Seminarium magisterskie II : Dynamika znaczenia : słowo w dyskursie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-2D2W-SM-017 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie II : Dynamika znaczenia : słowo w dyskursie |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Semestr czwarty seminarium jest kontynuacją problematyki podjętej w poprzednich semestrach. Omawiane zagadnienia będą już bardziej ukierunkowane na potrzeby konkretnych tematów prac magisterskich, ze szczególnym uwzględnieniem metod badawczych głównie tzw. semantyki dyskursu odwołującej się do francuskiej szkoły analizy dyskursu. |
Pełny opis: |
Przedmiotem analizy będzie sposób mówienia o świecie, wydarzeniach, o różnych problemach społeczno-politycznych itp., który ukazuje punkt widzenia, system wartości, ideologię, jak również emocje użytkowników języka. Podkreślona zostanie kluczowa rola kontekstu w kształtowaniu znaczenia używanych środków językowych oraz strategii dyskursywnych, rola przeformułowań, ukierunkowanie argumentacyjne słów i wypowiedzi ich subiektywność i wartościowanie. Wszystkie te problemy zostaną zilustrowane na konkretnych dyskursach: medialnym, politycznym oraz na wypowiedziach zwykłych użytkowników m.in. w mediach społecznościowych. |
Literatura: |
Bibliografia podstawowa Charaudeau, P., Maingueneau, D. (dir.), 2002, Dictionnaire de l’analyse du discours, Paris, Seuil. Kerbrat-Orecchioni, C., 1980, L’énonciation. De la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin. Krieg-Planque, A., 2013, « Polyphonie, dialogisme, interdiscours : l’ouverture du discours » in : A. Krieg-Planque, Analyser les discours institutionnels, Paris, Armand Colin, p. 186-214. Moirand, S., 2007, Le discours de la presse quotidienne, Paris, P.U.F. Moirand, S., Reboul-Touré, S., 2016, « Nommer les événements à l’épreuve des mots et de la construction du discours », Langue Française n.188, p.105-120. Czasopisma naukowe : Argumentation et Analyse du discours, 2016, La nomination et ses enjeux socio-politiques, no 17,en ligne. Langages, (2018), Vers une sémantique discursive : propositions théoriques et méthodologiques, no 210. |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student powinien posiadać następującą wiedzę : K_W01- ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych,a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych,a w szczególności nauk filologicznych K_W08 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i romańskiego K_W11 - zna szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich K_W15 - zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi K_W16 - posiada podstawy wiedzy o wykorzystaniu zdobywanej wiedzy i umiejętności w planowaniu rozwoju zawodowego Umiejętności : K_U03 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności i kierowania własną karierą zawodową; umie projektować i prezentować badania naukowe w kontekście przygotowania pracy magisterskiej K_U06 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania K_U08 - umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13 - potrafi przeprowadzić badanie naukowe w zakresie jednej z dyscyplin: literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, językoznawstwa, glottodydaktyki K_U15 - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi Kompetencje społeczne: K_K01 - dokonuje regularnej autorefleksji, dzięki czemu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności, jak również potrafi doradzać innym w zakresie ww. kompetencji K_K05 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_K06 - prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem K_K09 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
-uczestnictwo w zajęciach : dopuszczalne 2 nieobecności, -systematyczna praca nad wybranym zagadnieniem pracy magisterskiej, -przedstawianie wyników badań w formie prezentacji na zajęciach oraz oddawanie fragmentów pracy w formie pisemnej. -napisanie pracy magisterskiej. W sem. letnim 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do Internetu, mikrofon i kamerka. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.