Historia Ameryki Łacińskiej I (okres prekolumbijski) wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HAL1-11w |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Ameryki Łacińskiej I (okres prekolumbijski) wykład |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot Historia Ameryki Łacińskiej I (okres prekolumbijski) składa się z wykładu i ćwiczeń o tej samej nazwie. Obie formy zajęć wzajemnie się uzupełniają. Zajęcia są rozłożone na siedem spotkań, każde po 90 minut. Przedmiot zakończony jest egzaminem. W ramach wykładu studenci poznają historię kultur Ameryki przedhiszpańskiej na wybranych przykładach. Szczególny nacisk położony jest historie i kulturę cywilizacji Majów, Azteków i Inków, ale w programie uwzględnione są także inne obszary kulturowe przedhiszpańskiej Ameryki. |
Pełny opis: |
Przedmiot Historia Ameryki Łacińskiej I (okres prekolumbijski) składa się z wykładu i ćwiczeń o tej samej nazwie. Obie formy zajęć wzajemnie się uzupełniają. Zajęcia są rozłożone na siedem spotkań, każde po 90 minut. Przedmiot zakończony jest egzaminem. W ramach wykładu studenci poznają historię kultur Ameryki przedhiszpańskiej na wybranych przykładach. Szczególny nacisk położony jest historie i kulturę cywilizacji Majów, Azteków i Inków, ale w programie uwzględnione są także inne obszary kulturowe przedhiszpańskiej Ameryki. Podczas każdego ze spotkań będzie omawiane jedno wybrane zagadnienie, ujęte z perspektywy diachronicznej i synchronicznej i przedstawione na przykładach pochodzących z różnych obszarów kulturowych. Zakres tematów: I. Ameryka przed Kolumbem: wprowadzenie. 1. Geografia Ameryki Północnej i Południowej a. podział geograficzny b. środowisko przyrodnicze c. „wertykalny” podział strefowy d. zjawiska klimatyczne 2. Chronologia a. Mezoameryka b. region andyjski 3. Obszary kulturowe i ich cechy dystynktywne 4. Zasiedlenie Ameryk II. Kult gór. 1. Olmekowie. 2. Świątynia jako święta góra: kompleks jaskinia-piramida a. Teotihuacan b. Tikal c. Cholula d. Tenochtitlan 3. Antropomorfizacja gór (Popocatepetl, Matlalcueye, Iztaccihuatl, andyjskie apus) 4. Przedhiszpańskie rytuały związane z kultem gór a. mezoamerykańskie święto tepeilhuitl b. andyjskie święto qhapac hucha III. Ekonomia 1. Społeczeństwa zbieracko-łowieckie (Aridamérica, Oasisamérica) 2. Rolnictwo a. gospodarka ekstensywna b. gospodarka intensywna 3. Hodowla 4. Handel 5. Komunikacja i transport (pochtecah, quipu, chasqui) 6. Polityka gospodarcza IV. Organizacje polityczne i strategie ekspansywne. 1. Problem „imperialności” Imperium Azteckiego i Imperium Inkaskiego 2. Typy organizacji politycznej a. Trójprzymierze b. Majowie w okresie klasycznym vs. Majowie w okresie postklasycznym c. system curacazgos i Imperium Inkaskie 3. Strategie ekspansywne a. prowincje trybutarne i prowincje strategiczne (Imperium Azteckie) b. andyjska zasada ayni 4. Wojna a. strategie wojenne b. ideał wojownika c. ideologia wojny d. broń V. Władza i ideał władcy 1. Ceremonie inwestytury 2. Tytuły władców: tlahtoani, ajaw, sapay inca 3. Insygnia władzy 4. Ideał władcy – studium przypadku a. Nezahualcoyotl b. 8 Jeleń Pazur Jaguara c. Pakal Wielki d. Pachacutec VI. Kobieta w kulturach Ameryki przedhiszpańskiej. 1. „Archetypy” kobiece a. Bogini – Matka Ziemia (Pachamama, Tlaltecuhtli) b. Kobieta – wojowniczka (Mama Huaco, tzitzimitl) 2. Społeczna rola kobiet 3. Wybrane sylwetki przedhiszpańskich kobiet: a. Pani K’abal Xook z Yaxchilan b. Chalchiuhnenetzin i „uzębiona wagina” c. Mama Ocllo i założenie Cuzco VII. Sztuka naskalna i malarstwo ścienne 1. Sztuka naskalna: a. „Król” z Chalcatzinco b. Preklasyczna sztuka naskalna w Mezoameryce (Oxtotitlan, Juxtlahuaca, San Bartolo, Baja California) c. Przedinkaska sztuka naskalna w regionie andyjskim (Cueva Lauricocha, Pintasayoc, Toro Muerto) d. Sztuka naskalna w Amazonii: