Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-NBKB2-1U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii II
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci powinni posiadać zaawansowaną znajomość języka portugalskiego oraz podstawową wiedzę na temat historii i szeroko pojętej kultury Brazylii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są kontynuacją przedmiotu Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I.

Mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie szeroki wachlarz problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie szeroki wachlarz problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach, w sposób zachęcający studentów do pogłębiania wiadomości na ten temat oraz formułowania własnych problemów badawczych.

Interdyscyplinarne ujęcie ma na celu zachęcić studentów do szukania związków pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w różnych obszarach życia społecznego i kultury, a także z ich podłożem historycznym. Nawiązując do klasycznych ujęć dziejów, kultury i religijności, zajęcia mają na celu pokazać w jaki sposób najnowsze badania wchodzą z nimi w dialog, niejednokrotnie je dekonstruując i proponując swoistą rekonstrukcję historii (np. historii kolonizacji i niewolnictwa) i mitologii narodowej (mit „brazylijskości”, mit „demokracji rasowej”) z zupełnie innej perspektywy, m.in. z perspektywy grup marginalizowanych. Omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu teorii postkolanialnej, dekolonialnej i feministycznej.

Literatura:

Bernardino-Costa, J. & Grosfoguel, R. (2016). Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, 31(1), 15-24.

Chauí, M., Cultura e democracia. -- 2 ed. -- Salvador : Secretaria de Cultura, Fundação Pedro Calmon, 2009.

Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Brasil afro-brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Dalcastagne, R. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012.

Hollanda, Heloísa Buarque de. (2012). Cultura como Recurso. Coleção cultura é o quê?, volume V. Secretaria de Cultura do Estado da Bahia.

Hollanda, Heloísa Buarque (Org.) Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

Hollanda, Heloísa Buarque (Org.) Explosão feminista : arte, cultura, política e universidade /. 14 ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Miglievich-Ribeiro, Adelia (2020) Por uma razão decolonial. Desafios ético-político epistemológicos à cosmovisão moderna Dossiê: Diálogos do Sul • Civitas, Rev. Ciênc. Soc. 14 (1) • Jan-Apr 2014 https://doi.org/10.15448/1984-7289.2014.1.16181

Munanga, Kabengelê. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil. Identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Nascimento, Leonardo. (2018). A força literária e política dos Cadernos negros, que completam 40 anos em 2018. In: Suplemento Pernambuco, no. 145 (março), pp. 12-16.

Prandi, Reginaldo. Deuses africanos no Brasil, em: Herdeiras do Axé. São Paulo: Hucitec, pp. 1-50, 1997.

Priore, M. del. (org.), História das mulheres no Brasil,7. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

Ribeiro, António Sousa (2010), Pensamento Pós-Colonial, Janus 2010: Anuário de Relações Exteriores, pp. 114-115.

Queiroz, Christina. Fé pública. Revista Pesquisa FAPESP, ed. 286, dez. 2019.

Ribeiro, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil, 4 ed., São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

Ribeiro, Djamila. O lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

Schwarcz, L., M., História da vida privada no Brasil; contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. (wybrane rozdziały)

Schwarcz, L., M., Starling, H., Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01, S3K_W01);

powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02, S3K_W02);

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03, S3K_W03);

zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach portugalskojęzycznych, zwłaszcza w Brazylii, jak również powiązania nowych badań oraz trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04, S4K_W04);

terminologię, teorię i metodologię z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05, S4K_W05);

współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwe dla studiów iberystycznych (K_W06, S4K_W06).

KOMPETENCJE

Absolwent potrafi:

wykorzystać nabyte umiejętności badawcze obejmujące: krytyczną analizę wytworów kultury oraz zjawisk społecznych krajów portugalskiego obszaru językowego, a zwłaszcza Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod oraz konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01, S4K_U01);

samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwoju i kierowania własną karierą zawodową (K_U02, S4K_U02);

wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03, S4K_U03);

potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U06, S4K_U06).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do:

współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S4K_K01);

rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02, S4K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.

Ocenie podlegać będzie również przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach.

Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu na podstawie uczestnictwa w dyskusjach oraz przygotowania referatu na konferencję studencką.

Dopuszczalna ilość nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walczuk
Prowadzący grup: Magdalena Walczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)