Antropologia kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-AKII-11W |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultury iberyjskiej i iberoamerykańskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 1 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, hispanistycznych wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza ogólna na temat Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium stanowi wprowadzenie w wybrane zagadnienia teoretyczne z zakresu antropologii kultury. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi teoriami i perspektywami analityczno-interpretacyjnymi oraz wypracowanie warsztatu umożliwiającego studentom samodzielną analizę i interpretację zjawisk kulturowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi. W celu zapoznania studentów z przykładowymi zjawiskami kulturowymi Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej na tle głównych nurtów w badaniach nad kulturą, w trakcie zajęć omawianie tekstów teoretycznych zostanie uzupełnione o przykłady zaczerpnięte z iberyjskiego obszaru kulturowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami teoretycznymi i perspektywami analityczno-interpretacyjnymi z zakresu antropologii kultury oraz rozwijanie umiejętności ich praktycznego zastosowania w analizie zjawisk kulturowych Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej. Materiał dydaktyczny uporządkowany jest tematycznie (nie chronologicznie) w celu przedstawienia studentom pojęć analitycznych i perspektyw badawczych w szeroki sposób i tym samym dostarczenie narzędzi do samodzielnej analizy różnorodnych zjawisk społeczno-kulturowych współczesnego świata. Szczególny nacisk zostanie położony na krytyczną lekturę tekstów i odkrywanie możliwości i ograniczeń jakie implikuje stosowanie konkretnych teorii w opisie kulturowej rzeczywistości. Lektura wybranych fragmentów tekstów będzie wzbogacona dodatkowymi materiałami wizualnymi i audiowizualnymi, które będą punktem wyjścia do dyskusji i pogłębionej refleksji na temat omawianych zagadnień. |
Literatura: |
Anderson, Benedict (1997) Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Warszawa. Fundacja im. Stefana Batorego. (fragmenty) Bauman, Zygmunt (2008) „Ponowoczesne przygody ciała”. W: M. Szpakowska (red) Antropologia ciała Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Benedyktowicz, Zbigniew (2000) Portrety "obcego": Od stereotypu do symbolu. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (fragmenty) Biersack, Aletta „Od «nowej ekologii» do nowych ekologii”. W: red. M.. Kempny, E. Nowicka Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa. PWN Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar (fragmenty) Burszta, Wojciech (1998) Antropologia kultury. Tematy, Teorie, interpretacje. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ska. (fragmenty) Butler, Judith (2008) Uwikłani w płeć. Warszawa. Wydawnictwo Krytyka Polityczna (fragmenty) Caillois, Roger (1973) „Teoria święta”. W: Żywioł i ład. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty) Douglas, Mary (2007) Czystość i zmaza. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty) Edensor, Tim (2004) Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (fragmenty) Eliade, Mircea (1970) „Święty obszar i sakralizacja świata. Czas święty i mity”. W: Sacrum, mit, historia. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy (fragmenty) Featherstone, Mike (2008) „Ciało w kulturze konsumpcyjnej” W: M. Szpakowska (red) Antropologia ciała Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Gennep, Arnold van (2005) „Obrzędy przejścia”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW. Goffman, Erving (2005) „Człowiek w teatrze życia codziennego”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW. Hobsbawm, Eric; Ranger, Terence (2008) Tradycja wnaleziona. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (fragmenty) Kroeber, Alfred (2007) „Obszary kulturowe a środowisko”. W: E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii. Warszawa. Wyd. Nauk. PWN. Maffesoli, Michel (2008) Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa. PWN (fragmenty) Mauss, Marcel (1973) „Szkic o darze”. W: Socjologia i antropologia. Warszawa. PWN (fragmenty) Ong, Walter Jackson (2011) „Kolejne cechy charakteryzujące myśli i wyrażenia oralne”; „Pismo przekształca świadomość”, [w:] Oralność i piśmienność. Warszawa. Wydawnictwa UW (fragmenty) Prieur, Annick (2007) „Dominacja i pożądanie. Homoseksualność i konstrukcja męskości w Meksyku”. W: Gender. Perspektywa antropologiczna. Tom 2. Warszawa. Wydawnictwa UW. Oddolne doświadczenia społeczne w perspektywie zewnętrznych rozpoznań, (red.) Tomasz Rakowski, Anna Malewska-Szałygin, Warszawa: IEiAK. Turner, Victor (2004) “Liminalność i communitas”. W: red. M.. Kempny, E. Nowicka Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa. PWN Turner, Victor (2005) „Proces rytualny”. W: Dudzik W. Kanabrodzki M. Kolankiewicz L. Chałupnik A. (red.) Antropologia widowisk zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. Wydawnictwa UW. Whorf, Benjamin Lee (2002) „Nauka a językoznawstwo”; „Języki i logika”. W: Język, myśl, rzeczywistość. Warszawa. KR (fragmenty) Wolf, Naomi (2014) „Mit urody”. Warszawa. Wydawnictwo Czarna Owca (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary nauk o kulturze i religii, właściwe dla studiów iberystycznych; podstawowe zagadnienia kulturoznawstwa krajów hiszpańskojęzycznych (K_W01; K_W03). Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty teoretyczne z obszaru nauk o kulturze i religii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na tematy związane z problematyką nauk o kulturze i religii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów i umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych naukom o kulturze i religii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, encyklopedii, źródeł audio-wizualnych, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych wybranym obszarom nauk o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych naukom o kulturze i religii, właściwych dla studiów hispanistycznych; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu kulturoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07). Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wójtowicz-Wcisło | |
Prowadzący grup: | Marta Wójtowicz-Wcisło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Brylak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Brylak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.