Boca Chaquimayo 2. Malarstwo ścienne w Mezoameryce a. Teotihuacan i Tepantitla b. Bonampak c. Cacaxtla 3. Malarstwo ścienne w rejonie andyjskim a. Chavín de Huantar. b. Huaca de la Luna c. Pachacamac d. Coricancha |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Blanton, Richard (2006) “Powstawanie cywilizacji w Mezoameryce”. W: Goran Burenhult (ed.) Wielkie Cywilizacje. Bielsko Biała, Wyd. Debit: 229-233. Cieślewska, J. (2007) Mitologie świata. Inkowie . Warszawa, Rzeczpospolita S.A., New Media Concept. Clendinnen, Inga (1996) Aztekowie. Próba interpretacji. Warszawa, PIW. Gawrycki, Marcin F. (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN: 85-96. Giersz, Miłosz (2009) „Prekolumbijskie cywilizacje Andów środkowych”. W: Grube, Nikolai (red.) (2001) Majowie. Niezwykła cywilizacja. Warszawa, Wyd. Buchmann. Mikulska, Katarzyna (2009) „Prekolumbijskie cywilizacje Mezoameryki”. W: Marcin F. Gawrycki (red.) Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN: 73-84. Moore, Jerry D. (2014) A Prehistory of South America. Ancient Cultural Diversity on the Least Known Continent. Boulder, University Press of Colorado. Nowa Historia Meksyku (2016) Warszawa, Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Olko, Justyna (2007) Mitologie Świata. Aztekowie. Warszawa, Rzeczpospolita S.A., New Media Concept. Olko, Justyna (2010) Meksyk przed konkwistą. Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy. Olko, Justyna, Źrałka, Jarosław (2008) W krainie czerni i czerwieni. Warszawa, WUW Roztworowska, Maria (2007) Historia Państwa Inków. Warszawa, PIW. Ryn, Zdzisław Jan (2016) „Góry, medycyna, antropologia”. Kraków, Medycyna Praktyczna. Szemiński, Jan, Ziółkowski, Mariusz (2006) Mity, rytuały i polityka Inków. Warszawa, PIW. Szykulski, Józef (2005) Pradzieje Południowego Peru. Rozwój kulturowy Costa Extremo Sur. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Tomicki, Ryszard (1990) Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Tuszyńska, Boguchwała (2007) Mitologie Świata. Majowie. Warszawa, Rzeczpospolita S.A., New Media Concept. Wołoszyn Janusz i Jakubicka Monika (2005) „Pinturas rupestres de Pintasayoq. Proyecto Arqueologico Condesuyos”. Andes. Boletín de la Misión Arqueológica Andina, Universidad de Varsovia. 5: 109-136. Ziółkowski, Mariusz „Dlaczego przegrali, czyli o grzechu pychy w polityce”, w: Przegląd Akademicki, cz. I. Strony internetowe: FAMSI: http://www.famsi.org/ Museo Nacional de Antropología, Meksyk: http://www.mna.inah.gob.mx/index.php?option=com_sppagebuilder&view=page&id=4708&Itemid=538 Muzeum Templo Mayor w Meksyku: http://www.templomayor.inah.gob.mx/ MUSEO LARCO http://www.museolarco.org/catalogo/index.php MUSEO MALI http://190.12.86.155/coleccionvirtual/view/objects/asimages/159?t:state:flow=c5f5e764-8028-49b0-ad0d-1a98c04186e2 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności historii) K_W03 zna elementarną terminologię używaną w opisie kultury i historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania K_W04 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad kulturą i historią K_W09 ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej K_W10 ma podstawową wiedzę o miejscu iberystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi K_W13 ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej UMIEJĘTNOŚCI: K_U01 potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K07 potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie jest nieobowiązkowa, ale zalecana. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu końcowego w postaci testu (test jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, mapy) na 65%. Test obejmuje materiał omówiony podczas wykładów, ale niektóre pytania mogą nawiązywać do zagadnień realizowanych podczas ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.