Historia Portugalii I ćwicz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HP-11c1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Portugalii I ćwicz. 1 |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o historii i geografii świata, analiza wydarzeń historycznych w kontekście epoki, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, znajomość faktów i umiejętność synchronizacji wydarzeń w historii różnych państw i obszarów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Orientacyjny zakres tematów poruszanych w pierwszym semestrze. Panorama okresu poprzedzającego powstanie portugalskiej państwowości: czasy prehistoryczne, rzymskie, „barbarzyńskie”, panowanie arabskie i początki procesu rekonkwisty. Hrabstwo Portugalii za czasów hrabiego Henryka i hrabiny Teresy. Królestwo Portugalii. Pierwsza dynastia królów portugalskich (dynastia burgundzka). Druga dynastia królów portugalskich (dynastia Avis) i początki ekspansji zamorskiej. Unia iberyjska (1581–1640) i Restauracja. |
Pełny opis: |
Całoroczny kurs z historii Portugalii ma na celu dostarczenie informacji o dziejach Portugalii od prehistorii do roku 1910, a więc początku Pierwszej Republiki. W ramach pierwszego semestru zajęć studenci poznają bliżej: - okres poprzedzający powstanie portugalskiej państwowości, a więc czasy prehistoryczne, rzymskie, „barbarzyńskie”, panowanie arabskie i początki rekonkwisty; - czasy hrabiego Henryka i hrabiny Teresy, rodziców pierwszego króla Portugalii; - dzieje Portugalii w okresie rządów dynastii burgundzkiej, pierwszej dynastii królów Portugalii (chronologia okresu, władcy, główne problemy, kultura, etc.); - dzieje Portugalii w okresie rządów dynastii Avis, drugiej dynastii królów Portugalii (chronologia okresu, władcy, główne problemy, kultura, etc.); - okres unii iberyjskiej (chronologia okresu, władcy, główne problemy, kultura, etc.) i czasy Restauracji. W ramach zajęć zostaną przybliżone główne dzieła portugalskiej architektury, sztuki, malarstwa i literatury. Oddzielne zajęcia zostaną także poświęcone kwestiom metodologicznym. Zakres tematów jest orientacyjny. Szczegółowa lista zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. Z przyczyn niezależnych od prowadzącego niektóre tematy mogą zostać przeniesione na drugi semestr |
Literatura: |
J. Baszkiewicz, "Władza", Wrocław 1999. M. Bloch, "Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka", przeł. W. Jedlicka, Kęty 2009. P. Vaz de Caminha, "List o odkryciu Brazylii", przeł. J. Perlin [w:] "Listy o odkryciu Ameryki", wybór, wstęp i przypisy J. Kieniewicza, Gdańsk 1995. L. Vaz de Camőes, "Luzytanie", przeł. I. Kania, Kraków 1995. S. Cynarski, "Historia powszechna 1500–1648. Wybór tekstów źródłowych", Kraków 1981. J. Dąbrowski, "Humanizm i rozkład średniowiecznego porządku w Europie", Kraków 1942. D. de Góis, "Kronika Wielce Szczęśliwego Króla Dom Manuela (1495–1521)", przeł. J. Klave, Warszawa 1989. "Antologia tekstów pomocniczych dla studentów I roku portugalistyki w ISIiI UW" pod red. A. Kalewskiej, Warszawa 2007 (pozycja dostępna w bibliotece wydziałowej). A.Herculano, "Portugaliae Monumenta Historica… Scriptores. Vol. I", Lisboa 1856–1860 (pozycja dostępna na stronie Biblioteca Nacional de Portugal). Tytus Liwiusz, "Dzieje Rzymu od założenia miasta. Księgi XLI–XLV. Periochy ksiąg XLVI–CXLL". Tom 6, przeł. i opracował M. Brożek, Wrocław 1982. F. Lopes, "Kroniki królewskie", przeł. J. Klave, Warszawa 1983. "Upadek Cesarstwa Rzysmkiego i początki feudalizmu na Zachodzie i w Bizancjum" oprac. M.H. Serejski, Warszawa 1954. M. Małowist, "Konkwistadorzy portugalscy", Warszawa 1992. F. Pessoa, "Mensagem/Przesłanie", przeł. A. da Silva i H. Siewierski, Warszawa 2014. F. Pessoa, "Lizbona: co turysta powinien zobaczyć", przeł. K. Bieńkowska, Warszawa 2001. J.H. Saraiva, "Krótka historia Portugalii", przeł. E. Łukaszyk, Kraków 2000. A. Velho, "Relacja z wyprawy Vasco da Gamy do Indii", przeł. E. Milewska, wstęp i redakcja naukowa J. Kieniewicz, Gdańsk 1996. Inne lektury dobrane do zainteresowań słuchaczy, fragmenty innych wybranych tekstów źródłowych, artykuły prasowe, filmy, zdjęcia, tablice genealogiczne, etc. dostępne w bibliotece uniwersyteckiej lub w legalnych bazach internetowych. Szczegółowy harmonogram wraz z rozpiską lektur zostanie przekazany studentom na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna elementarną terminologię używaną w opisie kultury i historii, rozumie jej źródła i zastosowania (K_W03); - Ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad kulturą i historią (K_W04); - Ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego ze szczególnym uwzględnieniem Portugalii (K_W09); Umiejętności: - Potrafi – z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U02); - Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie kulturoznawstwa i historii (K_U02); - Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05); -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06); Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01); - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata (K_K06); - Potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Portugalia), korzystając z różnych mediów i form (K_K07); - Ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Portugalii (K_K08). |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy zajęć będą oceniani na podstawie aktywności na zajęciach oraz krótkiego testu końcowego. Przewiduje się także przeprowadzanie krótkich kartkówek, tzw. wejściówek, które sprawdzą, czy studenci czytają lektury zadane na zajęcia. Wejściówki, podobnie jak aktywność i tekst końcowy, będą miały wpływ na ocenę. Student może być także poproszony o przygotowanie referatu na temat związany z jego indywidualną pracą i lekturą lub o opracowanie pisemnej recenzji tekstu akademickiego. Wymagana jest odpowiednia frekwencja na zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności na semestr. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.