MET-DJF: Tworzenie materiałów dydaktycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D2-MET-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | MET-DJF: Tworzenie materiałów dydaktycznych |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Przedmioty dla studiów dziennych Przedmioty profilu metodycznego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są skierowane do studentów modułu metodycznego. Ich celem jest przygotowanie do wykorzystywania i samodzielnego tworzenia różnych rodzajów materiałów w nauczaniu języka francuskiego jako obcego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do wykorzystywania i samodzielnego tworzenia materiałów w dydaktyce języka francuskiego jako obcego. Przedmiotem refleksji będą trzy grupy materiałów: autentyczne, quasi-autentyczne, dydaktyczne. Praktyczne zadania będą dotyczyć różnych gatunków w obrębie każdej z trzech grup. Studenci poznają zasady pracy z nimi oraz będą rozwijać umiejętność ich modyfikowania i wykorzystywania podczas zajęć językowych, a także samodzielnie je tworzyć. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będą następujące tematy i zagadnienia szczegółowe. 1. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje dotyczące materiałów wykorzystywanych w dydaktyce języków obcych: materiały autentyczne, quasi-autentyczne, dydaktyczne; materiały pisane, ustne, wizualne, elektroniczne; typy materiałów dydaktycznych (preparowanych); 2. Funkcje różnych typów materiałów: dotyczące nauki języka, socjokulturowe, pedagogiczne, związane z rozwijaniem kompetencji ogólnych (savoir-être, savoir-apprendre) i in.; 3. Zasady i praktyczne działania związane z wykorzystaniem następujących materiałów: a) Przedmiot b) Broszura, prospekt, bilet itd. c) Zdjęcie d) Strona internetowa instytucji, przedsiębiorstwa itd. e) Artykuł prasowy niespecjalistyczny f) Artykuł popularnonaukowy/naukowy g) Tekst literacki h) Piosenka i) Materiał video j) Materiały ludyczne k) Testy on-line 4. Ocena podręczników do nauki języka francuskiego jako obcego pod kątem zawartych w nich materiałów (kryterium możliwości rozwijania różnych kompetencji, możliwość wykorzystania materiałów na danym poziomie językowym, walory pedagogiczne itd.) 5. Dylematy związane z wykorzystaniem materiałów autentycznych i dydaktycznych (preparowanych) w dydaktyce języków obcych: wrażenie obcości, tzw. sztuczność kontekstu, łączenie obu typów itd. |
Literatura: |
BERTOCCHINI P., COSTANZO E. (2020), Manuel de formation pour le professeur de FLE, Clé International, Paris. FENNER A.-B., NEWBY D. (2002), Réflexion sur la conception de supports dans les manuels en Europe: la mise en œuvre des principes d’authenticité, d’autonomie de l’apprenant et de sensibilisation à la culture, Les Éditions du Conseil de l’Europe, Strasbourg. FIEVET M. (2019), Littérature en classe de FLE – Techniques et pratiques de classe, Clé International, Paris. GANEA A. (2014), « L’exploitation des ressources authentiques virtuelles dans l’enseignement du français langue étrangère », Synergies Roumanie, 9/2014, 43-51. KARPIŃSKA-SZAJ K. (2006), « Apprendre à surveiller sa lecture », Synergies Pologne, 3/2006, 35-42. MANGENOT F. (2006), Internet et la classe de langue – Techniques et pratiques de classe, Clé International. SMUK M. (2019). « De variables influençant la lecture en langue étrangère » [in :] Sokołowicz M., Zatorska I. (red.). Quand regarder fait lire. Nouveaux défis dans l’enseignement des littératures de langue français, Série « Pluralités européennes » 1/27, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 26-36. WEISS F. (1983), Jeux et activités communicatives dans la classe de langue, Hachette, Paris. ZAJĄC J. (2006), « Varier les pratiques de lecture en langue étrangère », Synergies Pologne, 3/2006, 25-33. http://franc-parler.fipf.org/ |
Efekty uczenia się: |
Student zna: -w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01) - w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone procesy zachodzące w języku i literaturze w krajachfrancuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W03) -w pogłębionym stopniu tendencje, kierunki i metodologie badawcze w zakresie badań nad językiem i literaturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W04) -w pogłębionym stopniu funkcje języka oraz społeczne i kulturowe aspekty jego użycia w zróżnicowanych, także nietypowych sytuacjach komunikacyjnych, w tym w komunikacji międzykulturowej (K_W07) -w pogłębionym stopniu zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości związanych z kierunkiem studiów (K_W12) Student potrafi: -stosować podczas planowania badań złożone koncepcje teoretyczne, właściwe dla językoznawstwa i literaturoznawstwa, zwłaszcza francuskiego (K_U01) -wykorzystywać w badaniach złożone umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod i technik badawczych oraz opracowywanie i prezentowanie wyników podczas przygotowywania własnych prac w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U02) - samodzielnie zdobywać wiedzę i planować własne uczenie się, ukierunkowywać innych w tym zakresie oraz rozwijać złożone umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U03) -pracować w grupie, kierować pracą zespołu, także w kontekście różnokulturowym, stawiając czoła K_U04 -stosować złożone techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie (K_U13) Student jest gotów do: -krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, jak również dokonywania modyfikacji i korekt postaw i zachowań (K_K01) -myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K02) -otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych i rozumienia ich etycznego wymiaru (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć studenci przygotowują (indywidualnie lub w zespołach) praktyczne zadania związane z różnymi materiałami stosowanymi w dydaktyce języków obcych oraz samodzielnie tworzą autorskie materiały. Kolokwium końcowe – organizowane na przedostatnich zajęciach – ma na celu sprawdzenie praktycznych umiejętności zdobytych podczas zajęć. Warunkiem zaliczenia zajęć jest systematyczne wykonywanie zadań cząstkowych i zaliczenie końcowego kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wojakowska | |
Prowadzący grup: | Marta Wojakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wojakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.