Brazylijska myśl społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-BMS-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.8
|
Nazwa przedmiotu: | Brazylijska myśl społeczna |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka portugalskiego na poziomie umożliwiającym śledzenie tekstów i materiałów audiowizualnych w tym języku. Podstawowa znajomość historii Brazylii i zagadnień społeczno-kulturowych we współczesnej Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą miały na celu zaprezentowanie głównych brazylijskich autorów, którzy interpretują historię Brazylii z krytycznego punktu widzenia i w tym sposób pozwalają na szersze spojrzenie na kształtowanie się brazylijskiej myśli społecznej. Uwaga: w semestrze zimowym 2020/2021 przedmiot prowadzony zdalnie za pomocą Google Classroom/Google Meet. Spotkania online co 2 tyg. Materiały będą umieszczane do samodzielnej lektury. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu zajmiemy się o formowaniem „brazylijskiej myśli społecznej”, utworzonej przez pierwsze pokolenie brazylijskich intelektualistów, takich jak: Gilberto Freyre, Sérgio Buarque de Holanda i Florestan Fernandes, którzy uznawani są za interpretatorów Brazylii. Autorzy należą do grupy identyfikowanej przez brazylijską inteligencję, która dąży do krytycznego czytania i pisania o historii Brazylii. Również będą analizowane relacje między intelektualistami, ideami, polityką i życiem codziennym w celu zbadania społecznych i historycznych procesów kształtowania społeczeństwa i państwa brazylijskiego, szczególnie w XX wieku. Zakres poszczególnych tematów: 1. Coronelismo w polityce brazylijskiej. 2. Dorobek intelektualistów brazylijskich na temat: - Kolonializm i podporządkowanie - Współczesna Brazylia - Ekspansja kapitalistyczna - Kwestie etniczne - Kultura masowa |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • FERNANDES, F.; Mudanças sociais no Brasil. 1ª edição digital São Paulo: Global Editora. 2013. • FERNANDES, F.; O Negro no Mundo dos Brancos. Difusão Européia do Livro, São Paulo. 1972. • FREYRE, G.; Casa Grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regimen de economia patriarchal. 3ª Edição. Rio de Janeiro: Schmidt. 1938. • HOLANDA, S. B. de.; Raízes do Brasil. São Paulo: Cia das Letras, 2004. • MALINOWSKI, M.; W poszukiwaniu brazylijskości. Główne nurty brazylijskiej myśli społecznej, CESLA, Warszawa 2011 • SCHWARZ, R.; As ideias fora do lugar. In: Ao vencedor as batatas. São Paulo: Editora 34, 2007. p. 09-33. Literatura pomocnicza: • DEMBICZ, A.; Filozofia poznawania Ameryki, CESLA, Warszawa, 2006 • FERNANDES, F.; A função social da guerra na sociedade tupinambá. – 3. ed. – São Paulo: Globo, 2006. • FERNANDES, F.; A integração do negro na sociedade de classes: ensaios de interpretação sociológica. São Paulo: Globo, 2008. Livro I, p.09-118 • LEAL, Victor Nunes. Indicações sobre a estrutura e o processo do “coronelismo”. In: Coronelismo, enxada e voto: O município e o regime representativo no Brasil. 2ª edição. São Paulo: AlfaOmega, 1975, p. 19-57 |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student: • powiązania studia brazylijskiea z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych. • zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi. • terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych. Uczestnik zajęć: • wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych. • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową. • potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim lub portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych. Uczestnik zajęć: • współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role. • rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu z "Brazylijska myśl społeczna" jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń. Dwa testy 50% + 50%. Testy będą wykonywane w trybie zdalnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.