Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Brazylia w kinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-BK-U Kod Erasmus / ISCED: 08.0 / (0220) Nauki humanistyczne
Nazwa przedmiotu: Brazylia w kinie
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zaawansowana znajomość języka portugalskiego. Podstawowe wiadomości na temat kultury, historii i społeczeństwa Brazylii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z różnorodnymi obrazami Brazylii ukazanymi w brazylijskich filmach fabularnych ostatnich dekad (począwszy od lat 60-tych XX w.). Na podstawie wyświetlonych filmów oraz tekstów, dyskutowany będzie szereg zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych dotyczących rożnych okresów w historii Brazylii oraz współczesności.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z różnorodnymi obrazami Brazylii ukazanymi w brazylijskich filmach fabularnych ostatnich dekad (począwszy od lat 60-tych XX w.). Na podstawie wyświetlonych filmów oraz tekstów, dyskutowany będzie szereg zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych dotyczących rożnych okresów w historii Brazylii oraz współczesności.

Studenci zapoznają się również z elementami terminologii, teorii i metodologii z dziedziny filmoznawstwa i kulturoznawstwa.

Lista filmów, z których około 8 zostanie w całości obejrzanych na zajęciach (wybór filmów zostanie przedyskutowany ze studentami na pierwszych zajęciach):

Rio 40 graus (1951, Nelson Pereira dos Santos), Cinco vezes favela (1962, dir. M. Borges, J.P. de Andrade, C. Diegues, M. Farias, L. Hirszman), Vidas Secas (1963, Nelson Pereira dos Santos),Deus e o diabo na terra do sol (1964, dir. Glauber Rocha), Terra em transe (1967, dir. Glauber Rocha), Macunaíma (1969, rez. Joaquim Pedro de Andrade), Bye, bye Brasil (1979, C. Diegues), Pixote, a lei do mais fraco (1981, dir. Hector Babenco), Carlota Joaquina, Princesa do Brasil (1995, dir. Carla Camurati), O que é isso companheiro? (1997, dir. Bruno Barreto), Central do Brasil (1998, rez. Walter Salles), O Auto da Compadecida (2000, dir. Guel Arraes), Abril Despedaçado (2001, Walter Salles), Cidade de Deus (2002, dir. Fernando Meirelles), Amarelo manga (2002, dir. Cláudio Assis), O Invasor (2002, Beto Brant), Ano em que meus pais saíram de férias (2006, C. Hamburger),Tropa de Elite (2007, dir. José Padilha), Linha de passe (2008, dir. Walter Salles, Daniela Thomas), O Som ao Redor (2012, dir. Kleber Mendonça Filho), Que horas ela volta? (2015, dir. Ana Muylaert), Açúcar (2017, R. Pinheiro, S. Oliveira), Bacurau (2019, K. Mendonça Filho, J. Dornelles).

Literatura:

Bentes, Ivana. O espetáculo do Contradiscurso. in: Folha de S. Paulo (suplemento Mais!), 2002.

Bentes, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. ALCEU, 8, no.15 , 2007.

Golgman, Flávio. O Brasil Traduzido no Cinema. in: Madeira, Angélica & Veloso, Mariza (orgs.) Descobertas do Brasil. Brasília: UnB, 2001.

Lins, Consuelo; Mesquita, Cláudia. Filmar o Real. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 2008.

Marques, Yannara Negre. O Filme como Reprodução da Realidade. Análise Textual, Temática e Interpretativa Do Livro “O Que É Cinema” de Jean-Claude Bernardet. In: Revista Pesq. Art. O Mosaico, n. 12, Curitiba, 2015.

Nagib, Lúcia. Além da diferença: a mulher no Cinema da Retomada. In: Devires, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, 2012.

Oricchio, Luis Zanini. Cinema de Novo. Um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

Penafia, Manuela. Análise de Filmes - conceitos e metodologia(s). In: Atas do VI Congresso SOPCOM, 2009.

Pietrzak, Jarosław. Smutki tropików. Współczesne kino Ameryki Łacińskiej jako kino polityczne. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2016.

Prysthon, Angela; Carrero, Rodrigo. Da periferia industrial à perifeira fashion: Dois momentos do cinema brasileiro e a espetacularização da cultura. ECO-PÓS- v.5, n.2, 2002.

Ramos, Fernão Pessoa. Breve Panorama do Cinema Novo. in: Revista Olhar. n.4., 2000.

Teixeira, Rafael Tassi. Arquiteturas da subversão no cinema brasileiro: Que horas ela volta?. In: Comunicação & Inovação, PPGCOM/USCS, vol. 17, n. 34, 2016.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03,S4K_W03);

zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego przedmiotu z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W01, K_W02, S4K_W01, S4K_W04);

terminologię, teorię i metodologię (w języku polskim i portugalskim) z zakresu filmoznawstwa i kulturoznawstwa oraz, na ich podstawie, jest w stanie rozwijać samodzielne badania, wykorzystywać je twórczo i stosować w działalności profesjonalnej na poziomie rozszerzonym

(K_W01, K_W05, S4K_W01, S4K_W05).

Student potrafi:

wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie właściwym dla studiowanego przedmiotu (K_U01, S4K_U01);

samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności w zakresie analizy filmoznawczej i kulturoznawczej (K_U01, S4K_U02);

wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej, a także w celu porozumiewania się ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie właściwym dla studiowanego przedmiotu (K_U03, K_U06, S4K_U03, S4K_U06).

Student jest gotów do:

współdziałania w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (K_K01, S4K_K01);

rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K01, S4K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie zostaną poddane następujące elementy: przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych tekstów, aktywne uczestnictwo w zajęciach i ustna prezentacja tekstów, pisemna recenzja jednego wybranego filmu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walczuk
Prowadzący grup: Magdalena Walczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-27

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walczuk
Prowadzący grup: Magdalena Walczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.