Historia Brazylii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Brazylii I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podczas zajęć przekazana zostanie pogłębiona wiedza na szeroki zakres tematów z historii Brazylii, które obejmą kontekst czynników politycznych, kulturowych i gospodarczych. Wykład poprowadzony zostanie w taki sposób, aby słuchacz dostrzegł, że rozwój Brazylii cechuje się pewną logiką i specyfiką, na który złożyły się zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie historyczna rekonstrukcja dziejów Brazylii, z uwzględnieniem czynników politycznych, kulturowych i gospodarczych. Szczególny nacisk położony zostanie na formowanie się i rozwój społeczeństwa brazylijskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. Przedmiotem zajęć będzie omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje Brazylii. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone historii Brazylii mają za zadanie ukazanie wielowiekowego procesu historycznego od odkrycia przez Portugalczyków w 1500 roku aż po rok 1822, czyli zrzucenie zależności od Portugalii. Głównymi zatem elementami tego okresu dziejów będzie epoka kolonialna. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur społeczeństwa, proces powstawania narodu brazylijskiego oraz kształtowania się jego aspiracji do niepodległości. Zakres poszczególnych tematów: 1. Pierwotni mieszkańcy Brazylii 2. Powstanie administracji portugalskiej w Brazylii kolonialnej 3. Niewolnicy afrykańscy 4. Kościół katolicki – struktury, specyfika lokalna 5. Gospodarka okresu kolonialnego 6. Bohaterowie idei niepodległościowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • B. Fausto, História do Brasil, wyd. X, São Paulo 2002. • M. Kula, Historia Brazylii, Warszawa 1987. • C. Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001. Literatura pomocnicza: • Listy o odkryciu Ameryki, wyb. i oprac. Jan Kieniewicz, Gdańsk 1995. • A. Kalewska, Brazylia między doświadczeniem rzeczywistości a humanistyczną wyobraźnią. História da Província de Santa Cruz (1576) Pêro de Magalhãesa de Gândavo jako pierwsza panorama Ziemi Św. Krzyża w renesansowym źródle portugalskim, “Ameryka Łacińska”, nr 3-4, 2008, s. 5-17. • C. C. Damaglio, Misja. José de Anchiety Apostoła Brazylii, Warszawa 2002. • M. Kula, Początki czarnego niewolnictwa w Brazylii. Okres gospodarki cukrowej, XVI-XVII, Wrocław 1970. • G. Freyre, Panowie i niewolnicy, Warszawa 1985. • L. Coelho Frota, Tiradentes. Retrato de uma cidade, Rio de Janeiro 1993. • P. Wilcken, Império á Deriva: a Corte Portuquesa no Rio de Janeiro, 1808-1821, São Paulo 2006. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student: K_W02 • posiądzie zestaw terminów dotyczących specyfiki tego regionu. K_W03 • zapozna się z pogłębionym zarysem dziejów społeczeństwa brazylijskiego; Uczestnik zajęć: K_U01 • będzie umiał usytuować dzieje Brazylii w perspektywie historii powszechnej; K_U03 • będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska i procesy, zachodzące w Ameryce Łacińskiej na przestrzeni wieków, a także wytłumaczyć ich konsekwencje; K_U04 • posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem; K_U06 • będzie potrafił ocenić specyfikę Brazylii na kontynencie Latynoamerykańskim. Uczestnik zajęć: K_K07 • będzie umiał docenić i zrozumieć złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Brazylii; K_K08 • będzie zdolny krytycznie podejść do stereotypowego obrazu Brazylii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta jest stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas zajęć. Ów stopień sprawdzany jest podczas egzaminu pisemnego w formie 25 krótkich pytań otwartych, dotyczących pojęć, postaci, dat, przyczyn danego zjawiska itp. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Mazurek | |
Prowadzący grup: | Jerzy Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.