Literatura portugalska II ćwicz.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-LP2-31c |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura portugalska II ćwicz. |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka portugalskiego na poziomie B1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie przeglądu XIX-wiecznej literatury portugalskiej z perspektywy chronologicznej. W tym okresie studenci poznają autorów dzieł lirycznych, narracyjnych i dramatycznych z nurtów romantyzmu i portugalskiego realizmu / naturalizmu. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć będziemy analizować kanoniczny wybór XIX-wiecznych portugalskich autorów i tekstów literackich z epoki romantyzmu i realizmu. Dzieła literackie będą czytane, analizowane i przedyskutowywane w oparciu o własne lektury studentów, treść zajęć praktycznych i teoretycznych oraz lekturę opracowań krytycznych. Celem jest zachęcenie studentów do bezpośredniego kontaktu z tekstami, aby pogłębić ich wiedzę na temat zjawisk estetycznych epoki i metajęzyka literaturoznawstwa w języku portugalskim. Istotny będzie również kontekst kulturowy i historyczny, a także kwestie metodologiczne. Tematy lekcji zostały ułożone chronologicznie i zorganizowane z perspektywy problematyzującej, w celu rozwinięcia analitycznego i krytycznego spojrzenia na teksty i zjawiska. Nacisk zostanie również położony na naukę języka portugalskiego zgodnie z podejściem CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), badając korzyści płynące z kontaktu z tekstami literackimi w nauce języka portugalskiego. Przewiduje się następującą organizację: θ. Wstępna refleksja nad literaturą i czytanie tekstu literackiego [tydzień 1] ============================================================ > Do czego służy literatura? Co charakteryzuje dobrego czytelnika? Jak czytać tekst literacki? Jakie praktyki i dzielenie się są uzasadnione na zajęciach z literatury? I. Romantyzm [tygodnie od 2 do 7] ============================================================ > Wyrażanie siebie w konflikcie; namiętna miłość; remitologizacja historii i wynalezienie narodu; odpowiedzialność i interwencja społeczna w literaturze; napięcia między prawdą a pięknem w literackim uchwyceniu rzeczywistości. 1. Almeida Garrett, Folhas Caídas [wybrane wiersze] __________. Frei Luís de Sousa II. Realizm [tygodnie od 8 do 14] ============================================================ > „O realismo como nova expressão de arte”; literatura jako przedmiot interwencji estetycznej i społecznej; „A Geração de 70" (Pokolenie lat 70-tych); Eça de Queirós i szkoła realistyczna - od praktyki do przezwyciężenia; charakterystyka stylu Queirosian; przebudzenie modernizmu wraz z poezją Cesário Verde - wędrówka i obserwacja rzeczywistości; dwumian miasto/kraj; eklektyzm stylu Cesarian: impresjonizm literacki i parnasizm. 1. Antero de Quental [wybrane wiersze] 2. Eça de Queirós. Contos [wybrane opowiadania] 3. Cesário Verde. O Livro de Cesário Verde [wybrane wiersze] Szczegółowy harmonogram organizacji pracy semestralnej zostanie przekazany na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
=================== 1. Bibliografia ogólna =================== COELHO, Jacinto do Prado, Dicionário de Literatura, 3.ª edição, Porto, Figueirinhas, 1985. ECO, Umberto (dir.), História da Beleza, trad. de António Maia da Rocha, Lisboa, Difel, 2004. MOISÉS, Massaud, Pequeno Dicionário de Literatura Portuguesa, São Paulo, Cultrix, 1981. OLIVEIRA MARQUES, A.H de, História de Portugal. Vol. III – Das revoluções liberais até aos nossos dias, 3.ª edição, Lisboa, Palas Editoras, 1986. REIS, Carlos e LOPES, Ana Cristina, Dicionário de Narratologia, 2.ª edição, Coimbra, Livraria Almedina, 1990. SARAIVA, António José e LOPES, Óscar, História da Literatura Portuguesa, 16.ª edição, Porto, Porto Editora, s/d [1992]. SERRÃO, Joel, Cronologia Geral da História de Portugal, 4.