Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny : Jak się (nie)uczyć?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-2DXW-WM-JSNU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny : Jak się (nie)uczyć?
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 2 stopień 1 rok
Plan 2 stopień 2 rok
Przedmioty obieralne - Wykład monograficzny
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami skutecznego uczenia się, a zwłaszcza stawienie czoła popularnym stereotypom, teoriom subiektywnym i uproszczeniom związanym z tym obszarem.

Skrócony opis:

W wyniku realizacji przedmiotu Student:

- pozna wybrane zagadnienia dotyczące uczenia się, a zwłaszcza główne stereotypy, uproszczenia i teorie subiektywne dotyczące tego obszaru;

- pozna i zrozumie ich źródła oraz przyczyny ich popularności;

- pozna i zrozumie konsekwencje błędów popełnianych podczas uczenia się;

- wzmocni swoją samoświadomość na tym polu (mocne i słabe strony, preferencje poznawcze, blokady itd.);

- będzie bardziej świadomy społecznej wagi zagadnień dotyczących uczenia się, w tym form ich odzwierciedlenia w życiu indywidualnym i społecznym, w różnych kulturach.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć: wokół najbardziej powszechnych prawd i mitów na temat nauczania i uczenia się.

2. Bariery w uczeniu się:

- poznawcze (np. brak wiedzy o uczeniu się),

- afektywne (np. lęk/lękliwość),

- związane z osobowością (np. ekstrawersja/introwersja, sumienność),

- psychospołeczne (np. wpływ społecznych przekonań).

3. Wybrane aspekty i techniki uczenia się:

- warunki efektywnego uczenia się (np. problematyka nauczania dedukcyjnego/indukcyjnego),

- warunki efektywnego przypominania sobie (np. rola ruchu, krzywa efektywności uczenia się, rola przerw),

- wybrane "efekty" związane z uczeniem się (np. efekt Zeigarnik).

4. Teorie subiektywne na temat nauczania i uczenia się:

- źródła ich popularności,

- konsekwencje ich rozpowszechniania.

5. Różne ujęcia zdolności intelektualnych i pojęcia „inteligencja”. Problematyka stylów poznawczych i stylów uczenia się. Style uczenia się a strategie uczenia się.

7. Rola strategii metapoznawczych w społeczeństwach rozwiniętych.

8. Różnice kulturowe w uczenia się w odniesieniu do relacji uczeń- nauczyciel, uczeń-grupa, uczeń-przedmiot.

Literatura:

Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć?, Wyd. Park, Bielsko Biała [dowolne wydanie].

Holmes J. D., Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2019.

Spitzer M., Jak uczy się mózg?, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007.

Smuk M., Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Lublin – Warszawa, 2016.

Smuk M., Teorie obiektywne i subiektywne, Wydawnictwo Werset, 2019 (Rozdziały: „Inteligencja… czyli właściwie co?” i „Bądźmy metapoznawczy!”).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć Student:

- rozumie wybrane uwarunkowania psychologiczne, społeczne i kulturowe uczenia się oraz umie zdefiniować – w ogólnym zarysie – ich źródła i konsekwencje;

- zna wybrane aspekty dotyczące pamięci i problematyki uczenia się (np. czynniki sprzyjające zapamiętywaniu i przypominaniu sobie wiadomości, efekt Zeigarnik, funkcjonowanie pamięci fleszowej itd.);

- zna wybrane ujęcia stylów poznawczych i stylów uczenia się (np. model learning style survey), rozumie różnice między stylami uczenia się a strategiami uczenia się;

- jest bardziej świadomy cech indywidualnych wpływających na uczenie się, np. umie definiować mocne i słabe strony, rozumie przyczyny podstawowych błędów w uczeniu się;

- umie dokonać wyboru adekwatnej techniki uczenia się, w zależności od konkretnej sytuacji;

- umie definiować wybrane bariery podczas uczenia się – o charakterze afektywnym, poznawczym, osobowościowym i psychospołecznym;

- umie zdefiniować strategie metapoznawcze z punktu widzenia uczenia się;

- jest świadomy relacji między uczeniem się a jakością życia indywidualnego i społecznego w danym miejscu;

- rozumie szkodliwość stereotypów i teorii subiektywnych na temat uczenia się i nauczania;

- rozumie konieczność interdyscyplinarnej analizy zagadnień dotyczących uczenia się i nauczania.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest udział w zajęciach (3 nieobecności są dopuszczalne) oraz zaliczenie testu końcowego, liczącego 40 pytań; warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% łącznej liczby punktów.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)