Literatura Hiszpanii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LH1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura Hiszpanii I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | brak |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
„Literatura hiszpańska 1” jest przedmiotem obowiązkowym na I roku studiów licencjackich. Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych tendencji i dziel współczesnej prozy hiszpańskiej ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia Transformacji (ustrojowej) dla kodowanych literacko zagadnień polityczno-społecznych. Język wykładowy: polski |
Pełny opis: |
Celem kursu jest rozwinięcie kompetencji historycznoliterackich oraz krytycznoliterakich studentów, dotyczących współczesnej prozy hiszpańskiej oraz metod literaturoznawczych stosowanych do analizy dyskursu powieściowego. Przedmiotem lektur i dyskusji będą powieści współczesnych pisarzy Hiszpanii. Po zapoznaniu się z założeniami danego nurtu i lekturze tekstów jego głównych przedstawicieli, uczestnicy kursu wykorzystają nowo zdobyte narzędzia badawcze do analizy wybranych utworów. Jednocześnie, zostaną poddane analizie społeczne i polityczne konteksty, w których powstały omawiane dzieła. Podstawowa literatura teoretyczna przedmiotu składa się z fragmentów tekstów socjologicznych i teoretycznoliterackich służących do analizy dyskursu w perspektywie kulturowej. Program zajęć: 1. Wprowadzenie: estetyka literacka tremendyzmu i realizmu społecznego na tle uwarunkowań kulturowych lat 40 i 50. 2. Sztandarowe powieści i techniki literackie. Powieść eksperymentalna lat 60 w poszukiwaniu nowych form narracji: założenia i przedstawiciele późnego modernizmu 3. "Écriture féminine" w literaturze hiszpańskiej początków transformacji 4. Literatura okresu transformacji a społeczeństwo ponowoczesne i postmodernizm w ujęciu teoretycznym i powieściowym 5. Brudny realizm czyli proza pokolenia X 6. Pamięć, świadectwo i powieść: historia a literatura 7. Literatury i kultury mniejszościowe 8. Kultura popularna i teoria bestselleru Korpus lektur: 1. "Rodzina Pascuala Duarte", Camilo José Cela; 2. "Złuda", Carmen Laforet (fragmenty); 3. "Ul", Camilo José Cela (fragment); 4. "Pięć godzin z Mariem", Miguel Delibes (fragmenty); 5. " "Zostawiam ci w zamian morze, kochanie", Carme Riera; 6. "Serce tak białe", Javier Marías 7. "Miłość, ciekawość, prozac i wątpliwości", Lucía Etxebarria 8. "Żołnierze spod Salaminy", Javier Cercas (cz. 1 i 3); 9. Uśpiony głos, Dulce Chacón (fragmenty) 10. "Patria", Fernando Aramburu (fragmenty);. 11. Głosy Pamano (framenty), Wyznaję (fragmenty), Jaume Cabré 12. Najat El Hachmi, Ostatni patriarcha 13. "Łzy w deszczu", Rosa Montero (fragmenty); Królowa Południa (fragmenty), Arturo Pérez-Reverte 14. Współczesna proza hiszpańska, Magda Potok (fragment). |
Literatura: |
Bibliografia krytyczna: Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014 Gracia, Jordi, Ródenas, Domingo, Historia de la literatura española. 7, Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. Madrid: Crítica, 2011. Potok, Magda, Współczesna proza hiszpańska. Studia. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016 Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznan: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016 Sanz Villanueva, Santos Historia de la literatura española. [T. 6/2], El Siglo XX: literatura actual. Barcelona: Ariel, 1994 Villanueva, Darío, et. al. Los nuevos nombres: 1975-1990; vol. 9 de Historia y crítica de la literatura española, dir. por Francisco Rico, Barcelona, Crítica, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Podczas kursu student uzyskuje podstawą umiejętność refleksji historycznoliterackiej. Zapoznaje się z ważnymi tekstami literackimi omawianego okresu, analizuje je w kontekście historycznoliterackim i społecznym. Po semestrze tych zajęć student: - zna i rozumie podstawowe terminy i zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze hiszpańskiej od lat '40 XX wieku (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury i hiszpańskich studiów kulturowych) oraz wybrane techniki analizy tekstów prozatorskich. Zna w sposób usystematyzowany podstawowe tendencje literackie i głównych autorów od okresu frankizmu do pierwszego dwudziestolecia XX wieku oraz ich wybrane dzieła (K_W02, K_W03, K_W04); - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii literatury hiszpańskiej w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); - umie dokonać analizy tekstów literackich XX i XXI wieku oraz posiada umiejętność merytorycznego uzasadnienia ich interpretacji, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowaniem wniosków (K_U06); - jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze czytelniczej związanej ze współczesną prozą hiszpańską z wykorzystaniem zróżnicowanych strategii interpretacyjnych i argumentacyjnych (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: - zapoznanie się z analizowanymi tekstami - systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Moszczyńska-Dürst, Karolina Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Jarzombkowska, Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Prowadzący grup: | Dominika Jarzombkowska, Katarzyna Moszczyńska-Dürst | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.