ª edição, Lisboa, Livros Horizonte, 1980. SERRÃO, Joel, Dicionário de História de Portugal, dir. de Joel Serrão, Lisboa, Iniciativas Editoriais, 1992 SILVA, Vítor Manuel de Aguiar e, Teoria da Literatura, 8.ª edição, Coimbra, Livraria Almedina, 1992. ================================ 1.2. Strony internetowe (charakter ogólny) ================================ 1. Biblioteca digital do Camões - Instituto da Cooperação e da Língua (http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes.html) 2. Projeto Vercial ( http://alfarrabio.di.uminho.pt/vercial/ ) 3. Revista Colóquio Letras (http://www.coloquio.gulbenkian.pt/) 4. E-Dicionário de Termos Literários (http://www.edtl.com.pt/ ) 5. Dicionário de Personagens da Ficção Portuguesa (http://dp.uc.pt/ ) 6. Associação Internacional de Lusitanistas (http://lusitanistasail.net/ ) ================================ 1.3. Literatura podmiotu ================================ EDIÇÕES EM LIVRO RECOMENDADAS GARRETT, Almeida, Flores sem Fruto e Folhas Caídas, apresentação crítica, seleção, notas e sugestões para análise literária por Paula Morão, 4ª edição, Lisboa, Editorial Comunicação – Col. Textos Literários, 1987. GARRETT, Almeida, Frei Luís de Sousa, introdução por Palmira Nabais, 2ª edição, Lisboa, Ulisseia – Biblioteca de Autores Portugueses, n.º 16, s/d. QUEIRÓS, Eça de, Contos, Lisboa. Edição «Livros do Brasil», 2001. QUENTAL, Antero de, Sonetos Completos. Lisboa, Biblioteca Ulisseia, 2002. VERDE, Cesário, O livro de Cesário Verde, apresentação crítica, seleção, notas e sugestões para análise literária por Joel Serrão, Lisboa, Editorial Comunicação – Col. Textos Literários, 1987. ================================ 1.4 Literatura przedmiotu ================================ [zapoznaj się z materiałami zamieszczonymi na wykładach]. |
Efekty uczenia się: |
=========================== Student zna i rozumie: =========================== rozszerzoną terminologię metajęzykową z zakresu literaturoznawstwa, treści tematyczne i kierunki badawcze dotyczące portugalskiej literatury romantyzmu i realizmu; odpowiednie metody badań historycznoliterackich oraz pogłębioną terminologię (retoryka i wersyfikacja); różne techniki i podejścia do profesjonalnej analizy procesów literackich ("close reading"); miejsce studiów nad literaturą portugalską i teorią literatury w systemie nauk oraz potrzebę podejścia interdyscyplinarnego; zjawiska historyczne, kulturowe i literackie omawianego okresu; kontekst polityczny i historyczny, w którym sytuują się omawiane teksty (wojna domowa i wprowadzenie liberalizmu w Portugalii, regeneracja, brytyjskie ultimatum); związki kulturowe między Portugalią a Brazylią i ich odbicie we współczesnym życiu kulturalnym krajów portugalskojęzycznych. (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09) =========================== Student potrafi: =========================== czytać i rozumieć teksty dotyczące portugalskiej literatury romantyzmu, realizmu i I modernizmu, a także teksty literackie z tych okresów; syntetyzować i problematyzować, w mowie i na piśmie, teksty z pasywnej bibliografii literatury portugalskiej, broniąc własnego punktu widzenia w sposób uzasadniony i wykorzystując w argumentacji poprawną terminologię, innych autorów oraz inną wiedzę z zakresu literatury, kultury i historii; przeprowadzić wnikliwą i pogłębioną analizę literacką w formie eseju lub referatu naukowego, uwzględniającą zarówno wymiar tekstowy, jak i kontekstualny, posługując się szeroką terminologią z zakresu literaturoznawstwa; opracować pracę badawczą, wykazując się dużą autonomią i niezależnością myślenia; rozpoznawać i analizować różne gatunki literackie oraz przyporządkowywać teksty do odpowiednich epok; rozwijać kompetencje w zakresie korzystania z odpowiednich źródeł i opracowań; współpracować ze specjalistami w dziedzinie literaturoznawstwa z obszaru