcenia luba mają własne doświadczenie nauczycielskie.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu pogłębienie wybranych zagadnień glottodydaktycznych, które są zwłaszcza związane z trudnym doświadczeniem nauki w trybie zdalnej w szkołach i na uczelniach wyższych. Jak w kontekście nauki zdalnej budować wspierające środowisko uczenia się? Jak wspomóc rozwijanie relacji i realizowanie wysokich ambicji uczniów i uczennic? Jak nie tracić skuteczności dydaktycznej pomimo elektronicznego środowiska uczenia się i nauczania? Uczestnicy seminarium będą zaproszeni do dyskusji oraz do analizy tych aspektów, które wydają im się szczególnie istotne w tym kontekście, co pozwoli na wybór kluczowego zagadnienia do omówienia w pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Podczas seminarium w pierwszym roku zajmiemy się następującymi zagadnieniami:

1. Paradygmaty dydaktyki w kontekście nauki w trybie stacjonarnym i zdalnym.

2. Uczenie się w trybie zdalnym - wyniki raportów krajowych, europejskich i światowych.

3. Rola nauczyciela w kontekście pracy zdalnej - czy tylko znajomość technologii jest istotna?

4. Co już wiadomo o istocie nauczania i uczenia się w systemach e-learningowych i hybrydowych?

5. Czym jest wspierające środowisko uczenia się? Jaki może mieć wpływ na skuteczność uczenia się?

6. Rola współpracy uczniowskiej i nauczycielskiej w przyjaznym środowisku uczenia się.

7. Nauczyciel jako mentor i tutor - nowe (?) oblicza skutecznego nauczyciela.

8. Problematyka oceniania w kontekście nauczania zdalnego.

9. Umiejętności uczenia się w środowisku zdalnym - planowanie, wyznaczanie celów, samoregulacja, krytyczne myślenie.

10. Kompetencje XXI wieku a skuteczne uczenie się.

11. Nauczanie i uczenie się języków obcych w zdalnych środowiskach uczenia się - mocne strony i wyzwania.

12. Kompetencje międzykulturowe i różnojęzyczne a format środowiska uczenia się.

13. Rola mediacji w tworzeniu wspierającego środowiska uczenia się.

Ponadto uczestnicy seminarium opracują wstępny projekt badania własnego w optyce badań jakościowych oraz zapoznają się ze specyfiką redagowania dyskursu naukowego w pracy naukowej.

Literatura:

1. Bożykowski M., Izdebski A., Jasiński M., Konieczna-Sałamatin J. (2021),Raport : Nau-czanie zdalne w czasie pandemii i perspektywa powrotu do normalności. Warszawa: Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego.

2. Buchner A., Wierzbicka M. (2020),Nauczanie zdalne w czasie, edycja II. CentrumCyfrowe, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ [DW 1 maja 2022)

3. Cotton K. (1988),Monitoring Student Learning in the Classroom, Online: https://educationnorthwest.org/sites/default/files/MonitoringStudentLearning.pdf [DW 1 maja 2022]

4. Fulton J., (2019),How to guide and monitor student learning, Online: https://www.classcraft.com/blog/monitoring-student-learning/

5. Kucharczyk R., Krajka J. (red.)(2021), Neofilolog 57/2, Kształcenie językowe w dobie pandemii, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/issue/view/1878 (DW 1 maja 2022).

6. Gębal P., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

7. Lebrun M. (1999),Des technologies pour enseigner et apprendre. Bruxelles :De Boeck.

8. Lebrun M. (2005),eLearning pour enseigner et apprendre. Allier pédagogie et technologie. Paris : Academia-Bruylant.

9. Marchand L. (2001),L’apprentissage en ligne au Canada : frein ou innovation pédagogique? In: „Revue des sciences de l’éducation”, 27 (2), 403–419.

10. Pyżalski J. (dir.) (2020),Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.Warszawa: EduAkcja.

Ponadto literatura wiążąca się tematycznie z pracami mgr.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student/studentka:

- wie, na czym polega specyfika glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych jak przeprowadzić glottodydaktyczne postępowanie badawcze;

- zna w pogłębionym stopniu terminologię ogólną i szczegółową z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone zagadnienia z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do obszaru glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu wybrane szczegółowe fakty, procesy i zjawiska z zakresu glottodydaktyki;

- zna w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z kierunkiem studiów;

- zna ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady prawa autorskiego i własności intelektualnej

W zakresie umiejętności student/studentka potrafi:

- stosować podczas planowania badań złożone koncepcje teoretyczne, właściwe dla glottodydaktyki;

- wykorzystywać w badaniach złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie glottodydaktyki;

- samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł ;

- rozpoznawać, analizować w pogłębionym stopniu i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną i złożoną terminologię oraz właściwe metody i techniki badawcze;

- przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i złożonych ujęć teoretycznych, oraz argumentować w pogłębionym stopniu przyjęty punkt widzenia;

- stosować pogłębioną wiedzę z zakresu glottodydaktyki;

- Stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie glottodydaktyki.

W zakresie kompetencji społecznych student/ka :

- dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań;

- jest gotów/owa do wykorzystywania kompetencji glottodydaktycznych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego;

- potrafi dyskutować z poszanowaniem zdania innych uczestników grupy,

- potrafi redagować swoją prace magisterską z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej;

- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając w pogłębiony sposób z różnych form i i mediów

- przestrzega zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia seminarium magisterskiego jest regularna obecność na zajęciach, udział w dyskusjach, opracowanie krytyczne lektur, przygotowanie prezentacji tematycznych oraz redagowanie systematyczne kolejnych części pracy mgr.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)