Literatura brazylijska ćwicz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LB-31c1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.204
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura brazylijska ćwicz.1 |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa; znajomość głównych szkół myślenia i tradycji w humanistyce. |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i dzieł literackich w Brazylii – od czasów kolonialnych (XVI w.) do powstania Republiki w drugiej połowie XIX wieku. Przedmiot prowadzony zdalnie. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i dzieł literackich w Brazylii – od czasów kolonialnych (XVI w.) do powstania Republiki w drugiej połowie XIX wieku. Omawiane i analizowane będą następujące prądy literackie: Literatura informacyjna, Literatura Jezuitów, Barok literacki, Arkadyzm, Romantyzm oraz reprezentatywne dzieła autorów brazylijskich. Przedmiot prowadzony zdalnie. |
Literatura: |
www.dominiopublico.gov.br Bosi, A.(1978): História concisa da literatura brasileira. São Paulo, Cultrix. Candido, A.; Castello, J.A.(1974): Presença da Literatura Brasileira. São Paulo, DIFEL. Candido, A. (1992): Formação da literatura brasileira. São Paulo, Martins Fontes. Candido, A.(2002): O Romantismo no Brasil. São Paulo, Humanitas/FFLCH. Coutinho, A. (1969): A literatura no Brasil. Rio de Janeiro, Sul-Americana. Guinsburg, J. (2002): O Romantismo. São Paulo, Perspectiva. Merquior, J.G. (1989): De Anchieta a Euclides. Rio de Janeiro, José Olympio. Tavares, H. (2002): Teoria literária. Belo Horizonte, Editora Itatiaia |
Efekty uczenia się: |
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury Brazylii. Potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa brazylijskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu (Brazylii). Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Tok podająco - poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, peer-teaching, studium przypadku. 1. obecność – maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione. 2. aktywność na zajęciach – 50% oceny końcowej. 3. praca pisemna na zadany temat – 50% oceny końcowej. *Aby student mógł zostać dopuszczony do egzaminu końcowego z przedmiotu (wykładu), musi uzyskać pozytywną ocenę (łącznie min. 70% elementów wymienionych w punkcie 2 i 3) z ćwiczeń z przedmiotu Literatura brazylijska cz. 1. Forma zaliczenia przedmiotu: zdalna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.