portugalskojęzycznego. (K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08) =========================== Student jest gotów do =========================== Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w duchu ‘lifelong learning’; współdziałania i komunikowania się ze społecznościami językowymi portugalskimi oraz aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej za pośrednictwem różnorodnych form i mediów; ma przygotowanie do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących portugalskojęzycznym obszarze językowym w zakresie literatury, a także brania odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe danego obszaru językowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student będzie oceniany poprzez: 1) aktywny udział w zajęciach - 20% ============================== Znajomość lektur obowiązkowych poprzez testy czytania i udział w dyskusjach; wykonanie pracy domowej 2) wykonanie dwóch zadań (80%) - jednego o charakterze naukowym i jednego o charakterze artystycznym. ============================== 2.1) Zadanie akademickie - "close reading" - 50%. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pisemna analiza literacka tekstu z aktywnej bibliografii. Zadanie to zostanie wykonane w klasie. 2.2) Aktywność artystyczna - twórcze pisanie (30%) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Napisanie wiersza, opowiadania lub sceny dramatycznej, naśladując styl literacki jednego z badanych autorów. Jest to zadanie pisemne i ustne. Praca zostanie wykonana w formie pisemnej, ale zostanie zaprezentowana i obroniona ustnie przed klasą w ostatnim dniu lekcji. --------------------------------------------------------------------------------------- Możliwość alternatywnych form oceny --------------------------------------------------------------------------------------- W przypadku bardziej ambitnych studentów lub studentów ze specjalnymi potrzebami w zakresie oceny, nauczyciel może zaproponować alternatywne formy pracy i oceny kursu. Taka alternatywna forma zostanie przedstawiona i określona wspólnie przez nauczyciela i ucznia w ciągu pierwszych dwóch tygodni zajęć. ============================== Studenci będą oceniani według następującej skali: <60% - 2; 60%-70% - 3; 71%-76% - 3+; 77%-84% - 4; 85%-91% - 4+; 92%-99% - 5; 100% - 5! N.B.1. Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru. N.B.2 Uwaga! Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z jednym z prowadzącym, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf. |
Praktyki zawodowe: |
Przekład tekstów literackich, nauczanie języka i literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | José Albuquerque da Costa Dias | |
Prowadzący grup: | José Albuquerque da Costa Dias | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Skrócony opis: |
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Zajęcia stacjonarne lub zdalne (Skype), zgodnie z syt. epidemiolog. Moodle, usos email - obowiązkowe. |
|
Pełny opis: |
Jak w module podstawowym. |
|
Literatura: |
Jak w module podsawowym. |
|
Uwagi: |
Student pracuje najpierw na gotowym materiale (analiza on-line, slide share, prezentacje prezi, inne). Potem opracowuje prezentacje w power-point. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | José Albuquerque da Costa Dias | |
Prowadzący grup: | José Albuquerque da Costa Dias | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Skrócony opis: |
Jak w module podstawowym. |
|
Pełny opis: |
Jak w module podstawowym. |
|
Literatura: |
Jak w module podsawowym. |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć używamy Moodla - proszę pamiętać o rejestracji. Zastrzeżenie: nieliczne treści literackie mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. treści erotyczne, wulgarny język). Podczas zajęć możliwy jest udział w 1-2 inicjatywach wydziałowych (konferencje, spotkania eksperckie, etc.) zgodnych z efektami programowymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.