Historia PALOP I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HPALOP1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia PALOP I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 1 stopnia Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są przeznaczone dla pierwszego roku studiów licencjackich i są w związku z tym prowadzone w języku polskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik - HISTORIA PALOP 1, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca - HISTORIA PALOPP 2) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów. W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach. 2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków. 3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach. 4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty. 5. Niewolnictwo. 6. Podbój Afryki. 7. Organizacja kolonii portugalskich. 8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych. 9. Wojny o niepodległość. 10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm. 11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku. 12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna. |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017. 2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały); 3. S. Lindqvist, Wytępić całe to bydło, Warszawa 2009. 4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. 5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line) 6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. 7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. 8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. 9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. + teksty dostarczane on-line przez Prowadzącą Dodatkowa: Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. 4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line) 5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. 6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. 7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02-Student zna i rozumie podstawową terminologię dotyczącą badania historii PALOPów K_W03-Student zna i rozumie metodologię badań nad historią PALOPów K_W04-Student zna i rozumie miejsce studiów nad historią PALOPów w studiach portugalistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi K_W06 Student zna i rozumie fenomeny z zakresu historii PALOPów K_W08-Student zna i rozumie wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów historycznych PALOPów K_W09-Student zna i rozumie współczesne życie kulturalne Afryki portugalskojęzycznej Umiejętności: K_U01-Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące historii krajów grupy PALOP K_U03-stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w zakresie badań nad historią PALOPów K_U04-Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla badań nad hsitoria PALOPów K_U05-Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury PALOPów, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U06-Student potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski Kompetencje społeczne: K_K01-Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K03-Student będzie zdolny do komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich Student będzie zdolny do: K_K06-brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu K_K07-aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu - Afryka portugalskojęzyczna- przy wykorzystaniu różnych mediów i form K_K08-śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w PALOPach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne po pierwszym semestrze - materiał dotyczący zagadnień omawianych na zajęciach oraz wskazanych lektur obowiązkowych. Udzial w zajeciach jest obowiazkowy. Student moze miec dwie nieobecnosci, ale jest zobowiazany do nadrobienia materialu i zaliczenia zajec najpozniej w dn. ostatnich zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Diaz-Szmidt | |
Prowadzący grup: | Renata Diaz-Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowsza, postkolonialną historią tych krajów. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów. W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach. 2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków. 3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach. 4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty. 5. Niewolnictwo. 6. Podbój Afryki. 7. Organizacja kolonii portugalskich. 8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych. 9. Wojny o niepodległość. 10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm. 11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku. 12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017. 2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały; 4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. 5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line) 6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. 7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. 8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. 9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. + teksty dostarczane on-line przez Prowadzacą Dodatkowa: Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. 4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line) 5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. 6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. 7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. |
|
Uwagi: |
Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Diaz-Szmidt | |
Prowadzący grup: | Renata Diaz-Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Sw. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowsza, postkolonialną historią tych krajów. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii krajów afrykańskich języka portugalskiego (Angola, Mozambik, Gwinea Bissau, Wyspy Zielonego Przylądka, Wyspa Św. Tomasza i Książęca) na tle innych krajów kontynentu. Swoim zakresem przedmiot obejmuje całość historii krajów grupy PALOP od czasów prahistorycznych do współczesności. Podczas kursu studenci zapoznają się z dziejami królestw przedkolonialnych znajdujących się na terenach dzisiejszej Angoli, Mozambiku i Gwinei Bissau, poznają specyfikę portugalskiego systemu kolonialnego oraz zapoznają się z najnowszą, postkolonialną historią tych krajów. W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie. Grupy etniczne i językowe w PALOPach. 2. Afryka przed przybyciem Portugalczyków. 3. Przedkolonialne królestwa afrykańskie w PALOPach. 4. Przybycie Portugalczyków do Afryki. Pierwsze kontakty. 5. Niewolnictwo. 6. Podbój Afryki. 7. Organizacja kolonii portugalskich. 8. Narodziny ruchów narodowowyzwoleńczych. 9. Wojny o niepodległość. 10. Pierwsze lata niepodległości i afrostalinizm. 11. Wojny domowe w Angoli i Mozambiku. 12. PALOPy w XXI wieku: aktualna sytuacja polityczna. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. M. Tymowski, Europejczycy i Afrykanie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2017. 2. B.Hlibowicka-Węglarz, Portugalskie języki kreolskie w Afryce, Lublin 2013 (pierwsze rozdziały; 4. M. F. Gawrycki, W. Lizak, Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji, Warszawa 2006. 5. M.Newitt, A History of Mozambique, London 1995 (on-line) 6. P. Curtin et al., Historia Afryki. Narody i cywilizacje, Gdańsk 2003. 7. M.Meredith, Historia Współczesnej Afryki. Pół wieku niepodległości, Warszawa: 2011. 8. R. Oliver i A. Atmore, Dzieje Afryki po 1800 roku, Warszawa 2007. 9. B.Davidson, Społeczna i polityczna historia Afryki w XX wieku, Warszawa 2011. + teksty dostarczane on-line przez Prowadzacą Dodatkowa: Tymowski, Państwa Afryki Przedkolonialnej, Wrocław 1999. G. Balandier, Życie codzienne w państwie Kongo w XVI-XVIII w, Warszawa 1970. P. de Carvalho, Struktura społeczna społeczeństwa kolonialnego Angoli, Warszawa 1989. 4. W.M. James, Historical Dictionary of Angola, Oxford 2004 (on-line) 5. R. Kapuściński, Jeszcze dzień życia, Warszawa 1976. 6. K. Somerville, Angola: politics, economics and society, London 1986. 7. J. IIifffe, Afrykanie dzieje kontynentu, Kraków 2011. |
|
Uwagi: |
Zajecia sa obowiazkowe. Studenta moze nie byc dwa razy, ale jest zobowiazany do nadrobieniamaterialu i zaliczenia zajec do konca ich trwania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.